|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Vill påpeka hur underbar BMW 750il är!!!!! Men jag har ett lite irriterande problem... Höger bakljus dör ibland (Inget glapp där bak har kollat det noga) verkar vara något relä eller säkring för "joksar man rundor i säkrings boxen så tänds det" men det är alldrig rätt säkring för det lyser ändå när man drar ut den! Någon som vet vad som kan vara boven? Sedan en annan fråga: Om man växlar manuellt alltså 1an 2an och 3an kan man då köra den precis som en manuell då? t ex starta i ettan och sedan lägga i 2an och 3an och tillslut driven. Utan att oroa sig för att paja lådan? Avslutningsvis: Antispinn är bra! V12an sjunger och det är krångligt att byta tändstift men det går :) mvh Csoft | |
|
hmm..det kan inte va billigt att byta alla stiften :) ang. backljuset så är det inte omöjligt att ett relä har dött...nu när det är kallt så utvidgas materialen, och lödningarna i reläet kan släppa periodvis, för att senare funka...detta i kombination med att bilen börjar bli lite till åren.. detta är min teori... "Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999) Jag räds inte långmilare ! Länk |
|
| tjena prova att byta båda lamorna i höger resp vänster bakljus kan vara spänningsfall i nån lampa | |
|
"Växlade manuellt" på min 520 iA -89, hade iofs. 5-stegad automat. men det enda som händer när man "växlar manuellt" med automaten är att man "låser" den till inlagd växel, men lådan kan fortfarande växla ner själv. "Manuell växling", vet jag inte om det sliter på lådan, litet sliter det på lådan iaf, vet inte hur mkt...... ///M-power for the folks!!! |
|
|
Har man E32 eller E34 och automatlåda med programval för M eller * (snöflinga) kan man växla den mer eller mindre helt manuellt. Man kan exempelvis starta på trean och köra på den växeln hela dagen om så önskas. Den växlar inte ned. Den femväxlade automaten (med snöflinga) har dock begränsningen att det inte finns något läge för 1:an, lägsta låsbara växel är 2 och högsta är 4. I D-läge går lådan i ett speciellt vinterprogram med 2:an som startväxel och tidiga och mjuka växlingar upp till femman. Klart användbart i halka enligt min erfarenhet. Det är inte skadligt i sig för lådan att köras "manuellt". Den får helt enkelt en impuls att växla. Om impulsen kommer av att föraren för spaken mellan 3 och 4 eller om styrdonet automatiskt i något körprogram genererar impulsen spelar ingen roll. Att ideligen segdra typ starta på trean-fyran kan dock naturligtvis medföra ökat slitage både på motor och låda. Mvh /Janne |
|
|
Växelförarwiren måste väl slitas snabbt om man växlar manuellt mycket, eller? Angående baklampan, det verkar som det kan vara LKM-boxen som krånglar, tydligen är det lödningar där som ger upp, detta skall tydligen gå att fixa själv utan att byta boxen. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! |
|
|
Bakljuset styrs av de senapsgula relet. Löda, lossna skruva eller köpa nytt. Finns massor skrivet om detta. Det är inte LichtKontrollModulen som brukar strula på 750. Det är 5-serien som haft problem med framlykter och LKM. |
|
|
Skall kolla det senapsgula reläet imorgon!! Bmwfreaken angående tändstiften så fick jag mängdrabbat =) Och manuella växlingen verkade okej. Gav en lite bättre start knuff om man la i 1an :) Då luktade det lite bränt från däcken när v12an röt till ;) (Vem slog ifrån ASCn???) ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.