AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
9.626

Spolarvätskan har frusit till is

Sida 1 av 3
Igår märkte jag att spolarvätskan frös till is så jag hällde i lite glykol i behållaren för att få ner fryspunkten. Gjorde jag rätt i att blanda i glykol???
Eller skall jag suga ut allt så att glykolen inte skadar lacken när man försöker rengöra rutan.

Tacksam för hjälp

/Dominik
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
Hmm..Varför inte hälla i spolarvätska ? den ska inte frysa..Om den gör det. Häll i mer koncentrerad spolarvätska. Glykol kan jag inte tänka mig att det är bra för varken ruta, torkare eller lack
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
Jeg har prøvet at fylde på en flaske blå Finlandia spuletanken (spolarvätske behållaren)...det er meget effektivt, men er dog kostbart !

Svenske tolden (tullen) + lav alder (1985 = 18 år gammel !) har skylden for miseren ;-(

BMW - Freude am Grazat fahren !
Sug ur glykolen för fasen=) Det kan absolut nog inte va bra!

*something wicked this way is coming*
Konc spolar vätska blanda 50/50 konc. och vatten, fryser aldrig ( nåja sällan..)

AMS testar f.ö. spolarvätska i sitt jul nummer

Glykol nej nej nej, försök få ur eländet ASAP!!
Sug ut glykolen. Skölj ngra gånger med ospädd spolarvätska. Fyll sedan på het spolarvätska blandat 50/50. Låt vara en stund. Upprepa sedan tills isen är upplöst.
OBS värm vattnet för sig till kokning häll sedan över vattnet i ett kärl där du har spolarvätskan. Värm absolut inte spolarvätskan.

:)
OKI, tackar för responsen.
Kände på mig att glykol inte var riktigt bra att hälla i men då hade jag hunnit med att få in lite i behållaren + mer konc. spolarvätska. Skall försöka att suga ut allt imorgon och hälla i ny spolarvätska.

/Dominik
Aha.......vad tömmer man spolarvätskebehållaren med lättast????

/Dominik
Mekanisk eller eldriven hävert. Hade det varit soppatanken hade du kunnat starta häverten (slang enbart) med hjälp av munnen.
För glykol är det helt vansinnigt så det får du absolut inte göra. Om du trots allt gör det så är antidoten EtOH (etanol)vid förgiftnings symptom.

:)
OKI, tackar. Borde nog finnas på Klas Ohlsson eller Feltema

/Dominik
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Biltema har en typ som ser ut som en fettspruta,funkar till allt.Den är manuell runt 50;- lappen,kanon även att fylla olja med i vxl, o, bakaxl, trycker du i på nån minut.

Länk Bmwcs 3381
upptäckte idag när jag skulle spola rutan att min spolarvätska oxå frusit :( dock inte så farligt, det va lixom lite geggigt så helt fruset var det inte...köpte därför en flaska koncentrerad på statoil och slog i...körde i en timme till med bilen..hjälpte inte...lät bilen stå på tomgång i en halvtimme när jag kommit hem..det hjälpte! nu funkar spolningen kalas igen...det är ett tips...lite tomgång..

"Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999)

Jag räds inte långmilare !

Länk
Behövs nog inte köpas något. Häng ner en slang i botten på behållaren och därifrån ner i en annan dunk. Tag en kort slangstump till och håll i öppningen på spolarbehållaren, täta tillfälligt med lite fuktigt papper el. dyligt. Blås i slangstumpen så startar häverten själv, du slipper klegg i munnen.

FP
sebbe_bmw
Sitter det inte doppvärmare i BMW:s spolartankar? Det tror jag allt att det gör!

Sebbe
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Sebbe: Varför skulle det göra det? Att värma behållaren hjälper inte slangarna som är det som fryser först, däremot har BMW uppvärmda spolarmunstycken som tillval på äldre modeller och standard på nyare.

Mvh, Steaman

Du menar nog de eluppvärmda spolarmunstyckena.
Iofs kanske de har doppvärmare som tillbehör. Eller möjligen som standard i dina nya modeller. Kan ju inte gärna stå och dra ström under natten dock, och då hjälper det föga.

FP
Ro
135
Rogge
320i -04 (M-sport, step, Hi-Fi system)
BMWe9 - Sug ur Finlandian!!!
fr
309
frazzeribba
525i-sedan 92
jag råkade ut för samma grej förra vintern då jag fick lite spolarvätska av svärfar och den snåle gubbjäveln hade väl ca 10% koncentrat och det fryser tidigt, hela behållaren var som ett isblock, monterade loss den och tog in den i badkaret och tinade den, nu vet jag inte om det är lika enkelt att montera bort behållaren på 3-serien, passade på att göra ren den så den blev som ny, gör ett bra intryck när man öppnar och det är rent överallt! nu tror jag ju inte att din bil har hunnit att se gammal ut i motorutrymmet ännu!

Frazze
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
Rogge;...Jeg havde valget mellem at få flasken med Finlandia konfiskeret af tolden eller at "konvertere" vodkaen til spulevæske...hmmm...pest/kolera ;-(

Der var ulykkeligvis ca. 1 liter "rigtig" spulevæske i beholderen..."mixturen" var ikke til at drikke, men der blev en meget effektiv "spolarvätske" !

BMW - Freude am Grazat fahren !
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Biltemas spolarvätskor blev överlägset bäst i test när aftonbladet prövade nu i veckan!

Länk

///M vh
Kalle H, BMW CS(syd)#5120
frazzeribba
525i-sedan 92
Ja- biltemas spolarvätska kanske vann vad det gäller frystestet men dom tar inte upp hur bra den löser skiten (trafikfilmen), det kanske är lite svårare att testa men jag tyckte att den var sämre än den som jag annvänder, kanske inte säger så mycket men ändå,jag handlar spolarvätska på hemgården(tror det heter så) alltså gamla ODAL och den är billigare än temas vätska, visserligen köper jag 25liter åt gången men vi är två som delar, det blir ju billigare ju mer man köper!
vi testade "odal" vätskan i 50/50 blandning med en sån där grej som man droppar på och sedan tittar igenom (vet inte vad det kallas) och den klarade mer än -20 grader (dålig skala).
Sist som jag köpte så kostade den 375kr +/- ca 20kr (demens) 400/25=16kr litern för koncentrerat = med 50/50 blandning så kostar den bara 8kr liter lite sölande kan det bli innan jag köpte en kran hos en vihandlare!

Frazze
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.