AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
704

6vxl manuel låda?

Passar en 6 vxl manuel låda ifrån en 540 -98 på min 528 -98. Är det bar att bulta den "nya"lådan rakt över lr behöver jag tänka på något specietl???

/ Andreas
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Förutom passningen till motorn bör du tänka på kardan och utväxling på diffen.
Skiljer det sig i utväxling på diffen? Jag har kollat utväxlingen på varje växel och då är det bara 6 som är högre dom andra är samma som min nu. Kardanen blir det väl oxå att byta.

Men tror den den passar mot mitt block??
Ka
5.697
Kane
Har alla växlar 1 till 5 verkligen samma utväxling i de båda lådorna? 5:an i din gamla låda bör väl ha liknande utväxling som 6:an i den nya (kring 0.8).
Den 540 med manuell låda jag kört 540iT 96:a varvar ca 2000 varv i 120 på sexan. Den 528i 97:a jag ägt varvade ungefär 2000 varv i 90 km/h på femman så visst är sexan på en sexväxlad låda högre än femman på den femväxlade. Däremot ska tydligen automaten ha en mycket högre femma än den manuella. Mer liknande utväxlingen på den sexväxlade manuella.

Följer denna tråd med spänning. 528an har en underbar motor med avseende på prestanda kontra förbrukning. Det enda jag önskade mig när jag hade den var att jag skulle ha en sjätte växel för att få den ännu tystare och snålare på motorväg.

Lycka till Andreas!

/Simon
turbotobbe
Jaha , vad jag har hört så passar inte lådan från en V8 till 6:an
utan du måste använda M5 3,8-95 ( första året med 6-pet)
Mvh// Tobbe
Ka
5.697
Kane
simon_en: Om man inte vet utväxlingen på diffarna i de 2 bilarna i ditt exempel så kan man inte dra några slutsatser om utväxlingen i lådorna.
Kane,

du har säkert rätt. Det jag vet är att utväxlingen totalt är sådan. Har inte koll på diffutväxlingen.

/Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.