AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
12.075

Köp Alldrig en BMW TDS

Sida 2 av 3
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
Zhivago /peter78w : Jag har genom åren följt med ett antal bekanta som varit på väg att köpa TDS och av den erfarenhet jag har (har ägt ca 30 BMW under 20 år) kan jag lungt säga att ingen av dessa hade på långa vägar gått det utlovade miltalet , men givetvis finns det undantag även om de är väldigt få!!

EJDERN
kan bara säga att jag ej känner igen mig.
dålig kvalite? tyvärr är detta min första bmw men är
i jämförelse med mina tidigare bilar mycket imponerad
av kvaliten. är dock en td -96 jag har så detsitter väl ingen ic på min men lär väl i övrigt likadan.
e34-97 ? trodde min 96 var sista året man gjorde e34
Dr
403
Dr Stein
525 TD -95
Knappast bilens fel att dieseln i detta land är dålig! Tanka 2 dl tvåtaktolja i varje full tank så blir det aldrig några problem med pumpen.

Har en Tds -93. Den hade gått enligt mätaren 7400 vid köp, nu har den passerat 16000mil.
En trasig packbox i bakaxeln, en centrallåsmotor samt lite besvär med mätarna har jag haft. Ganska godkänt tycker jag.

Farsan har en TD -95:a, han har kört 12000mil med den bilen, inga beskymmer förutom framdämparna och ett armstöd.

/ Daniel
Apropå dieselpumpen...Är det ingen som har en ritning/sprängskiss på den?
Kan vara kul att se var de ökända packningarna sitter......
Jo
37
Jojje84
530 -88 (Just införskaffad)
Byta märke? Är det kvalité du är ute efter så byt inte märke! Byt till en likadan men inte tds!
Nu har det gått 2,5 år sen jag sist skrev inlägget näst ovan och peppar peppar, bilen har i princip bara gått bra sista 2 åren. Bytt oljor bara i princip...
Champ
Köp en 530 D /535 D och slipp problemen

Champ dieselpower
eller en 324td
Bm
73
Bmw525tdsa
525i Touring -05
525tdsa.

Går hårt och bekvämt men allt för kort.
Wi
9
Wilson
525 tds touring -93
Har haft bilen ca 9 mån, Bytt stötdämpare, Ska renovera pumpen nu, larmet tjuter ungefär när den vill, bytt matarpump i tanken, då slutade tankmätaren funka å funkar inte än, takluckan vill funka,,ibland. ac kompressorn rasslar å funkar ej, casterstag elr va det nu är klonkar å lever jävulen under bilen. Däcken nöter snett. bytt ram till dimljus, bytt oring runt motorvärmaren då den började läcka. Bytt armen som spänner remmen då denna sprack! Har säkert glömt en massa men orkar inte skriva mer om min pärla. Törs inte räkna vad bilen kostat mig å kommer kosta mig. Måste behålla den nu eftersom snart är varenda j=vla grej bytt i bilen! Startmotorn är förresten också bytt.

måttligt missnöjd bmw ägare!! Forumet är iof utmärkt!
Li
209
Lindqvist
524 td pickup.. -84
525 Tds -92 -02 M5
525 tds -93
Wilson: har haft samma problem på min + lite till.. dock gjorde föreg. ägare en hel del åt mig t ex renoverat pumplådan.. men jag har först renoverat motor å bytt kedjor å alla packningar i motorn, har bytt alla slit detaljer i fram å bak vagn... sen gick toppen = ny motor... nya spridare, automaten rasade... bytt kyl, servo pump styrväxel, framvagns inställning ett antal ggr, centrallås motorer, sen har man ju köpt fälgar, spoiler, lampor osv men det är ju inte bmw s fel....Men den startar alltid! å jag njuter varje gång jag åker i den.. underbar men det har kostat lite....

Mvh fredrik

Mmmm Diesel......
Be
102
Bearclaw
530Dt -03 (E39)+Jeep nödbil
Tänka sig så olika det kan vara: Jag har kört 700 mil sen jag köpte min TDS o inte så mycket som en halv mm olja har försvunnit från stickan. Takluckorna var lite osmorda, ac-kompressorn brummade lite, ngn droppe diesel läckte från returen o några pixlar ville försvinna från trippen när bilen var varm innuti. Men allt detta var relativt lättfixade grejjer som man får räkna med på en gammal bil...I övrigt går bilen som en dröm!!!(än så länge) Riktigt bra klipp i motorn! (har t.o.m chippat den m mkt gott resultat!) Motorn har en jämn fin gång, klimatanl. funkar fint, o faktiskt allt annat också. Och bilen har gått 38000 mil!!! Köpte den för en spottstyver pga milantalet men jag har åkt i touringar som rullat mindre än hälften så mycket,o varit mer än dubelt så dyra i inköp men varit i betydligt sämre skick.
Jag har en känsla av att man ofta hittar orsaken till krångel hos den tidigare ägaren/rna. O jag har lärt mig att milantalet egentligen inte säger så mycket. Så frågar nån mig har jag bara gott att säga om BMW 525 TDS -94

