AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
285

Blaupunkt rns 149 navi

st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Är det någon som har erfarenhet av denna?
Funderar på att köpa en men undrar om inte navi med kartbild är bättre?
Alla tips mottages tacksamt!

Automat är bekvämt
eF
900
eFx
520d Touring -09
Har en sådan men saknar dock svensk skiva.. har inte kommit mig för att skaffa en heller, det får nog bli till våren är jag rädd.

Personligen tycker jag dock det är lättare att navigera med "pilar" (eller vad vi ska kalla det) istället för karta.

/eFx
Ett tips då bara: Blaupunkt kommer enl. dom själva bara att göra en karta till, till dom äldre systemen Sen är det stopp! De har däremot släppt ett nytt din-navi med pilnavigering för 12500:- så ett begagnat äldre som är baserat på det gamla systemet skall vara REJÄLT mycket billigare för att vara värt att ens överväga. Vad gäller karta kontra pilar så visst är karta bra i vissa lägen, men jag skulle klara mig bra med bara pilarna och röstvägledningen. Kör själv ett Blaupunkt DX-V.
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Vad kostar en skiva?
Vad är det för antenn anslutning?
Jag har hittat en som saknar skiva och antenn.

Automat är bekvämt
En skiva kostar runt 1700-1900:- i handeln. Det kommer en ny, klart förbättrad karta i vår. Därför råder jag dig att vänta tills dess, då den som fortfarande är aktuell är ganska dålig. Du ska ha en speciell typ av antenn för GPS signaler. Den ser ut som en liten platt dosa, som man fäster t.ex på instrumentbrädan el. dyl. Det viktiga är att den har "fri sikt" mot himlen. En sådan ligger på 1000-2000 beroende på fabrikat. Jag har för mig att VDO´s antenn är billigare, och den funkade på en blaupunkt när jag testade. Kanske värt att kolla upp?
Vad har du fått för pris på systemet, utan det du nämnde?
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
5000:- är vad han vill ha.
sen om man ska komplettera med grejer för 2-3000:- så....
Jag är lite osäker på om jag ska slå till eler inte.
Vill nog helst ha med kartbild.

Automat är bekvämt
Det blir för dyrt för ett sådant gammalt system. Vettigare isåfall att köpa det helt nya systemet komplett för 12500:- med senaste kartan inkluderat. Dessutom så kommer det komma uppdateringar till det nya systemet, medan den kartan som kommer i vår till det gamla, är den sista kartan dom släpper till dom systemen (enl. blaupunkt själva).
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Tack för tipsen!
Jag avböjer det om han inte prutar rejält.
Om jag ska lägga 12500:- så köper jag nog en beg VDO MS5000

Automat är bekvämt
Ett klokt val! Jag hade ett MS5000 i min bil, innan jag bytte det till ett Blaupunkt DX-V. Ärligt talat var VDO bättre. Hänger ju mycket på kartan iof, VDO kör NavTech och Blaupunkt kör Teleatlas, som är lite sämre enligt min mening.

Hoppas Du hittar något bra!

Ett tips kan vara Panasonics DVD baserade system. Om man kan leva med att det saknas svenska i det så är det ett jäkligt prisvärt system, som du får för 19900:- Då har du hela Europa på en DVD-karta. De flesta borde ha större glädje av det, än en svensk röst tycker jag. Kanon på Europa semestern! Bara ett tips som sagt.. :-)
eF
900
eFx
520d Touring -09
Styrman1, en sak till bara om du tänker köpa den där begagnade. Min är från -00 (tror jag) och den vill på att krångla i displayen när stereon blir kall en tidigt vintermorgon eller varm en het sommardag. Har några pixel-rader uppifrån och ner som brukar släckas och tändas lite som dom vill. Som tur är det dock bara någon enstaka så man får väl leva med det..

/eFx
Har sett det där fenomenet med rader i displayen som försvinner på fler äldre Blaupunkt din-navi. Verkar vara vanligt alltså...
eF
900
eFx
520d Touring -09
Billigt att laga är det också.... inte.

/eFx
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.