AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
819

Erfarenhet av köp på BMW Niederlassung(och europlus)

rojo08
Hej,

Jag köpte i början av Juni en 528i 01/99 på BMW Niederlassung i Kassel, bilen hittades på WWW.BMW.DE och hade gått nästan 8500 mil. Efter 1 e-mail och 2 telefonsamtal till försäljaren som uppgav att bilen var i mycket gott skick invändigt, utvändigt och maskinellt, bestämde jag mig för att jag skulle ha bilen. Nästan fullt utrustad (inkl TV och navi)och till ett pris nästan 90.000 lägre än billigaste privat annons priserna i Sverige. I priset ingick ett års europlusgaranti samt Inspektion 2. Haken var att bilen inte hade någon service bok. Enligt försäljaren så hade BMW bank(leasing) återtagit bilen från förste ägaren då denne råkat i ekonomisk knipa. Kontraktskrivning löstes genom fax och handpenning(20%) skulle vara betalt inom 10 dagar. Så skedde genom banköverföring till BMWs konto och resten skickade jag ner 10 dagar innan jag hämtade bilen. Det kändes lite nervöst att köpa och betala bilen utan att ha sett den men efter de positiva inlägg om BMW handlare jag läst på bmwpower så tog jag chansen. När jag väl tagit mig ner till Kassel visade det sig att jag inte behövt oroa mig. Bilen var verkligen i topp skick. Som ny. Aldrig ens maskintvättad. Alla export handlingar insatta i ordning i en BMW pärm. Några timmars väntan på skyltar och sedan avfärd hemmåt. Total tid i tullen och på bilprovningen: mindre än en halv timme. Otroligt smärtfritt bilköp. Lättare än att köpa i Sverige. Europlus försäkringen kom väl till nytta dagen efter hemkomsten till Sverige då navigationssystemet, regnsensorn och en airbagsensor passade på att gå sönder. Efter besök på BMW solna så är detta ordnat. Europlus garantin fungerar så att man får bilen diagnostiserad hos vilken BMW verkstad som helst. När man fått diagnoen ringer man till Allianz försäkring och får ett ärendenummer. Sen kan man be BMW verkstaden laga bilen. Man betalar som vanligt( i mitt fall 27000:-, lite mycket att ligga ute med) till verkstaden och sen skickar man räkningen tillsammans med sina bankuppgifter och ärendenummret till tyskland. Pengarna kom idag, cirka 3 veckor efter jag skickade iväg fakturan. Jag kan bara varmt rekommendera att köpa bilen på BMW niederlassung. Intrycket kan ej jämföras med tidigare köp från småhandlare. Ska aldrig köpa en bil utan Europlus, skulle jag varit tvungen att betala de 27000 själv så hade jag inte varit speciellt förtjust i min bil.

Hälsningar/Robert

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.