AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.881

Högtalare fram i E30?

Sida 1 av 2
har för tillfället inga högtalare fram i min bil, har dock ett par Sony varianter i hatthyllan som spelar riktigt bra! nu vill jag ha 2 st högatalare att sätta i hålen där fram vid fötterna, för det känns som att det inte finns ngt djup i ljudet om man säger så..

skall kanske nämna att jag inte är ute efter att ha fetaste dunket i stan, skall inte heller ställa upp i några som helst tävlingar med bilen, utan vill bara ha ett par högtalare som kan komplettera min befintliga installation...dom behöver inte ha jättehög effekt, men ibland så kanske man vill skruva upp volymen lite...

"Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999)

Jag räds inte långmilare !

Länk
sen vore jag tacksam om ngn kunde rekommendera en bra mp3-cd spelare...tänkte införskaffa en framåt våren/sommaren då priserna förhoppningsvis har sjunkit lite....har tänkt att spendera runt 2500...

återigen så behöver jag inte ngn top-of-the-line enhet, utan bara enklaste möjliga modell som spelar upp mp3skívor..inget avancerat alls....

"Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999)

Länk
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Jag har några förslag på mycket bra grejer för klart rimliga pengar och som dessutom har samma märke som det du redan har. Kika på länkarna nedan och kolla om grejerna kan falla dig i smaken.

Länk

Länk

Länk

Den nedersta är av ett annat märke men spelar nog också lite bättre. Om du bara är ute efter bra ljud i bilen och inte tänker komplettera med något för de djupare registren så lär nog Sony-grejerna räcka till.
Det man kan göra för de lägre tonerna utan att stjäla plats eller behöva bygga låda och greja är nog en liknande som nedan.

Länk
man tackar!

det var ju klart intressanta grejor på dom länkarna !!
sony högtalarna såg rätt lockande ut

men passar dessa högtalarna i bilen då ?? vill helst inte bygga om och riva massa för att få plats med dom...kan man montera dom i orig. hålen utan fronterna som följer med?? ser ut som att det inte skulle vara några större svårigheter..

vet du möjligen om det finns kablar framdraget till hålen i bilen? har inte haft av luckorna och kollat..om det inte finns, är det svårt att dra ?

Länk
Bmwfreaken: dom prylarna Haglund2306 visade har jag förutom Alpine högtalarna!Den steroen är jevligt fin för dom pengarna!Monterade dom Sony högtalarna fram i min och det var inga som helst problem, passa som en smäck!Sedan är det jevligt bra ljud i dom för hyfsat lite pengar!Får man fråga vad du har för utrustning i hatthyllan??
Synd att du inte bodde i GBG så hade jag kunnat provspela för dig :)))!Men som sagt, du får ett bra ljud till ett bra pris!

/It must be BMW!
immer: låter finemang det där!

ja, asså som huvudenhet har jag för tilfället ngn pioneer bandare..ingen rolig historia, men det är bra ljud i den!

i hathyllan sitter det ett par Sony XS-5694...4 vägs, på 200 watt...

dom spelar jävligt bra..men som sagt det blir lite platt ljud utan högtalare fram...så det blir bra ljud om man sätter dom Sonyhögtalarna fram, utan att modifiera orig. hålen ngt? låter det bra, det blir inte för instängt eller ngt sånt??

slutligen, fanns det kablar fördraget fram till dom hålen, eller måste man dra själv? hur drar man isf enklast?

Länk
jahapp, lade precis beställning på ett par Sony högtalare..hade gärna köpt stereo oxå, men har inte råd förräns framåt sommaren :(

Länk
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Bmwfreaken:

De högtalarna jag rekommenderade bör vara 5.25" om jag inte räknade fel och då passar de rakt i originalhålen. Kablar finns säkerligen framdraget annars är det mycket enkelt. Bara att öppna upp (4 plastskruv) under ratten och dra ner bakom plastbiten på vänstersidan (man är tvungen att lossa på motorhuvsspaken). På högersidan är det bara att dra kabeln bakom mattan och ner bakom plastbiten.

De Sonyhögtalarna jag rekommenderade tror jag kommer låta mycket bra i originalhålen och någon instängdhet har inte jag varit med om fast jag har ganska mycket rejälare högtalare i originalhålen. :)

Hoppas du blir nöjd med prylarna!
Bmwfreaken:

Det låter inte instängt alls, tvärtemot det ger en ganska fyllig ljudbild!De blir ett bra dunk vid fötterna oxå :)!Första gången ja spelade med stereon och de dunkade vid ena foten så trodde jag nånting hade pajat på bilen :))!
Lycka till med högtalarna!

/It must be BMW!
ja detta låter ju bara bättre och bättre :)
kan knappt vänta tills jag får dom...en grej som stör mig dock är att jag beställde 09:26, men har inte fått ngt mail från netonnet ännu? skall man inte få det rätt omgående, eller det dröjer lite?

