AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
578

E30 325ix

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Jag skulle vilja ha en liten fingervisning om vad en E30:s 325ix är värd. Har svårt att själv bilda mig en uppfattning när det finns så få objekt ute till försäljning. Någon som har erfarenet?

wolv
330it -02
Pretty please, någon?

BMW 528iAT -98
Jag såg ditt inlägg på 3-serieforumet och 50k är väl lite blodigt kanske ,dock har den ju låga mil (om de stämmer) 40-45000 max,till den nivån är det väl inte omöjligt att pruta. iXerna kanske ligger något högre i pris än 2wd tycker jag mig ha sett. Förbannat rolig vinterbil förövrigt,jag accade ifån en Subaru Impreza förra veckan,typ 200 m på packad snö.En annan fördel är ju att drivningen är 63% bak /37% fram,detta skall tydligen vara viktfördelningen mellan bak- och framaxeln vid acceleration så man kommer iväg så snabbt som möjligt. En annan fördel med detta är att man kan hänga ut baken i svängarna och sedan fortsätta med fullt fäste efter kurvan,man åker omkring med ett fånigt smil på läpparna.

Vänliga vinterhälsningar från Jörgen

325 iX - "weather or not"
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Ja det verkar extremt kul med fyrhjulsdrift! :)
Är det svårt att lära sig hantera det? Hur är den egentligen i vinterväglag för en sådan som inte gillar att ligga på ställ (=min sambo)?

BMW 528iAT -98
om man inte provocerar den så är den faktiskt väldigt lättkörd. Om man kommer för snabbt in i en sväng utan "driv" på hjulen så understyr den lite,detta ska man dock komma tillrätta med om man monterar en grövre krängningshämmare bak har jag läst. Om man ska köra aktivt för man vara lite mer vaken än om man kör bakhjulsdrivet,när man ställer upp baken i en sväng så för man vara med på retursladden då även framhjulen driver på annars hamnar man väldigt snabbt brevid vägen (jag har varit på väg en gång).detta är min första vinter med iX och det har ju bara varit snö en vecka (sthlm)men jag älskar redan bilen. En annan fördel är ju stabilitet på motorvägen,går som tåget i 140 blås i snömodd ( hmm ,man ska kanske hinna bromsa också :) )En annan skillnad är att den har något ABS-program som ska vara extra bra på snö,har aldrig haft en vanlig E30 på vintern så jag kan inte säga om det är någon skillnad.

//Jörgen

no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Har förvisso aldrig kört iX, men när det nu äntligen kommit lite snö i Malmö så har jag fått möjlighet att testa min 320 på packsnö och jag är imponerad! Bilen är mycket fint balanserad, visst den är ganska sladdbenägen, men det undvikes lätt genom att ta det försiktigt. Om man trots detta får ställ, regleras det mycket lätt genom att gasa och styra (visa "Burning Rubber" för sambon, så lär hon sig, Wolv ;-))))

Kom på mig själv med att köra runt en timme och bara öva på Powerslides genom kurvorna på en närbelägen kvadratisk bana....Detta hör hemma i dagboken...

Min uppfattning är att E30 är en underbar vinterbil, sålänge man har bra däck. Jag är övertygad om att 325iX är ännu roligare och säkrare, men tveksam till om detta motiveras av det höga priset, iallafall för oss i söder som har kanske 14 dagar med snö om året.

///M vh
Kalle H, BMW CS(syd)#5120
wolv
330it -02
Jag har blivit så sugen att skaffa en IX (trots att jag aldrig kört en :)....men för min ekonomis skull är det bäst att suget går över, men det blir svårt att släppa!

jörgen:
Men den är alltså stabil i lite högre farter (typ 80+)på snöig och eller moddig väg? Det är väl det som är viktigast eftersom skaderisken är högre i de farterna...

nofx16:
Hehe jo jag har redan visat henne Burning Rubber, och jag vet att hon definitivt gillar att sladda, det är bara det att hon är lite försiktig av sig :)

Jag är nog inte beredd att köpa en tredje bil om den kostar så mycket som 50k, utan hoppas på nåt runt 20k och max 25, med lite utrymme uppåt om jag skulle ramla över det perfekta objektet. Egentligen behöver det inte vara nån pärla då jag ändå tänkt ha den som bruksbil. Men det hela är väl fortfarande på drömstadiet... Synd att det är så få E30ix på begmarknanden :(
Men jag ramlade över en 87:a som är prissatt till 25k och den ska jag ringa på imorrn :)

BMW 528iAT -98
25k låter ju helt ok för en 87:a Jag tittade i modellguiden och ditt andra objekt var ju en 91:a,enligt guiden såldes de bara till -90 års modell,men det här var väl en importerad eller?,kanske annorlunda i Tyskland. Var bor du ?är det snö där? ska du provköra imorrn? Prova att accelerera ordentligt på snö om du får tillfälle,rätt kul känsla om man bara kört 2wd förut.
Skriv gärna hur bilen var om du ska titta på den!

nofx16
det är ju rätt stor prisvariation på 325 E30,från 20k till ca 45k och iX:erna är ju lite ovanligare,kanske kan motivera ett högre pris. I Skåne kanske det inte är värt merkostnaden som du säger.

//Jörgen

//Jörgen

322
jörgen nymann
BMW 528iAT -98
glömde: ja den är mycket stabil i motorvägsfart i snöslask,känns bra att bara glida förbi alla andra som ligger och trycker i vänsterfilen så fort det är en snöflinga i luften,frånsett en och annan AUDI-ägare kanske

//Jörgen( x1 den här gången)

IX
11
IX power
325IX touring -89
Hej på er.
Jag har nyligen köpt en 325 IX toring -89 med lite utrustning och 17" sommarhjul jag gav 35,000:- för den det tycker jag var ett ok pris för den körglädjen som följde med bilen.
Jag åkte Audi S4 för 2vintrar sedan och BMW:n är mycket roligare.

4 hjulsdrivet är dubbelt så roligt som 2 hjulsdrivet....
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
jörgen: Jag har inte provkört någon än, men kanske blir det innan helgen är slut. Se här, jag hittade ett annat intressant objekt
Länk

Jag bor i Ronneby, så snö är man inte speciellt bortskämd med här nere, men just nu finns det lite att leka på :)
Jag är ju dalmas i blodet så jag är ju hem till Dalarna och hälsar på ett par gånger varje vinter...hehe

BMW 528iAT -98
hmm,den länken går ju bara till samma topic på 3-serieforumet,eller har jag missat något?

//Jörgen

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Nej, den topicen handlade till en början om en specifik 325ix i Norrköping som jag undrade lite om.

BMW 528iAT -98
OK

st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Slå till på 525IX om ekonomin tillåter.
En kanonkul bil som dessutom känns lite modernare.
Den skönaste 4WD jag kört, saknar den enormt nu när jag kör 325 med automat och 2WD.
Att köra dessa bilar på snorhalt väglag är nästan som att köra på asfalt. Sambon tog gärna min bil när det var halt ute.

Automat är bekvämt
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
styrman:
En 525iX har jag tyvärr inte råd med utan att sälja förstapärlan och det är inte så aktuellt. En ev ix ska bara tjäna som andrabil/bruksbil under i första hand vinterhalvåret. Så jag letar efter en 325ix i 20k-klassen. Hojta gärna till om ni vet någon som verkar intressant!

Är du redan användare? Logga in i menyn.