AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.828

Aux. Ventilation

Sida 1 av 2
Visa användare
167
HES
CLK -03
Vad är egentligen Aux. Ventilation?

Är det bara E38, E39 samt E53 som har den utrustningen? Min E46 har det inte, finns iallafall inte med på naviskärmen.

Är det någon sorts kupé värmare och kylare? Kan detta eftermonteras på en E46?
Visa användare
253
Chrome
M635 Csi -84 Schwarz

Hej,

det betyder förmodligen Auxiliary Vent. = Parkerings/Tillskotts Värmare, beroende på om det är en Diesel el. Bensin vagn.

Bensin varianten används oftast som kupevärmare och motor värmare, de går att tidsprogramera för start eller så har de en fjärrkontroll start!!

Lättast och kolla på BMW, tror jag är om det finns någon " skum " låda i motorutrymmet med bemärkningen " Webasto "!!

I X5:an sitter den mot torpeden på höger sida sätt fram i från ( om du står framför bilen tittandes mot kupen ). De kan även vara monterade i hjulhusen!!

Alla sådana värmare går att eftermontera, på tyska heter de " Standheizung ", el. liknande ursäkta min dåliga tyska!!

// B

; ) " Old Bimmers kick ass "
Visa användare
167
HES
CLK -03
Men visst var/är dessa standard på E39,E38 samt E53 men inte E46?

Någon som har någon priskoll, denna option fanns inte med i tillvalslistan.
Visa användare
253
Chrome
M635 Csi -84 Schwarz

När det gäller standard som du frågar efter så vet jag inte vad BMW erbjuder,
men i regel så har alla " Dieslar " det som går till "kalla" marknader då de inte klarar av att värma upp kupen vid drift ( Tillskotts värmare ).

Priser, ja det borde ligga runt en 10" eller mer ( Parkerings värmare ).

// B
Visa användare
167
HES
CLK -03
Men alla med navi skärmen så ser man texten Aux. Vent på skärmen
Visa användare
167
HES
CLK -03
Alla kan väl inte tagit denna option?
Visa användare
253
Chrome
M635 Csi -84 Schwarz

Det är väl som så att det finns förprogramerat i display menyn, om valet sedan faller på en sådan funktion " Aux Vent " så " triggas " den via Softwaren och man behöver inte göra nya inmatningar!!

Din andra fråga du har om display start, så kan du manuellt starta ( direkt start )ett sådant system via som du kallar " navi menyn ", samt programera in starter i form av en speciell tid!!
I BMWs sortiment finns också som jag nämde tidigare en fjärrmanövrerings möjlighet ( Fjärrkontroll ), vet ej om det är standrad eller extra!!

//B
Borde det inte varit något men "heater" om det var värmare det rörde sig om? Ventilation är ju just vad det låter som. Har för mig jag har sett nåt om att ventilera när bilen står i solen osv (tillbehör).
En nyhet att diesel skulle ha så hög verkningsgrad att det inte blev överskottsvärme nog till kupén. Åkte med en VW TD igår, lilla 55Hk modellen. Det var f-n i mig en värme i kupén som var bland det värsta, trots -15° ute. En extra värmare hade man väl bara på gamla luftkylda VW alt. när man vill ha bilen uppvärmd när den står parkerad (standheisung, aux. heater).

FP
Visa användare
253
Chrome
M635 Csi -84 Schwarz

Folke,

må vara sant att det inte betyder " värmare " jag kan ha fel på den punkten!
I vilket fall som helst så fick vi lite förklarat om P-värmare!!

Ang. den VW du åkte i iom det att bilen inte är din är du 100% säker på att det inte sitter en "tillskotts" värmare i bilen!!

Tillverkarna skyltar inte med att de monterar "tillskotts" värmare på sina vagnar, oftast sitter det på bilar som säljs nya på kalla marknader typ Norden mm.

//B
Jepp, jag är säker på att det bara var motorn som värmde, den var dessutom kall när vi startade.

FP
Visa användare
253
Chrome
M635 Csi -84 Schwarz

Årsmodell på VWn ??
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Funktionen med Aux vent finns inte för E46 och har aldrig funnits där även med färdmonitor/navi som det finns på E38 39 53 och 65. Det är en funktion som sätts i samband med den separata klimatinställningen(IHKA) klimatautomatiken och är std på de flesta modeller. Har man klimatautomatik och färddator då finns det auxillary ventliation. Standheizung ovan eller Auxillary heating är ett separat fabriksmonterat bränsledriven (enbart kupe ej motor) kupevärmare som går 30 minuter och på årsm from 97 har en radiostyrd fjärrkontroll. Den är som nämnts integrerad i menyn och styrs i de fall bilen är utrustad med färdmonitor och de ovan nämnda kraven. Mycket riktigt är fabriksvärmaren av märket webasto och sitter i samtliga fall i vänster främre hjulhus.
Eftermontage av en bränslevärmare av märket webasto får man räkna mellan 17-20tkr inklusive moms och montering beroende på hur man utrustar den, med fjärrstart minicall, defa minipluggladdare osv osv. Engstrands Bil&Motor i Bromma är Sveriges enda aukt serviceverkstad för webasto och gör bla alla solnas eftermonteringar och servicce på bränslevärmare.
En bränsledriven eftermonterad värmare har en hög ingångskostnad men betänk att den flyttar man bara med när man byter bil så flyttkostnaden hamnar på en tusenlapp eller tre beroende på bilmodell.
Mvh
Asken
Med Webasto och fyrhjulsdrift:)
Visa användare
253
Chrome
M635 Csi -84 Schwarz

