|
|
|
|---|---|
Ras.mus |
Hehe, jag menar utöver trafikförsäkringen alltså... Jag menar, jag har en 518i från -88 med lite fälgar o så. Totalt kanske värd 25-30" inkl. fälgar osv. Frågan är nu, vad får jag ut om den blir stulen/brinner upp/krockad så det inte är lönt o laga. Jag ställde frågan till mitt försäkringsbolag men de ville/fick/kunde inte svara utan det görs OM det händer något. Men ska jag köpa grisen i säcken och betala 3000 om året i försäkring (har haft bilen i 4 år nu så redan betalt halva värdet!) för att om den blir stulen få ut 10000 eller nått? HUR FAN kan de säga så här? Någon som vet vad en sån bil anses vara värd? Är trött nu på att antas vara en potentiell maffia-anhängare av våra satans f-bolag. |
| Ta en halvförsäkring på den bara. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
En 518 av den årsmodellen kan ju vara värd mellan 3500-15000 om du jämnför i börsen.Har man väldigt mycket värdefull utrustning så kanske man ska ha nå tilläggsförsäkring .Annars bör det ju räcka med trafikförsäkring.Att någon skulle betala 25tkr för en 518-88 är föga troligt. MVH Hasso Länk |
Ras.mus |
Jo, mer än halvförsäkring blir det inte! Men just halvförsäkring med fäälgar för runt 5-6000 plus däck så är man uppe i ett värde av runt 25000 om man räknar med larm, cd-stereo, fälgar osv. Men får man ut det är frågan! Annars kan man ju lika bra ha bara trafikförsäkring. Men det är ju oxå skit, man vill ju ha sin lilla ögonsten försäkrad! |
|
Vid stöld, brand eller liknande så uppskattar ju försäkringsbolaget ett värde på bilen. En 518i är värd en viss summa pengar helt enkelt (inte i närheten av 25000:-). Extrautrustning kan du få ut pengar för, men bara en bråkdel av dess egentliga värde. Fälgar&däck minskar t.ex. 50% i värde när du monterat dem på bilen. Stereoartiklar minskar med 25% i värde per år osv. osv. Jeppe A real gentleman never travels with less than twelve cylinders! |
|
|
Försäkra bilen hos dej själv...Det gjorde jag.... När försäkringen ska betala så betalar man trafiken å lägger resten av pengarna vad en hel försäkring kostar på ett eget bankkont. Jag å tjejen gjorde så och på 3år så hade vi över 100 000:- på kontot. Klart mycket mer än vad nån av våra bilar var värda...Den enda hel försäkringen jag köper nu är entusiastförsäkringen. Men man får väll se om man köper ny bil, då blir man väll tvungen.... |
|
Ras.mus |
Speddy har nog rätt. Det lönar sig inte att ha en gammel bil försäkrad. Beror väl på antalet "sken-stölder" och annat skit. |
|
En lite fråga bara... Vad menar Jesperado med att försäkringsbolagen bara betalar en bråkdel av "dess egentliga värde" ? Är en viss ålder uppnådd för en viss typ av egendom är det väl inte oklanderligt att räkna ned ersättning pga ålder, slitage och omodernitet. Skulle det vara så att ett "skambud" ges utöver tolkningen av villkoret borde berikandeförbudet i så fall kunna tolkas till fördel för försäkringstagaren. Och så en sak till. Inget illa menat Ras.mus men formuleringen "egenhändigt ///M-stylad" torde i de allra flesta påverka bilens värde negativt eller ? |
|
|
Vad jag menar är att man får inte precis tillbaka sina utlägg. Köper du en 518i för 15000:-, stoppar i stereo för 10000:-, larm för 5000:- och monterar hjul för 10000:- så får du ju knappast 40000:- ut på försäkringen, snarare halva den summan. Det var kanske ett felaktigt uttryck med "egentliga värde". Vad jag skulle vilja ha ut av en försäkring är ju att man vid stöld ska få ut så mycket att man skulle kunna "återskapa" samma bil med samma utrustning, men så är sällan fallet. Jeppe A real gentleman never travels with less than twelve cylinders! Länk |
|
|
Min erfarenhet är att bolagen ibland kan betala ut åt h-e för mycket för vissa bilar. Jag vet en kille som fick ut 75.000 kr för sin 735iA -90 förra året, och den bilen var knappast i toppskick. När jag försäkrade min 750i frågade bolagen om värdet på bilen. Jag svarade ca 45-50.000 kr är rimligt. Svaret var: Sååå billigt??? Bolaget hade räknat med runt 100.000 kr. För en 750i -91... BMW 7er-Burnouts is for wannabees! |
|
|
När jag hade en lång diskussion med en försäkringskille och ville att han skulle motivera varför det skulle vara billigare för mig att försäkra t.ex. en Lamborghini Diablo än min gamla 750 trodde han på allvar att min bil var värd minst 250000:-. Så dålig koll har en del! Jeppe A real gentleman never travels with less than twelve cylinders! Länk |
|
|
Ingalunda, ingalunda... Det vore kanske mycket begärt att en försäkringssäljare ska veta värdet på en viss bilmodell. Kanske är personen inte inte intresserad av bilar ens. Det spelar iofs inte så stor roll då det inte är säljaren som sätter premien utan en auktuarie som beräknar riskens storlek i förhållandet till objekt, geografisk placering, etc. Så till det andra. Jag kan mycket väl tänka mig att en Lamborghini utgör en mindre skaderisk än vad BMW 750 utgör. MVH |
|
|
Jag frågade honom om det var rimligt att betala bilens värde i försäkringspremie varje år, hans svar var att lite drygt 30000:- inte var dyrt för en försäkring på en bil i kvartsmiljonklassen. Jämförelsen blev om det kostade över en miljon i årspremie för en Diablo, den skulle kosta 19000:-. Personligen tycker jag att värdet, stöldrisken, risken för vandalism och olycksstatistik borde tala mot att försäkringen på Diablon skulle vara billigare. Jeppe A real gentleman never travels with less than twelve cylinders! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.