AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
724

Frusna Lås!

Har läst tidigare inlägg, testat: 5-56, teflonspray, hårtork, varmvatten i påse...inget hjälper, ni fattar kanske att jag börjar bli desperat..HJÄLP MEJ!!!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Kommer du inte in i bilen?

Jeppe

A real gentleman never travels with less than twelve cylinders!
Länk
Om 30 min ringer jag en biltjuv som får komma förbi å göra vad han kan....
Nope.. helt utestängd!
testat och värma under handtaget också.. utifall det inte bara skulle vara låscylindern...
Har du provat att göra samma procedur på t.ex. passagerardörren också? utifall låset på förarsidan skulle vara defekt.

önskar köpa sido M kjolar till E30 83-87
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Luktar som att mekanismen har frusit helt och hållet och då hjälper det inte alltid med en påse varmt vatten eller hårtork. Om det är så så kan inte en biltjuv heller få upp bilen.
Enklast är nog att vänta på töväder och sedan ställa in bilen i varmgarage och torka ur den med dörrsidan av och sedan fetta in hela mekanismen.
Har man inte tid med det så får man försöka ta sig in genom att värma rejält på hela dörren och hoppas att sakerna inne i dörren blir plusgradiga. Därefter göra proceduren ovan.

Som Carl L säger så kan det vara aktuellt att testa på passagerarsidan också om du inte lyckas med förardörren.
Japp.. passagerarsidan är väl testad.. och töväder lär inte komma förren i mars-april.. men ungefär vart sitter låsmekanismen, är det inte en bit under handtaget, lite framåt?
Jag kan ju inte sitta med morsans förbannade hårtork och värma upp hela dörren, kommer ju ta evigheter, de e ju nästan -18 ute.. huga!.. men men, för fundera ut nåt..
hade exakt samma problem...stenfruset på båda dörrarna...men efter 2 timmar med en värmefläkt så släppte det! dock återvände det på förardörren dagen efter, fast nu är det nästan helt borta...

själva mekanismen till dörren sitter i höjd med låscylindern, ett par cm framåt mot bilens front..jag värmde iaf där, men samtidigt så ställde jag fläkten "bakom" dörren så att luften svepte över låsmekanismen men samtidigt i dörrspringan....hoppas att det löser sig, aldrig skoj med sånt!

kan rekommendera turtle winter set! innehåller liststift, låsolja med teflon, isskrapa och annat trevligt för vintern :)

"Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999)

Jag räds inte långmilare !

Länk
Pa
100
Pakkanen
325i -88 Royalblå
Samma skit för mig. Har varit fastfrusen sen igår. Har försökt med allt. Påse med varmvatten, hårtork, låsspary osv. Stod en halvtimma - 45 min. med hårtorken imorse, men det släppte inte.
AP
188
APPCON
MB CLS55AMG
Väl beprövat & fungerande - men lite riskigt. Spola hetvatten i en hink och dränk dörren. Upprepa detta 3-4 gånger. Det brukar garanterat släppa. Detta förutsätter dock att du har tillgång till varmgarage, låsspray, etc. Bilen måste in för torkning - går bra med en kupévärmare.
Har sprayat i varenda hål jag kunde hitta nu och dragit runt nyckeln ganska många ggr. körde bilen varm oxå.. hoppas bara det funkar imorrn, ska kanske ta bort dörrsidorna och fetta om allt. Nog säkrast.

Så till er där ute med frysta lås, stå länge och ge inte upp :) , då funkar det!
vet inte om den rena spriten har någon effekt men det var en nödlösning, lite löser det nog upp, tillsammans med värmen.
Tack för alla tips!
/Krille
31
412
318 grabben
318-82 s14 turbo
320i-82
318-76
750ia-88
ta en gasol bränare och håll en bit i från och dra framåt och bakåt över lås mekanism,en tar ca 2-3 min sen är det bekymret ur vägen
318 grabben:
finns det inte risk för att lacken rinner om man inte är försiktig?? jo jag vet att du skrev att man skulle hålla en bit ifrån...men får man verkligen bra verkan då ?

"Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999)

Jag räds inte långmilare !

Länk
31
412
318 grabben
318-82 s14 turbo
320i-82
318-76
750ia-88
ja man måste vara för siktig men om du käner utan för lågan så käner du att det är ganska varmt där ochså men lacken riner inte om man är försiktig för man drar den bara fram och tillbaka ett par gånger sedan brukar det gå annars så väntar man ett tag sedan gör man om det tror mig det funkar jag har testa eftersom jag fick för mig att tväta bilen i en tväthall sedan så frös den och då fick man ta i med våld och värme för att få upp dören
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Visst är det roligt med vinter och kallt!! :-))

/// Ett halvårs abstinens...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.