Jaa, då fick vi svar på den frågan!! : )

Asken, är det som så att Webaston som sitter i BMW bilar endast värmer kupen och inte motorn??
Där av den korta tiden den går " halvtimma " som Parkeringsvärmare.

Jag vet att andra biltillverkare monterar värmare som även värmer upp motorn, dvs allt kylvatten i sytemet!!
Oftast ligger då " kör tiden " på en timma.

Folke, som sagt så är jag inte riktigt övertygad om att det inte sitter en värmare i " Folkan ", det du nämner att motorn var kall skulle jag tyda som att det kan sitta en " Tillskotts värmare " i bilen!!

Parkerings värmare = Uppvärmning, Bil ej i drift

Tillskots värmare = Bil i drift, under gång endast!! ( Diesel )

Så att den sist nämnda kanske man inte lägger märke till!! : )

// B
Ang. VW: Det rör sig om Transporter årsmodell -00 . För säkerhets skull dubbelkollade jag nyss per telefon: Det finns ingen extravärmare i bilen, eller i de övriga 8st som samma företag kör med (både 55Hk och 85Hk, alla dieslar).
Varför skulle inte en diesel kunna ha bra värme i kupén undras?

FP
Visa användare
253
Chrome
M635 Csi -84 Schwarz

För att inte dra VWn i en långbänk!! : )

Det sägs precis som du nämde tidigare att verkningsgraden är
så hög i dagens diesel maskiner att de har svårigheter att avge tillräcklig temperatur för en normal uppvärmingen av bilens kupe.

Därav monterar som sagt bilfabrikanterna en tillskotsvärmare som gör
" jobbet ".

Transporter???!?!

Jag pratar om personbilar!!!
Nja, det sägs så mycket.
Personbil eller Transporter spelar kanske inte så stor roll, samma motorer används ju i båda av VW.
Bensin och diesel har ung. samma energivärde, om man plockar ut x hk så bör det bli ung. samma "spillvärme". Skillnaden på vrid i en diesel beror mycket på den "komtinuerliga" förbränningen jämfört med bensinmotorn (kolla på ett indikatordiagram), men nog blir det värme över till kupén.

FP
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Folke, precis som Chrome skriver har dieselmotorer högre verkningsgrad än bensinmotorer.
Dvs mer procent av energiinnehållet i bränslet omvandlas till mekansiskt arbete och således blir det mindre "spill" i form av värme!
En dieselmotor blir inte lika varm som en motsvarande bensinmotor helt enkelt.

Det är främst pga den högre verkningsgraden som dieselmotorer drar markant mindre bränsle än bensinmotorerna.

Mvh
Visst, det är högre totalverkningsgrad i en diesel, helt klart.
Men därifrån till att inte spillet skulle räcka till kupévärme i en "normal" bil? Jag kan bara konstatera att i de bilar jag kommit i kontakt med och med yttertemperaturer ner runt minus 15 så var det värme med marginal, minst sagt. Utan extravärmare, garanterat.
Sen är det ju alltid skönt att kunna få värme innan man startat osv, eller i fordon typ bussar osv. Då kommer saken i ett annat läge kanske.

FP
Kan bara konstatera att polarn's volvo s60d-02a inte orkar hålla varken motor eller kupetempen sen värmaren lade av i helgen,tydligen problem med värmarna när det blir många start och stopp,surar till sig då.

Henrik
Visa användare
253
Chrome
M635 Csi -84 Schwarz

Henrik,

vet din kompis när bilen är tillverkad/byggd.
Är den uttagen tidigt 02 eller sent.

//B

; ) " Old Bimmers kick ass "
DI
31
DIRAVI
740iA -95
Orsaken att dieslar har problem med att hålla värmen beror mer på avsaknad av gasspjäll än verkningsgrad.

En diesel saknar ju ofta trottel, och får därmed större genomlupen luftvolym, vid låglast, än en ottomotor. Den luften kyler mycket.

Fördelen med avsaknad av spjäll är att pumpförlusterna minskar, nackdelen att motorn kyls.

En lösning, som ibland används på stora dieslar, är en massiv EGR, där man styr recirkulationen på en nivå som ger tillräckligt syreöverskott, men inte mer.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.