|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
sebbe_bmw |
Jo, men att munstyckerna är uppvärmda vet jag, men är nästan säker på att det sitter en doppvärmare i behållaren också! Den går väl troligtvis på samma system som munstyckerna och bakspeglarna, de står ju inte och går hela natten heller! Sebbe |
|
När det kommer till Spolarvätskans funktion så är den rätt kass! Så min Far hade ett tips när han brukade brassa en repa rakt igenom inlandet och fick rutan full med diverse inselter.. Dutta i lite Yes - handsikmedel! Funkar kanon det! När det kommer till spolarvätskan så är det ju Alkohol Procenten som bestämmer allt angäende fryspunkten! Så i med mera koncentrat och det bör lösa sig! Sen bör man undvika tomgångs körning så mycket som möjligt speciellt på aklla bilar =) Men det vet ni nog alla! =) Tjo - Den gör sig bäst på natten! Älskar du inte BMW, kan du ju starta ett eget forum ;) |
|
|
Fråga: Vart kan man få tag på Elupvärdma mynstycken till E34:a?? - Den gör sig bäst på natten! Älskar du inte BMW, kan du ju starta ett eget forum ;) |
|
|
sebbe_bmw, är du säker på att det sitter doppvärmare i spolartanken och att det inte bara är nivågivaren för låg spolarnivå som du ser? Mvh/ Micke t |
|
sebbe_bmw |
Micke T: Jag har inte sett någon doppvärmare men jag har hört att det skall sitta en sådan på vissa BMW:s... Skall kolla upp detta nogrannare.. Man ser inte tanken på E39 och jag orkar inte pilla isär allt! Sebbe |
|
På den första E-34 som jag hade så var elledningarna till uppvärmda spolarmunstycken fördragna så det var bara att köpa nya munstycken på BMW och byta! Fungerade perfekt. Mvh, Steaman |
|
|
Theprohet> Jag tror inte de flsta vet om det där med tomgången och hur "farlig" den är motorn, speciellt nu på vintern. Ser ju många som i hopp om att få värme in i bilen när de ska köra drar på den och sedan går ut o skrapar rutor o annat. Tror de verkligen att den minuten/minuterna det tar att skrapa gör ngn skillnad i när motorn får upp värmen??? Kan handla om mindre än 1 minut skulle jag tro, dock förkortar de motorns livslängd med många timmar i stället:-)... |
|
|
att spolarvätskan fryser är Guds sätt att tala om att man inte ska använda spolarna när det är kallare än -15. Om man envisas blir det kul, spolarvätskan fryser på rutan osså ser man ingenting! Häll inte glykol annat än i kylsystemet (och vattenlåsen i stugan) /göran, vintermannen/ Behöver man inte kombi, behöver man inte bil |
|
|
SvanteE: Du har säkert rätt! Ser ju hur mycket folk som helst som "varmkör" på tomgång.. Under denna minut så har väl motorn en stark nedsatt smörjförmåga och det sliter illa! Lika väl som att man inte ska varva "Höga" varv då motorn inte krypit över blått (är väl den markeringe på alla bmw tror jag.) Allt detta står även i Instruktionsboken! Max rekomenderad tomgångskörning vid kallstart enligt boken är 30 sek... Mycket Tänk värt det! _____________________ Om allt verkar bra så är det uppenbart nått fel... |
|
|
Som fortsättning på problemet måste jag bar a få fråga panelen om ytterligare en sak: Eftersom bilen inte används under den fantastiska kylan utan körs sporadiskt när det inte är halt ute, undrar jag ifall den frusna spolarvätskan kan skada själva behållaren på något sätt. Den är iofs inte helt frusen utan det flyter stora isklumpar i behållaren men man vet ju vad som händer om man lägger en flaska med vätska i kylen och glömmer den där. Har ingen direkt lust att hålla på att tömma den nu då jag har långt till garaget och promenera i -20 genom stan är inte direkt trevligt. Vad anser panelen att jag borde göra? /Dominik |
|
|
Ja, vad du än gör så försök inte fortsätta få fram spolarvätskan om det inte kommer ngn genom munstyckena. Det är en idiotkonstruktion i spolarmotorn som "smörjer" sig själv genom att vätskan sprutar ut så at äga. Är den då slut ibland eller inte kommer igenom kommer du snart att bränna sönder motorn. Lycka till... Vad gäller frysningen sen så ska du nog inte oroa dig, det är rätt tålig och töjjbar plast som de där (3 st hos mig iaf) behållarna är gjorda av. *BAWORAK* |
|
|
SvanteE: Skulle tomgångskörning slita mer än vanlig körning? svårt att tro det men jag är öppen för argument. Automat är bekvämt |
|
|
>Styrman Mina argument finns på en annan tråd "Hur starta bilen i kyla". Läs gärna där, orkar inte skriva likadant här med. Hej hej *BAWORAK* |
|
|
Hej råkat ut för samma sak jag med spolarvätskan har frusit till is, troligtvis har man haft för mycket vatten i. Jag fick hämta 2 hinkar med varmvatten så isen skulle smälta,och sedan fick man pumpa ut vattnet. Nu har jag fyllt på koncentrerat spolarvätska ca 2,5liter. Men får inte ut något spolarvätska för det så det har väl frusit hela vägen. |
|
|
Nån rekommenderade Yes, och jag kan hålla med om att det funkar asbra ända tills nivån blir låg i burken...då får man lödder ur munstyckena. Kör inte med detta på BMW:n, men i min 1:a bil , en Golf -77:a användes detta flitigt. På vintern hällde man i lite T-RÖD så vart det nema problema med frysningen och det bliv förbenat rent på rutan. _____________________ #232 i E28 registret Länk Länk Det går att ha kul med en snik-modell !!! |
|
|
bjernler: Sant.. Därför ska man alltid ha 4 liter i bilen när man är ute och far, då är det problemet avlöst. Fastnu på vintern har jag inte testat Yes. =) ______ Om allt verkar bra så är det uppenbart nått fel... |
|
|
BMWE9: oj oj vad surt det måste ha känts att häll spriten i spolarvätskan.... Det värst är väl att man blir påmind hela tiden när man använder upp den sen.... 1grogg.... 2 groggar osv.... |
|
|
Undra vad polisen säger om dom ser en stå och hälla i en Flaska Finlandia i Spolarvätskan! (skrattar) Kan se en aningen höjd skumhetsfaktor då =) TJo ______ Om allt verkar bra så är det uppenbart nått fel... |
|
mackan325 |
sebbe, vissa MB har en slinga kylvatten från kylaren dragen ner en sväng genom spolarvätskebehållaren. Något i den stilen du tänker på? |
|
Hubbe325 og theprophet.... ;-) Det var virkelig ordentlig surt at spilde en flaske Finlandia i spuletanken, men alternativet var at blive anmeldt af politiet i Sverige for smugling. Jeg tror imidlertid at den svenske toldbetjent havde ondt af mig, deraf muligheden for at hurtig eliminere ”problemet” (les: indholdet i flasken !) ved at ”hälla i en Flaska Finlandia i Spolarvätskan” ! BMW - Freude am Grazat fahren ! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.