|
|
|
|---|---|
| Tja!!! är så trött att polera bilen för hand nu :) Tänkte köpa en polermaskin men undrade om man kan bränna lacken med vanliga polermaskiner som finns och köpa lite här och där?? istället för attt hålla på med handen så kan maskinen göra några varv fortare ;) 3000 varv.. bra lr dåligt?? | |
|
Länk _____ Micke Länk Länk |
|
| har forskat lite men jag undrar vilken man ska köpa roterande lr occilrerande maskiner???? vad har de flesta??? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Occilerande utan tvekan,annars är risken för polerrosor stor om man inte har en proffsmaskin och är proffs. Länk MVH Hasso Länk |
|
Tjena 1000-1800 varv/minuten är vad du behöver, i övrigt så är en oscillerande/roterande maskin bäst för ovana. Kom dock ihåg att det finns begränsningar för hur många ggr du kan maskinpolera bilen eftersom det tunnarut lacken varje gång, och har man nyinköpt polermaskin så blir det lätt att man "överpolerar" i rena upphetsningen. :O) Mvh Skalman |
|
|
Jag polerade min bil med poértissa fäst på borrmarkin, det blev kanon. Det enda man kan se är lite lite typ "tvättrepor" i lampljus, annars kanon. önskar köpa sido M kjolar till E30 83-87 |
|
| Vart köper man occilrerande maskiner???? 1000-1800 varv??? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Hos Mekonomen tex. MVH Hasso Länk |
-BeeMWe- |
Deras maskiner är inte direkt något man vill använda till en rubbing etc. Lätt polering/sajkling duger de till. Ang att man skulle nöta ned lacken med poler maskiner. Det är polermedlet i sig med dess grövhet som avgör hur mycket som slipar. Dvs lika stor chans som för hand men det blir jämnare med maskin. Länk |
|
Hej BeeMWee.... jobbar som recondare och det inte helt ovanligt att kunder kommer in och undrar om jag kan "få till" en igenom polerad eller bränd lack. När du i upphetsningen upptäcker att maskinen avverkar ytan snabbt så är det lätt att göra misstag om man är ovan. Detta är fakta och tyvärr mycket vanligt ibland alla som fått "det är bara att" tips från välmenande självutnämda experter på området. Det går fortare att göra misstag med 1500/min än för hand !;O) Mvh Skalman |
|
|
Hej igen Till er alla som funderar på att köpa polermaskin, läs om produkten ni tänker använda..tala med någon som har polerat förr, se till att ni vet tillräckligt om lacken på bilen innan ni börjar polera .tex har den varit polerad många ggr? = tunnare lack. Är du osäker på lackens tjocklek så åk till närmaste lackerare och fråga om dom kan skiktmäta lacken, då vet du vad du har att jobba på. (detta kan en van recondare se utan att mäta). Det är inte "BARA ATT" polera med maskin det är ett hantverk när det är rätt utfört och tar många år att lära sig fullt ut. som amatör så bör du undvika proffs mtrl eftersom du förmodligen kommer att skada lacken mer än vad du gör nytta med omlackeringar och lackreparationer som följd. Jag är inne på mitt åttånde år som recond/lackerare nu, och jag lär mig hela tiden nya metoder och tekniker eftersom utvecklingen går framåt. Mvh Skalman |
|
-BeeMWe- |
Skalman: Var iförsig inte så jag menade, drar man en med handen och ett varv med maskin och använder samma medel blir det ju samma slipning :) Samma nedlagda energi gör samma sak om du fattar mitt något virriga inlägg. Finns det något roligare än att få upp en riktigt fin lack? :) Länk |
| Pappsen var och köpte en "proffsmaskin" på järnhandeln. Den är av märket MAKITA och kostade ca 4000:- den är GRYM måste jag säga! Kurkar aldrig trots att man trycker på lite, där det behövs. Den är också ställbar på varvtalet. Jag polerade upp min 525i -90 (Diamantsvart metallic) med maskinen och lite lackrengöring. Resultatet=Kanon! Jag behövde inte trycka så hårt för min lack var redan fin, men det behövdes en uppfräschning. | |
| Själv gjorde man det med en Black & Decker borrmasin och poértrissa.. Borr = 800 kr Polértrissa 0 kr (lånad) Blev ÿbergut :-) Nej men hyfsat iaf. | |
-BeeMWe- |
per_j82: Du ska inte trycka, låt polermedlet göra jobbet. Det tenderar att bli ganska jobbigt om man själv ska arbeta i onödan :) Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.