AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
503

Vet nån varför bilen går ojämnt (e30)?

ro
106
robbe
325i e36
Jag har en 318iS -88. När jag ska köra med bilen så rycker den och låter som om den skulle dö av vid gaspådrag, även vid jämn körning.
Jag har problem med tomgången. den svajar mellan 400varv och 1700varv. Jag har så stora problem med detta att jag tvingats sluta köra med den. För min del så hjälpte det inte att slå i T-skydd. Vet inte vad jag ska göra så jag är väldigt tacksam för idéer om vad det kan vara.
/Robbe

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej!

Hade samma problem med min vid ett tillfälle.
Hade precis tankat fullt när det hände.

Ringde en kunning på BMW och fick förklarat för mig att det till 99% var bränslepumpen som höll på att ge sig.

Har du M40 motorn sitt även din pump i tanken och då är det tyvärr säkert samma med din.

Mvh Håkan
Håkan Hsson:

Har en fråga på ditt inlägg: Märker man gradvis att bränslepumpen håller på att lägga av eller kommer det helt plötsligt?Min bil har fått de symtomen som robbe beskriver, tror att det har nåt att göra med att det är så j****a kallt ute?

/It must be BMW!
Hej!

Hade liknande symptom på min, trodde också det var bensinpumpen, men det var den stora svarta "insugsslangen" som går från luftfiltret till motorn som hade en spricka.

mvh
Mathias
ro
106
robbe
325i e36
Jag har kollat den svarta slangen det var inget fel på den. Bränslepumpen har bytts av tidigare ägare inte alls länge sedan. Dock satte han i en beggad.
HÅKAN HSSON: Du tror alltså att det kan vara pumpen igen. VVilka är symptomen vid trasig pump?

Tacksam för hjälp
/Robbe

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Min bettede sig exakt på samma sätt... en vecka senare rasade pumpen.....

-----------------------
Min E30:
Länk
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Länk

-----------------------
Min E30:
Länk
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Kolla även vakuum-slangen mellan insigsröret och bränsletrycksregulatorn samt att tomgångsservon (grunkan som sitter parallellt med spjället) öppnar och stänger på ett riktigt sätt. Men pumpen kanske är troligast.
Min gamla 316 gjorde precis samma sak. Kvittade hur jag körde, den dog och när jag höll in kopplingen och gasade lite så funkade det igen.
Jag körde in till Micro, snackade med säljaren och kom ut med 4 flaskor T-sprit. Slängde in 2 stycken och körde vidare utan problem. Dagen efter kom det lite ryckig gång igen och då slängde jag in 2 flaskor till. Nu funkar den hur bra som helst. Vanligt med äldre bilar när det är kallt att man får fukt i bensinen och att köra på vatten funkar tydligen inte:=) Enligt Micro så skadar man inte bilen även om man slår i många flaskor sprit. Man späder ju ut soppan så klart men jag tankade 98 sist för att smörja den supna motorn lite extra efter spritfesten.
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Min har även den en förmåga att börja vandra på tomgången ibland, dock hemskt sällan. Igår hände det dock igen, och värre än nånsin. Det var strax efter tankning det med. Tomgången växlade jämt och fint mellan 700 och 1600rpm. Den gick alltså ner fint till 700 och vände där och gick jämt och fint upp till 1600. Detta slutade inte förns jag startade om motorn. Då gick den bra igen.

Detta brukar inträffa i samband med att den har varit svårstartad. Ibland så lägger bilen bara av helt plötsligt, för att sedan starta igen. Det lustiga är att när den lägger av så går varvräknaren ner på 0 trotts att jag åker på motorbroms, och detta borde ju tyda på att den inte har någon gnista/tändning då???

Kan allt detta bero på pumpen? Den låter inte illa. Vad kostar en pump på ett ungefär?

Detta händer oftare på sommaren än på vintern tycker jag det verkar som. Det har alltså inte med kylan att göra.

Min skrothög: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.