AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
283

Er det bra å kjøre et kompressionsprov innan man köper beg?

Biltema selger jo en sorts kompressionsprovare for 200 spenn. Er det inte bare å ta ut en tennplugg og skru på provaren?

Kan dette være en bra måte å se om det er stor slitage på motoren innan man köper?
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Jodå, det verkar vettigt.
Jag har hört olika siffror bara på variationen mellan cylindrarna, vad som är OK alltså. En del säger att det är OK om den sämsta cylindern ger 70 -75% av kompet i den bästa, medan andra säger att det inte ska skilja mer än ca 10%. Lite svårt att veta vilka slutsatser jag skulle dra av ett egenhändigt komptest, med andra ord, eftersom jag inte är bilmek, men det är klart att ett generalras skulle jag ju upptäcka.
vet inte riktigt om detta stämmer, men i min handbok för e30 så står det att trycket vid ett komp. test skall ligga mellan 10-11 bar och det får inte skilja mer än högst 1,5 bar mellan högsta och lägsta värdet.
Motorn skall vara varmkörd och batteriet fulladdat när komp. test utförs...

"Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999)

Jag räds inte långmilare !

Länk
Det er jo litt respekt å kjøre igang ett komptest när man kikar på en begvagn. Vet noen hvor lang tid det tar ca?
02
127
02ole
325i -87
2002 Touring tic -75
Det tar 1minutt omtrent etter du har tatt ut pluggene. Vanligvis er det bare en gummiplugg man trykker nedat plugghullet slik at det blir tett, og så drar man motoren ca 10runder på starteren for hver sylinder. Men skal holde full gass under øvelsen Det krever at det sitter en person inni bilen også da.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.