Bearclaw
Har en 525 TDS Touring -98 Funkar perfekt, kört ca 1000 mil utan nåt problem. Har haft en långmilad (37000) TDS -93 också, körde ca 2000 mil med den utan nåt som helst problem.

Li
209
Lindqvist
524 td pickup.. -84
525 Tds -92 -02 M5
525 tds -93
jag har iof kört 5000mil på 3 år å bilen har nu rullat ca 35000mil.. men som du säger bearclaw tycker inte att milantalet verkar säga sp mycket..

fredrik

Mmmm Diesel......
Miper335
Begriper inte tjafset med att Td/s skulle vara sämre än de bensindrivna.

Inte iheller att E39 skall vara ett par snäpp sämre än E34 kvalitetsmässigt!

Bilar som krånglar gör det utav olika anledningar men oftast för att underhållet varit dåligt eller att man har hamnat i en "period" då en del slitdelar behöver bytas.

De flesta äldre Bmw är importerade för flera år sedan då skatten var billigare i Sverige och här har de garanterat inte gått 1500 mil om året!

Tyskar kör i genomsnitt mer än oss och att någon som kör lite skulle köpa en Dieselbil?.........Nä varken här eller i fartglada Tyskland.

Köp en sönderkörd Volvo 740 med 35000 mil vilken kostar ungefär som en äldre E34 idag och jämför!

Min E34 hade jag i två månader ( 525 It -92 ) och kostade mej tillräckligt mycket för att jag aldrig ville se den igen och sålde den därför med brakförlust....

Otur säger jag då jag valde ett fint ex med få ägare och tidig import...
En annan kunde varit problemfri...

Att dra skam över en 12-13 år gammal bil med "ärliga" mil och med "en" äldre ägare i Tyskland som aldrig körde på Autobahn...o.s.v
som man blåögt har köpt långt under marknadspris.........ligger inte för mej.
ZO
276
ZORG
AMG E63 BiTurbo -12
V70 D5 extra allt -12
325 turbo -87
320i -85
jag har haft 2 stycken 525tds i min ägo den ena körde jag 13000 mil med utan problem då hade den rullat 52500 mil när ja sålde den.den senaste jag ägde stod mätaren på 24000 när ja köpte den och 31000 när ja sålde den,och likaså va den helt problemfri under min tid som ägare.bägge var av -93 årsmodell.
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Detta borde väll stämma Länk

Mvh Danne

-Never feel sorry for yourself.-
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
Den siste "tds" ble produsert i mars måned 2003 i form av E46 318d med en M47D20 motor uten Common-rail...115 HK ved 4000 rpm og 265 Nm ved 1750 rpm :)

"Freude am fahren" - BMWCCN #5553
Vantage
En gammal lina men här kommer ett tillskott...
29000 mil och resultatet är...
Byte vattenpump.
Byte Retur-slangar.
Sedan vanlig service bestående av olja+olje-filter,Bränsle-filter,Luft-filter etc.
Motor`n är ok.
Var i Västerbotten ( Vilhelmina ) i Påskas och -29 grader på natten.
Vevade igång spisen på morgonsidan när tempen ökat till -17 grader och visst var den seg men inga problem med att starta.
Det var så kallt att Kopplingspedalen knappt gick tillbaka till ursprungsläget !!
MEN så var det allt annat.....
Bussningar,Fjädrar,Bromsar,Stötdämpare har bytts ut de senaste 5000 milen.
Naturligtvis normalt efter mätarställningen.
Har fortfarande stor tilltro till BMW.
Bara för detta rasar väl pumpen snart................
Har hört siffror på mellan 15000-20000:- för ett sådant byte = Jävl....Dyrt.
Men men skiten får rulla så länge det går....

Vantage
th
15
therece
730 ia -89 alias Torsten
det är faktiskt bara här i sverige som bmw är så matcho och vräkigt, åk till vilket annat land som helst och dem ser bmw som skit bilar med dålig kvalitet.
det är nog inte bara tds modellen som krånglar men men alla bilar har ju sina svagheter och sedan finns det dem som har tur! mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.