AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
400

Kylarvatten vs. Vinterförvaring

Mo
141
Molund
E-36 325i Sedan Edition
Aloo

Nu idag tänkte jag gå ut o starta bilen under vinterförvaringen. När jag vred om tändningen så fick jag upp följande meddel. i OBC: Check coolant level/see owners manual.

Jag förstår ju att det är för lite kylarvatten och att det måste fyllas på men hur mkt? Kikade i behållaren brevid kylaren o det var bara lite "bottenskvalp" i den. Är det själva exspansionskärlet som sitter där brevid kylaren?

Kan kylarvatten försvinna under en längre tid utan användning. För det var nog ganska lite när jag ställde in bilen.

Hoppas ngn vill ta sej an mina frågor=)

/Magnus

Beast no.7
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Står bilen varmt eller kallt.Vatten utvidags med värme, så varmkör du bilen, så ökar nivån i expansionskärlet.Fyll på nån liten skvätt glykolblandning, i underkant på nivåmarkeringen på expansionskärlet och varmkör så ser du var nivån hamnar.

MVH
Hasso
Länk

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om kylarvätskenivån minskar har du något läckage!

Angående nivån så finns det ett streck på själva expansionskärlet (där du häller i kylarvätskan) där det står "kalt/cold".
Vätskenivån skall vara i höjd med den markeringen vid ca 20 graders temperatur.

Mvh
Mo
141
Molund
E-36 325i Sedan Edition
Bilen står i kallgarage. Det e kallt som f*n just nu.
Det finns inga tecken på att det har läckt ut ngt på backen under bilen.

Om jag fyller på med glykolblandning till strax under cold-markeringen nu(just nu e det runt -12 i garaget) så räcker det eller?

/Magnus

Beast no.7
Molun: Gör som Hasso skriver, fyll på till "min" indikeringen starta motorn håll koll så att inte behållaren blir tom, när det är så kallt ute som de är så att vatten/glykol blandningen drar ihop sig ganska avsevärt. om du inte haft något synbart lekage så rör det sig nog inte om några mängder som behövs fyllas på.

Den som har flest BMW prylar när han dör vinner!
Länk
Mo
141
Molund
E-36 325i Sedan Edition
Wendtan: Jag ska gå ut nu o fylla upp kylarvattnet så får vi se hur det går=)

Återkommer om hur det gick!

/Magnus

Beast no.7
Mo
141
Molund
E-36 325i Sedan Edition
Sådär! Fyllde på med glykol o vatten(50/50) nästan upp till cold-markeringen och nu har bilen fått sin lilla "vintermotion" i garaget =)

Allt verkar i sin ordning!

Tack för hjälpen!

/Magnus

Beast no.7
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.