AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.043

Servicebok stulen

Sida 1 av 2
Be
89
Beamerman
Z3M Coupe-99 Svart
Hej,

Har vid inbrott blivit bestulen på min servicebok. Detta ställer nu till det då det är en importbil och enligt BMW Sverige finns inte ngt sätt att fylla i en reservbok bakåt.

Några råd vad man kan göra? Nån som vart med om samma sak?

Ska man göra M-test och fortsättningsvis serva bilen som vanligt, hur vet man vilket som var senaste Inspektion?

Hur kan man ta reda på hur bilen servats utomlands, när, var?

Tacksam för råd.
Varför kör man runt med serviceboken egentligen?

/Manray/
Be
89
Beamerman
Z3M Coupe-99 Svart
Gammal vana kanske...hade knappt hunnit importera in bilen förrän det inträffade med inbrottet.

Jag har oxå min servicebok samt alla kvitton i bilen..
Dax att ta ur dom märker jag..

Det skall jag göra oxå..

// Bengan

Stummt är inte dummt!!!
Be
89
Beamerman
Z3M Coupe-99 Svart
Det värsta är att ingen annan har ju nytta av ens servicebok, men jag antar att har man 10 sek på sig att tömma en bil på allt så sopar man ner allt från handskfacket i en bag.

Har ni några råd, vad kan man göra?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Begagnade seviceböcker är ganska heta på "svarta börsen", plötsligt tillhör de en annan bil som tidigare saknat sercicebok. Om man betraktar att en servicebok i många fall kan öka bilens värde med 10 eller 20 tusen kronor så bör man behandla den som en värdehandling.

Jeppe

A real gentleman never travels with less than twelve cylinders!
Länk
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
När du gör polisanmälan se till så att du får med i rapporten att "serviceboken" vart stulen .

Att hitta eller ersätta den gamla boken är nog omöjligt ! Du kan Be BMW om historiken på din bil , där servicar på bmw registreras .

Samt spara alla kommande kvitton i framtiden för att styrka mil samt service .

MVH TONY ///M3
Be
89
Beamerman
Z3M Coupe-99 Svart
Det har jag som tur är med i polisanmälan. Det hade samtidigt känts som en trygghet att ha mer fakta tillgängliga.

Tänker nog göra ett M-Test på bilen för säkerhets skull.

Några fler råd på vad jag kan göra åt läget?

Göra en bantad Insp 2?
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej.

Jag förstår inte riktigt. Bara för att du blivit av med din bok så vill du serva den?

Serva den när det är dags för nästa service och gör den servicen som skall göras. Dvs fortsätt som vanligt.

Däremot så kanske du ska åka till BMW och dokumentera din mätarställning som du har idag. Då får du iaf dokumentation på vad bilen hade gått vid tillfället då du blev av med din servicebok.

/Edvard
BMW CS # 4503
Illa illa :(

Kontakta tidigare ägare i Tyskland. Be få namnet på deras verkstäder och ring dom. Där finns historiken om bilen, kanske tom räcker att gå till en BMW handlare?

Be
89
Beamerman
Z3M Coupe-99 Svart
Det går väl kanske att kontakta en av ägarna i Tyskland, men han har ju heller ingen servicebok kvar och i den som blev stulen stod alla data.

Är det någon som varit med om samma situation?
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Kan det verkligen vara så att man bryter sig in i en bil bara för att ta en servicebok? Det kan inte vara så att man bara har fått med sig den när man har tagit saker ur handsfacket? Jag har i alla fall servicebok och intruktionsbok i tryggt förvar hemma.

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hmmm, ni fick mig att plocka in serviceboken från bilen.
Om någon bov snor den skall han åtminstone få lite problem med att fixa en ny servicebok!

