AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
800

Ojämn bromsverkan, byta backar på e28 ?

Linus.
Var och besiktigade fick ojämn bromsverkan bak på färdbromsen. (vänster bak 2.2 och höger bak 1.3).

Räcker det om jag byter backarna eller måste jag byta hjulcylindrarna också?

Om man ska smörja hjulcylindrarna hur gör man då 5-56 eller?

Hälsningar Linus
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Byta beläggen och "motionera" och sen smörja cylindrarna brukar räcka. Smörj med ett bra fett!

Jeppe

A real gentleman never travels with less than twelve cylinders!
Länk
Linus.
Tack för svaret!
kr
512
kris
E93/E90/F07/997.1S
701/999s/FZ750
Antagligen är det hjulcylindern som läcker men kanske lika bra att byta beläggen när du ändå har det av.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Du har ålltså trummor bak på din bil,då byter man som du säger bromsbackar,hur ser dom ut?,dom är självjusterande men de brukar rosta ihop,sen lär du hjälpa dom med justering vid montage.Hur va handbromsen?

Länk Bmwcs 3381
Ha
198
Harry2
BMW 323i-96
Glöm Jesperados råd. Du har hyfsat bromsvärde på sämsta hjulet. Det tyder på att hjulcylindern inte har läckt olja utan bara kärvar. Sannolikt sitter ena kolven fast. Det enda rätta är att byta hjulcylinder. Om du inte är duktig mekare, lämna det till en bra, mindre verkstad. Det brukar vara svårt att få av bromstrumman om en kolv sitter fast. Bromsrörsnippeln kan också vara svår att lossa, minst sagt. Kort sagt, inget gör det själv-jobb.

Harry
Paap Reeder
Hej!
Snabbaste jobbet gör man om man köper nytt: backar med monteringskit, hjulcylindrar samt bromsrörsbiten från hjulcyl till den första bromsslangen mellan bakaxelbalk och kaross. Inte så farligt dyrt.
Då är det bara te´å riv samt ganska kvickt få dit det hela igen. Man slipper trixa med fastrostad hjulcylnippel.
Notera det där om bromstrumman som nämndes ovan.
Var rädd om vridclipsen som håller backarna och har sina spår i bromsskölden - tvingar Du av trumman kommer backarna att dra clipsen genom bromssköldsplåten och du har inget att fästa de nya clipsen i. Därför: om Du inte kan "slacka banden" och trumman jäklas - försök lossa clipsen "utifrån" genom att vrida dem 90 grader med en plattång.
Det är samma "shit mek" som på en E 28 / 535 fast då gäller det handbromseländet.
MVH /// Paap R
Linus.
Tack för all hjälp jag kunnat få!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Nu får "Harry2" lugna sig några hekto tror jag. Vad skulle det vara för mening med att byta hjulcylindern om du kan få loss och smörja upp den som sitter där?
Om man frågar om reparationstips så förmodar jag att det finns en ekonomisk aspekt också, annars hade han ju bara kört bilen till en verkstad.

Jeppe

A real gentleman never travels with less than twelve cylinders!
Länk
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Jovist jesperado kan man jaga igång kolven,ioförsig är väl cylindern ganska billig,jag har renoverat många i mina dar o det är väl skicket som avgör repor,rost,mm .Ett par varv med honingen o ev nya packningar gör underverk.Om man är tveksam på vad man gör =lämna bort. mvh micke

Länk Bmwcs 3381
Paap Reeder
Hej!
Allt handlar ju om vad man har för tillgång till verktyg samt mek-erfarenhet.
Billigast blir det givetvis om man har tillgång till det böjliga honingsverktyget så behöver man inte lossa vare sig cyl eller bromsrör. Bara ta isär, hona upp, dit med bromspasta, nya pkn o s v.

Svårt att "meka via datorn" då vi inte ens är riktigt säkra på vilken bil vi eg talar om.
MVH /// Paap R
Ha
198
Harry2
BMW 323i-96
Det är dumt att inte byta hjulcylinder när man plockat ner bromsarna i detta fall. Om en kolv kärvat fast ordenligt så är det förmodligen gravrost i cylindern. Det går säkert att få loss kolven med våld, fixa till den hjälpligt, montera nya packningar, hona cylindern och, om man har tur på en gammal bil, få loss luftskruven. Det verkar enklare att investera i en ny hjulcylinder. Då slipper man montera ihop alltsammans och åka till bilprovningen för att upptäcka att bromsverkan är noll på grund av läckage i den hemrenoverade gamla hjulcylindern. Då blir det i alla fall en ny cylinder och nya belägg.

Harry
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.