|
|
|
|---|---|
|
Besiktningen släppte ej igenom mig idag, har en M3 -93. För högt HC, endast på tomgång dock. Mkt bra vid 2500rpm. Låter som om den tändmissar något. Har bytt stift tidigare och kollat tändspolar. Ventiljust? Spridare? Soppatryck? Kolvringar (komp)? Någon som har erfarenhet och som kan ge ett förslag på var jag ska börja? | |
|
Kolvätena mäts endast på tomgång. Det kan vara problem med katalysatorn, annars mest troligt någon form av inre läckage såsom ventiler eller kolvringar! Jeppe A real gentleman never travels with less than twelve cylinders! Länk |
|
|
Jag hade samma problem på min 325:a. Då fick jag rådet att börja med med en service, (olja+filter+tändstift+luftfilter). Efter det gick den igenom besiktningen. Det har tydligen en del med att göra med att oljan tar upp en del bensin med tiden, då kan man få höga HC-värden. Mitt tips är att göra en liten service på bilen och testa sen igen, (kanske gått ett tag sen senaste servicen). Lycka till/Berbel |
|
|
Är kolvätehalten bara "lite" för hög kan detta mycket väl räcka. Men nu var det ju så att bilen dessutom inte gick rent, då kan man ana att det är lite värre än så. Skulle vara intressant att veta vad värdet hamnade på...? Jeppe A real gentleman never travels with less than twelve cylinders! Länk |
|
|
Skulle kunna vara nåt så busenkelt som en tändkabel med...? Jeppe A real gentleman never travels with less than twelve cylinders! Länk |
|
|
Låter som tjuvluft. |
|
|
Tack för förslagen! HC hamnade på ca 260! Alltså mer än "lite" för höga... Lambda låg på 1.02 (0.97-1.03) Har kört till slutet på serviceintervallet, så ett oljebyte ska jag göra iaf, tror dock inte det kommer räcka. Ska göra ett kompprov och resistansmätning på spolar och "kabel stången" |
|
|
Surfade runt på forumet och hittade en diskussion ang VANOS problem som skulle ha orsakat högt HC. Tror ni nåt på den varianten? Kammarna står ju i "normal/viloläge" på tomgång. VANOS borde inte påverka tomgångsegenskaperna såvida den inte "hängt sig" på nått sätt!? |
|
|
modic Då är ditt HC-värde lägre äv vad mitt var. Jag hade om jag inte minns fel ett värde på ca 360, och där räckte det med en sevice. Fast jag hade inga problem med att den gick orent , bara något låg tomgång. Mätningen på tändspolar och så kan vara en ide` när den inte gick helt rent, kan vara en som är dålig. Hoppas det löser sig för dig/Berbel |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.