Murphys lag säger givetvis att jag kommer att glömma den hemma nästa gång jag skall serva bilen... :o/

Mvh
Be
89
Beamerman
Z3M Coupe-99 Svart
J.L: Vad jag beskrev var att jag precis som många andra har haft den i handskfacket. När sedan inbrottet hände så försvann flera saker som stereo men även allt i mitt handsfack. Vilket tyder på att de helt enkelt tömt det rätt av - för att senare sortera bland det av värde.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jävligt trist men det är väl en sådan grej där det inte finns så mycket mer du kan göra? Att m-testa nu eller serva (?) bilen hjälper ju lixom inte.

Du har nog redan fått dom bästa tipsen. Försök spåra historiken så långt det går med hjälp av bmw (garantirep) och förre ägaren. Med lite tur så har han kanske servat bilen på samma ställe hela tiden och då kanske dom kan rota fram lite information i sina datorer. Desto mer historik du kan gräva fram desto mindre problem får du vid försäljning.
M3 wanabe
Varför gör du en så stor grej av det hela?
Har du tänkt att sälja bilen eller?
Det är inte många importerade bilar som har servicebok så skit i den du oxå.

Om du ska behålla bilen så fortsätt att serva och dekumentera det som har hänt (antal mil) och gasa vidare.

Nu har du lärt dig en läxa att inte lämna grejer i bilen.

Föresten vad är det för idot som själ en servicebok.
ro
5
rolsve
523i-98
Jag råkade ut för en liknande sak. Jag arbetade utomlands en period och lät flickvännen serva min 320 medan jag var borta, så jag lade fram serviceboken åt henne att ta med till verkstan. Sen dess har den inte synts till... Min teori är att den följde med reklam ner i pappersåtervinningen.

Eftersom jag alltid servat den hos samma aukt. verkstad så länge jag ägde den så fixade de fram en ersättningsbok och stämplade in de servicear som de utfört. Kostade någon hundring har jag för mig. Dock blev de första 16000 milen odokumenterade...

När jag sen sålde den så frågade aldrig köparen om servicebok överhuvudtaget...
HAr råkat ut för precis samma sak med min importerade M3:a.... BMW Sverige kan inte göra något förutom att sälja dig en ostämplad servicebok för kommande servicar. Och eftersom det inte är jag som importerat min bil så vet jag inte vart i Tyskland den gått eller varit servad...

Borde man inte kunna skriva ner chassi.nr och skicka till bmw i tyskland så borde väl de kunna få fram vart bilen är servad..??

Mvh.
Robban Johansson
Jag har scannat in alla sidorna i datorn... :-)
Utrustningslistan står ju i den osså för den delen. Inte för jag ska sälja bilen nu men NÅGON gång ska jag det. Och då vill jag vara säker på att jag har komplett dokumentation på bilen.

/Magnus T

------------------------
Länk
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Magnus: Det har jag med, hoppas du har bränt säkerhetskopior och lagt i ett bankfack eller nåt. Polarens lägenhet brann ner fullkomligt på nyårsafton efter ett gäng ungars lekt med raketer. Allt han äger idag är kläderna han har på sig och väntar nu på försäkringsutredningn. ALLT e borta, han äger dom kläder han har på sig. Grabben är c:a ett halvår från civ.ing. och alla hans anteckningar och böcker är borta, vi snackar mardrömscenariot och man inser inte riktigt vad det innebär förrän man själv kommer nära inpå det.. Vad jag vill komma till är följande. Dokumentera alltid allt ni har! Kuta runt och fotografera allt, allt, allt och förvara det för allt i världen inte hemma, in med det i ett bankfack. Det tar inte så lång tid, det tar typ ingen tid alls jft med att försöka fundera ut allt man hade en gång. Var bara tvungen att skriva av mej lite, då jag tycker så fruktansvärt synd om grabben...

Länk
"If everything seems under control, you're just not going fast enough."
- Mario Andretti
Be
89
Beamerman
Z3M Coupe-99 Svart
Tack för alla tips, ska komma ihåg att ha koipor på allt i framtiden.

Summa summarum tror jag att det man kan göra är ett M-test, skaffa en ny service bok, försöka få in gamla data och bara köra öppna kort.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.