Länk
var precis ute och kollade och det visade sig att jag redan har högtalare fram :) fast dom lät ingenting, så dom är väl sönder..kan vara därför högtalarna i hathyllan installerades :)

fast jag förstår inte hur man skall få av sidorna så man kommer åt högtalarna?? jag skruvade av den skruven som satt där, men skall man bara slita ut hela "väggen" så att säga?

Länk
nu har jag plockat ut högtalaren på förarsidan...medans jag gjorde detta så lekte jag lite med balansen på ljudet och vips så hoppade höger fram oxå igång :) men inte förarsidans högtalare :(

balansen var helt fel, för när man enligt huvudenheten justerade ljudet till höger bak så kom det på höger fram...han som har installerat enheten har väl kopplat fel antar jag..

hursomhelst så skall jag testa högtalaren som jag tog in nu för att se om jag kan få liv i den..för om den startar här inne så kan det ju ev. vara kabelfel :( ute i bilen, eller att balansen är felinställd...

jaja..hursomhelst så lät den högra inte för mycket och inte så bra heller, så jag ser fram emot dom nya :)

Länk
suck..fick igång högtalarjäveln nu :( då måste det vara knas i bilen...kablen va hel och fin (följde hela vägen) och satt riktigt i anslutningen till huvudenheten..då måste antingen balansen vara fel eller så finns det en möjlighet till...en kabelskarv på den kabeln såg lite halvdassig ut..skall ut igen nu och skarva den riktigt med sockerbit och se om det blir bättre...

Länk
nu funkar det !!! det var den satans skarven som va kass....nu går alla 4 högtalarna, och vilken jävla skillnad det blev! dessa är på typ 20 watt lr ngt, och dom är lite slutkörda för dom låter "krassligt" om man säger så...vill ha dom nya högtalarna.nu :)

har fortfarande inte fått ngt mail från netonnet

Länk
nu kom jag på en sak till..det här med ISO adaptrar, hur fan funkar det?? för just nu har jag en massa kablar bakom huvudenhet, och alla är skarvade ihop till en tunn, svart kontakt som sen sitter i min radio..när jag sen skall montera min nya mp3spelare, hur gör jag då ? ngn sade att jag skulle typ ha sönder den befintliga kontakten och sedan koppla dom i isoadaptern??

HJÄLP

Länk
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Bmwfreaken:

Du kommer få ett mail imorrn eftermiddag eller på måndag morgon (mellan 06.00-07.30) med bekräftelse från NetOnNet. Oroa dig inte. Om du har fått ett ordernummer så har ordern gått igenom. :)

Om den är kopplad till en svart, smal kontakt så är det med stor sannolikhet högtalar-iso-kontakten. Om du hittar en brun nästan likadan så är det ström-m.m.-iso-kontakten. :)

Skulle det inte vara fallet så är det bara att ta fram kabeltången och elläroboken och börja koppla. Kom ihåg - friskt kopplat - hälften brunnet. Om du inte vet hur du ska koppla så är det alltid säkrast att låta någon som gjort det innan göra det åt dig.
Haglund2306:

den kontakten som jag har i stereon nu är 2 rader tjock, och 15-20 hål i varje rad som sedan pluggas in i radion...men en isokontakt är väl mycket mindre på dom moderna apparaterna??

Länk
Såhär blev då min stereo till slut! så här kommer den att se ut åtminstone fram till sommaren då kanske en liten baslåda kan bli aktuellt....får se då!

fronthögtalare:
Länk

huvudenhet:
Länk
fast jag gav 1288 för min (rea, normalpris 2200) på brl.se

bakhögtalare:
Länk XS-5694 heter dom..

huvudenheten spelar visserligen inte mp3skivor, vilket jag helst ville ha, men hade jag köpt en mp3spelare så hade jag blivit fattig, och det är det inte värt....men den huvudenheten är helt ok, och det är rätt fin rabatt...

Länk
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Bmwfreaken:

Låter inte som att den kontakten du har nu är någon ISO-kontakt, nä. Dock finns diverse adaptrar som kan tänkas passa på Micro eller liknande bildelsbutiker. Rätt dyrt, men funkar om man inte vill börja klippa i kablarna.
Haglund2306: jo det finns säkert ngn adapter som kostar multum...men jag skall införskaffa en iso strip på kjell och company, så jag tar av den kontakten som sitter där nu och skarvar på dom lösa sladdarna på iso kontakterna så har jag en riktig iso kontakt där sen....känns bättre så än att leta upp ngn adapter och göra ett halvdant jobb.....

Länk
wee, glada nyheter! hämtade idag ut fronthögtalarna, och dom ser skitbra ut, kan knappt vänta tills dom är monterade :) skaffade också en iso strip på kjell och company så att jag kan byta kontakten som sitter där nu till riktiga ISO-kontakter...det känns bättre att ha riktigt monterade iso kontakter, än ngt hopskarvat skräp...väntar på cd-spelaren...

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.