|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, har precis bytt termostat på min 520i-96 (E39), och även luftat systemet enligt konstens alla regler här på forumet. Tempen ligger nu stabilt på mitten, men det tar nu lååång tid innan motorn når arbetstemperatur (ca 10-12 km vid -12 gr). Dock inget problem med värmen i bilen. Är rädd att jag har fyllt på för mycket kylvätska vid luftningen... Kan detta göra att det tar längre tid för den att bli varm? Andra ideer? MVH | |
|
Oroa dig du inte för det. Min bil är precis lika dan. Det tar bra lång tid för bilar utan överladdning att komma upp i temperatur när det är så väldigt kallt ute verkar det som. Det är i alla fall min uppfattning. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är inget onormalt med den sträckan för att uppnå full temperaturen. Det beror lite på vilken körning du har från start.-12 kyler mycket i 90 kmh. Kör man en kortare sträcka i stadstrafik,med en del stillestånd, så blir den varmare fortare än om man drar direkt ut på landsväg som exempel. MVH Hasso Länk |
|
Ok, tack Hasso och Haglund för svaren. Det stämmer att bilen står ute dygnet runt och att exemplet ovan (10-12 km vid -12 gr) i stort sett var "landsväg direkt". Då antar jag att det är ganska normalt... :) MVH |
|
|
2 tips: - motorvärmare - skärma av kylluften när det är riktigt kallt gm att skicka in en kartongskiva framför kylaren. /göran, vintermannen/ Behöver man inte kombi, behöver man inte bil |
|
| Ingen fara, det är samma sak med min nu när det är så kallt. Blir varm mycket fortare när det är varmare ute :-) | |
|
När min bil startas på morgonen i -20 grader efter att motorvärmaren fått vara i ca 2 timmar, tar det ca 5 km innan den blir helt varm. Så har den alltid varit och det är inget fel någonstans, den går aldrig varm eller så inte ens på varma sommardagar. Bilen är en 525i -90 (12 ventiler.) Däremot på brorsans 525i -93 (24 ventiler) så tar det säkert dubbelt så länge innan den blir helt varm. Jag vet inte varför det är så, nyare bilar borde ju bli fortare varm=miljövänligt. Men jag är nöjd, för det blir fort varmt i kupén! Länk |
|
|
Skall tilläggas: När min bil är varm menar jag att temperaturmätaren står precis kl 12:00. Den visar ju temperaturen på kylarvattnet, det tar troligen minst 5 km till innan motoroljan har blivit varm så det går att gasa på lite. Man bör inte varva motorn över 3000 rpm innan oljan hunnit bli varm. Länk |
|
The_Skygazer |
Vad kostar det att byta termostat, har tydligen fått samma problem, Dåligt med värme i kupen, blåser bra, men svag värme, sedan så visar inte arbetstempen mer än strax vid slutet av blått. Kan det också vara termostaten? Är själv inget bra på att laga bilar så det blir nog verkstan, men vad kostar kalaset tro? |
|
Låter som ett fall för termo- byte. Skulle tippa på att det är ca en tim arbete med luftning plus mtrl. Dvs ca 650:- plus ca 300:- //Calle Länk |
|
|
Jag bytte på min för några veckor sedan, gick på 1100:- om jag minns rätt. |
|
|
Ett kostnadsföslag på termostatbyte (inkl ny kylarvätska) som jag fick från "min" BMW-verkstad var 1571kr totalt. (Funderar på att byta i förebyggande sysfte!) Termostat och tillsatsmaterial skulle kosta drygt 500kr, resten är arbetskostnad. Detta gällde en E46 (320i), men det borde inte vara någon större skillnad på E39 eftersom det är "samma" motor! Mvh |
|
The_Skygazer |
ok, tack så mycket för hjälpen. Skall beställa tid i morgon nu när det är röd dag idag. Tack och hej för mig :-) |
|
Jag bytte själv, och det var inte speciellt svårt. Det krångligaste var att få av plastkåpan runt fläkten - lossa slangen från kylaren (vid påfyllningslocket) först, så kan kåpan tas loss medan fläkten är på. Termostaten kostade ca 270 på Mekonomen. Var noga med luftningen efteråt. Se vägledning för byte på "Gör-det-själv", samt sök på luftning. Lycka till! |
|
The_Skygazer |
Nu har jag beställt tid, i morgon går bilen in för operation. 1675:- skall det gå på. Ringde sedan till en Mekonomenverkstad. Han ville ha 600:-. Kan man lita på att han gör ett bra jobb tro? Är det värt att vänta på att lämna in den till honom nästa vecka eller vågar man det? Prisskillnaden är inte nådig den. Någon som kan ge mig råd tro? |
|
600:- ? Det får man ju inte termostaten för på Bmw ens... Låter nästan för billigt, är det den förstärkta termostaten då kan man undra. Länk |
|
|
Har svårt att tro att en verkstad inte klarar av ett termostatbyte, så jag skulle spara tusenlappen till nåt roligare! Men som många säger - se upp så dom luftar ordentligt, åk tillbaka om det inte blir bra! ______________________________ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Termostaten kostar ca 270 på Mekonomen som sagt, och att Mekonomen-verkstaden ska ha 600 totalt låter inte konstigt eftersom det inte tar mer än 30 min för en driven mekaniker att byta. Det motsvarar en timpeng på 660 det! Låter ganska normalt, lite kylvätska får du säkert på köpet... Termostaten jag köpte på Mekonomen var av märke Wahler eller nåt sånt. Tysk, och säkert samma tillverkare som om du köper på BMW. |
|
|
Gunnis: Jag jagade termostat till min E46 328 på mekonomen bla. fanns inte i deras lager. kollade med lite olika andra biltillbehörssfirmor. fanns på ett ställe, men jämförde man termostaten som bmw har (den förstärkta varianten som Johan nämner ovan) så var det STOR skillnad. På e46 byter man inte bara termostaten utan hela termostathuset, borde vara likandant på E39. Skygazer: matrialet kostar mer än 600 kr. Termostaten är en viktig del som iaf jag inte hade snålat på. att få de rätt med luftning direkt kan vara skönt med. Jag rekomenderar dig o lämna bilen på bmw för termostat byte, De gjorde jag. Tycker de kan vara värt några hundra lappar extra att bilen är bra direkt utan några konstigheter, Inte så kul i minus 18 med en motor som inte vill gå upp i temp eller tvärt om. Den som har flest BMW prylar när han dör vinner! |
|
|
Jag känner till att man byter hela huset på E46, då det originala är för klen i plasten. Det är INTE samma konstruktion på E39 (i alla fall inte på en 520i). Där byter man endast själva termostaten, som ser ut som termostater har gjort i alla år. Denna finns på mekonomen. Som sagt, jag bytte själv och det fungerar helt ok, men det är naturligtvis upp till var och en hur man vill göra. Och en sak till, verkstaden är inte magisk bara för att det står BMW på den, särskilt inte när det gäller en så simpel sak som en termostat. Till och med jag klarade ju ett byte, och jag är en kontor-råtta!!!! |
|
The_Skygazer |
Så. då var allt bytt. Snacka om det blev varmt i bilen nu. Och bensinförbrukningen gick ner 1 dl, . 1740:-. Rätt dyrt tycker jag, men så hoppas man att det blev valuta för pengarna i alla fall. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.