AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
765

Ang. upphängning av en M5 diff på en E28

Za
265
Zander
740iA -96
730i -94
BMW 100RS -78
hej,

är det ngn här som vet från vilken E28 bakaxel som har samma typ av upphängning till diff som M5:an E34 -91? Jag har det inte på min E28 M535 -86. Jag såg i "Hains eller vad den nu heter" att det finns en bakaxel med samma upphängning. Det kanske hade underlättat att skaffa den delen av bakaxeln, annars är jag endå inne på att göra en ny upphängning.

MVH: Zander
Paap Reeder
Hej!
M5´ans slutvxlhus passar ej -- däremot innehållet i en M5 passar in i 535:ans hus.
De´é bara te´å´byt.
MVH /// Paap R
Za
265
Zander
740iA -96
730i -94
BMW 100RS -78
Hej Paap Reeder,

du har inte bgt hus liggande eller vet om ngn har ett till salu?

Za
265
Zander
740iA -96
730i -94
BMW 100RS -78
Förresten, är det så du har gjort med din diff Paap Reeder?

Paap Reeder
Hej!
Just precis.
Varför behöver Du ett beg "hus"? Får Du tag i en M 5 diff är det bara att flytta över grejorna. Tar högst en tim med all mätning.

Viktigt att Du körnar upp M5:ans pinjongmutter innan Du lossar den från M 5:ans hus. Tag ur differentialen. Innan Du sedan lossar pinjongmuttern kan Du göra en mätanordning för vridmotståndet i pinjonglagren genom att i drivflänsen bulta fast exvis en 15 cm lång bit av en gardinskena. Vinkla ut den 90 grader samt häng på en M 14 mutter i ett snöre på en gardinlöpare. Sedan kan du exakt mäta var vridmomentet i lagren ligger. Dra ett tuschstreck på gardinstången.
När Du sedan monterar M 5:ans pinjong i Ditt 535: hus får Du göra en intelligent mix av "körnpunkten och gardinstången". OBS att Du aldrig kan "ångra" om Du dragit förbi körnpunkten och vridmotståndet är för högt.
Bättre att ha ett för glappt pinjonglager än ett för hårt ansatt ty då kommer det att skära efter ett tag.

Hoppas Du förstod denna "vedbods-mek-beskrivning" men Du kanske har ett lagerfriktionsinstrument?
Som ovan gjorde jag och min slutvxl har nu ca 5000 mil "på pinjongen".
MVH /// Paap R
Za
265
Zander
740iA -96
730i -94
BMW 100RS -78
Saken är den att jag har en M5 diff och i somras sålde jag min org. diff till E28:an, därför behöver jag ett skal från E28.

Paap Reeder
Hej!
Eftersom det är kvalitet och precision i BMW´s grejor stämde min körning exakt med lagerfriktionsvärdet från M5:huset till 535:ans hus.
MVH /// Paap R
Za
265
Zander
740iA -96
730i -94
BMW 100RS -78
Jag hoppas att jag kan få tag på en E28 M535 diff så jag kan byta ut innehållet. Tack för instruktionen.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.