|
|
|
|---|---|
|
Ni har sakert fatt fragor kring detta 1000 ganger. Tacksam om ni svarar o sager vad ni tycker. Jag har lange velat ha en M5 E34 (vem vill inte det?) Börjar kanna att det ar dax nu. Men jag vet inte om jag vagar köpa. Jag hade tankt att importera da priserna ar fördelaktiga. Vilken av modellerna 3,6 / 3,8 ar det minst problem med? I Tyskland sa ligger ju priserna ungfar lika, miltal och skick skiljer ju givetvis. Ser ofta 3,6 dar de bytt motor. Ar 3,6 mindre hallbar an 3,8? Kan man vaga köpa en bil med 200 000++ pa mataren med bytt motor och dokumentation pa allt? Jag förstar att skicket pa enskilda bilar avgör... men man har ju oftast inte tid till att köra runt landet och titta pa alla bilar. Skriv garna vad ni tycker. Eller om ni har nagra tips pa ngn bra handlare eller liknande. Att effekten utrustningen skiljer spelar inte sa stor roll för mig, jag vill att bilen ska vara fin vare sig det ar en 3,6 eller 3,8. | |
|
Sök på tidigare inlägg. Det finns massor av diskutioner ang M5 3.6 och 3.8. Lycka till med bilköpet,själv så är jag mycket nöjd. // Bengan Stummt är inte dummt!!! |
|
|
3,6 går nog inte sönder mer, men det finns fler 3,6 därav så dyker det upp många sådana med utbytesmotor. Det är inte onormalt med utbytesmotor, tvärtom ganska vanligt. Haka inte upp dig på mätarställning, tänk i första hand på skicket, samt vilken dokumenation och service på motorn. Är inga problem att köra en 200 000 + km OM den är rätt skött. Tyvärr missköts många, speciellt här i Sverige (dålig varmkörning, fel olja, för få byten, allmänt bristfällig skötsel). Köper du privat, granska ägaren, fråga om service och oljekvalité, testa hans/hennes kunskaper om bilen. Är det en totalt okunnig person som dessutom inte kan visa upp dokumentation, köp inte av denne. Det är ganska noga med justering av ventilspelet, byte kilremmar och tändstift, det är sånt som hela tiden återkommer i servicen, olja + filter är inte tillräckligt. Det finns mycket i Tyskland men Sverige har ett mycket stort utbud i förhållande till landets befolkning, kolla först om du kan hitta något välvårdat här, nån kunnig som haft bilen ett par år. Räkna med att den kommer från Tyskland i alla fall, det finns nästan inga svensksålda. Många ägare brukar inte vara någon fördel så försök få så få som möjligt. Om du ändå vill till Tyskland, sök dig söderut, där har i alla fall jag funnit många pärlor. S38B38 (3,8 motorn) har haft en del skador med sprickor i blocket och är väl känsligare än 3,6:an i det avseendet, annars är det mest kolvar och topplockspackningar som gått. En och annan bränd ventil har man också hört talas om, men då handlar det ofta om en felväxling. //Sniffer |
|
|
Jo jag hade ocksa tankt mig sydtyskland. Ungefar i mars april. Sa det ar ingen större skillnad pa vanliga fel pa 3,6 3,8? Har hört att nivaregleringssystemet pa 3,8 kan krangla och att vaxelladan pa 3,6 brukar ta slut. Sen sa ar det val vanligt slitage pa motor och annat. Jag kommer ju givetvis försöka hitta en med sa bra dokumentation som möjligt med sa fa agare som möjligt och med ett sa original utseende och skick som möjligt. Ska jag kolla efter ngt speciellt pa bilen, som kan vara dyrt? |
|
|
Nej, jag tror inte man kan säga att det är nån skillnad mellan dem generellt, det beror helt enkelt på ägarna, vad de gör med bilarna. Följer man servicen helt och varmkör ordentligt så tror jag inte man kommer att möta något allvarligare krångel, inte förräns bilen har gått riktigt långt, typ 30000 mil. Lådorna slits en del, det varvar ju väldigt mycket, men egentligen så borde inte 3,6 vara känsligare i lådan än 3,8, det är samma beteckning på lådan (Getrag 280/5) och 3,8 har mer kraft så den borde nog slitas mer vid samma körsätt. Jag har pratat med flera svenska verkstäder och de hade bytt en del lådor, det viner eller skrapar i dem, vinandet kan man åka med ett tag men skrapningar bör åtgärdas snarast. Sen är det också en sak som beror på skötsel, har man inte bytt olja i lådan tillräckligt ofta och utsätter den för påfrestningar när den är kall så får man nog räkna med att det går sönder. Nivåregleringen kan jag inte uttala mig om, testa sökfunktionen på forumet. Jag har aldrig hört talas om något allvarligare krångel. Letar du 3,8 så är det stötdämparsystemet/fjäderben som är dyra delar, bilarna har adaptivt system (heter EDCIII+) som original och kan utrustas med EDC kontroll (knappar med S/P) i Nürburgringpaketet, oavsett så kostar det mer än de vanliga fjäderben som 3,6 har. Annars så är det nog inga slitdelar som är SVINDYRA, men det är ju inte billigt med reservdelar till någon av dem. //Sniffer |
|
///M5T |
Om Du vill ha lite större koll på vad som skiljer 3.6 och 3.8: Länk |
|
Ok ska kolla vaxelladorna ordentligt. Men nu nar jag har kollat runt sa ser jag att svenska 3,6 or haller ungefar tyska priser om man raknar med vad det kostar att importera. Jag far val se kommer val kolla i sverige först nar jag kommer tillbaka. Det blir nog en sa fin 3,6 som möjligt, de ar i ratt prisklass. Aven om 3,8 ar battre tror jag det ar enklare och farre grejer som kan ga at helvete pa 3,6. För ofta sa gar det at helvete. Jag har nog gjort mer för att förbattra sveriges bilpark an SBP eller ngn annan. :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.