|
|
|
|---|---|
sacke |
Hej Är och har varit rätt kallt här i 08 ett par dagar nu. Bilen har startat utan problem och går jättebra, men... Idag när jag startade den för andra gången idag och körde lugnt iväg för att tanka gick den som vanligt bra....kommer fram till macken....börjar tanka med bilen igång...så den ska gå varm...hmmmm vad är det som tickar från motorn? Har aldrig hört detta ljud innan. Tickandet följde med motorns varvtal....lät inget vidare.....(som en diesel) Körde motorn varm...så plötsligt efter ett tag så försvann oljudet.... Nån som vet var detta kan vara....svårt att exakt beskriva vart i motorn det kom ifrån , men det lät mest framifrån....Hmmm Sacke |
|
Din bil har hydrauliska ventillyftare. Om bilen står några dagar, eller om det är rejält kallt, kan detta fel uppstå. Byt till syntetolja på vintern, det hjälper ofta. Om ljudet uppstår när du startar motorn, tänk då på att inte varva över 2500 till dess ljudet försvinner. Harry |
|
|
Om oljan är gammal har jag förstått att det kan börja ticka plötsligt, om bilen är kall. Var det länge sedan du bytte? ________________________________________ Länk |
|
|
Alltså inte helsyntetiskt olja utan syntetisk vanlig 10W40 eller annat tjockare flytande olja eller? Jag har samma problem och kör med 5W50 tror jag helsyntet! |
|
| har samma problem med alla mina bilar att dom tickar och för ett jävla liv och kan inte sätta fingret på vad det är tändningen är stäld som den ska och jag kör på 10-40 olja | |
sacke |
Hej Jo, det är nog lyftarna som låter...Jag kör på Castrol helsyntet, bytte olja för ca 300 mil sedan. Får väl se imorrn när jag drar igång pärlan om det tickar då med....Det är just nu -17,0 gr ute...brrrrr. Tack för era svar....nu sover jag lugnare...ZzzZzzz.. Sacke |
|
Hej! Jag har nyligen bytat olja på min 325:a, och hade fortfarande kvar mitt ventil tickande. Hörde med en bekant som är mekaniker, och han sa att där fanns en tillsats för det som man häller i oljan. Var o köpte sådan för 3 dagar sedan. Har knappt hört något ventil tickande längre efter det. mvh Benny |
|
| var köpte du detta , skulle vara kul att testa.Tycker att min tickar mindre nu på vintern .( tjockare olja??) | |
|
Benny: vad var det för nåt? |
|
| Benny var är du ? | |
| Kanske är Vanos:en som börjar bli sliten? | |
|
Tjena! Jag köpte det på Cashman. Kommer inte ihåg vad det var för märke, men skall försöka ta reda på det. Hör nog av mig igen om några dagar. mvh Benny |
|
|
Det funkar även med STP förtjokningmedel, som man häller i oljan.. Finns på dom flesta mackar. / Andreas |
|
|
Personligen skulle jag aldrig hälla i nåt dylikt i min motor. En modern olja är sammansatt för att vara ett optimalt smörjmedel, börjar man mixtra med egna recept kan man aldrig vara säker på hur smörjningen påverkas. Dessutom finns ingen anledning att hälla i något som gör en olja tjockare, häll istället i en olja med redan högt viskositet-tal om motorn har stora toleranser och mår bättre av en sån olja. I sackes fall verkar det röra sig om en engångsföreteelse, händer det igen ska man nog börja fundera på åtgärder men inte innan. Incidenten skedde dessutom när bilen var kall vilket omöjligt kan bero på en alltför tunn olja. Mvh Anders S. |
|
|
Hittade det! Wynn's En bilmekaniker jag känner använder det ibland på deras firma. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.