|
|
|
|---|---|
|
Hur ser man skillnad på hjulbultarna för alu och plåtfälgar? Har bara alufälgar men flera olika hjulbultar. Möjligen finns flera olika modeller för alu även original? | |
|
Hallå Micke! Tycker att bultarna borde passa ändå, kolla bara så att du får ordentligt med gäng. OT: Hur går de med mekplats i Linköping? Håller ögonen öppna åt dig. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk 1600/2-renovering... |
|
|
Tjena tjena! Tänkte närmast på formen på konan, för att passa fälgen bra. Är fortfarande i Örebro, mekar i -23 grader ungefär. |
|
|
Skiljer sig konan något? Det gör det inte på mina... /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk 1600/2-renovering... |
|
|
Svårt att säga, har inga plåtisar. Vet bara att det är olika bult och att längden skiljer. Jag har några olika bultar med olika utseende på skallen, något olika längd (skiljer inte mycket) och lite olika utseende på konan, men det är möjligen bara olika fabrikat? |
|
|
Har originalfälgar, både alu och plåtisarna. Bultarna passar finfint på bägge. Kanske skiljer mellan olika fälgmodeller/tillverkare? Säkert någon här bland forumanvändarna som vet... /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk 1600/2-renovering... |
|
| Jag har olika bultar till plåtfälg och alufälg. Skiljer på längden som sagt. Har för mig att plåt-bultarna är aningen kortare och att de har en bredare kon. Fråga mig inte varför, men så är det. | |
ant |
mig veterligen har de flesta hjlulbultar en 60 gradig vinkel. jag har inte träffat på nåt annat iaf. däremot kan ju anliggningsytan variera, se till at du har tillräckligt med anligg på de hjulmuttrar du monterar. annars går dom ner sig i fälgarna. ========== Länk |
|
Bara en liten fråga: Hur många "gäng" ska bultarna vara inskruvade tycker ni? Alltså hur många varv. vad är trafiksäkert? önskar köpa sido M kjolar till E30 83-87 |
|
| Formen på konan kan ju variera. Den kan vara "kullrig" eller "rak". | |
snide |
minst fyra varv ska de väl ta gäng. annars kan det vara lite riskabelt. |
ant |
hmm. låt oss säga så här. en normal gäng ska gängas in minst sin egen diameter för att man ska få ut maximal hållfasthet. dvs en M10 skruv bör allstå dras in minst 10mm. detta är dock en väldigt generalisering. det spelar naturligtvis in på vilken längd, hållfasthetsklass den har. om det är en taptite gänga osv. och det där med formen på hjulbultar. dom "kullriga" bör ge ett väldigt högt anliggningtryck mot fälgen. vilket bör resultera i dikesbildning i i fälgen? ========== Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.