AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.272

Vad är det för ljud som gör mig totalt galen..?

fa
36
fartfylld
328i Touring -95
hej alla..

Jag har ett missljud som kommer från min fläkt..det låter som jag har en syrsa där inne eller nåt..grejen e den att det kommer och går, dock försvinner det om jag stänger av klimatanläggningen...ibland låter det inte men när jag bromsar svagt så kommer det fram.. och det gör mig GALEN..får snart ta in på ett psykhem.

nån som vet vad det kan vara?
jävligt tacksam för svar

MVH johan
Har du kollat så där inte finns en syrsa då? ; )

Näe men det är väl inte helt ovanligt med att något lager i fläktsystemet begar ihop och behöver bytas ut eller smörja upp?

Lite intressant det där med att det kommer när du bromsar.. NU bromsar vi andra ju inte så mycket så det är kanske därför vi inte hör det ; )

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Hade ett liknande oljud i min e36a med gitial klima. de är ett huvudspäll som för väsen skulle ja tro.
De sitter en bitt in bakom ventilations gallret i mitten. Tar ett tag o plocka ner det.
Sen är de bara och smörja upp och njuta av tystnaden:)
Rekommenderar det inte om du inte har ett varmgarage. de tar någon timme.

Den som har flest BMW prylar när han dör vinner!
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
På min förra bil (en compact) började fläkten att låta (syrsliknande ljud), ljudet kom och gick. Till slut tröttnade jag och skruvade loss plåten ovanför fläktmotorn i motorrummet (den skålliknande plåten under friskluftsgallret som bildar en vägg mellan motorrumet och coupen).
Sedan var det bara att krångla in ena handen i utrymmet (trångt!) och spraya med lite WD40-olja (eller var det 5:56?!) på fläkmotorns lager.
Då tystnade det ljudet direkt och återkom inte under de resterande två åren jag hade bilen!

Mvh
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Hade också något mysko ljud i min fläkt häromdagen, också digital klima. Det försvann dock när det blev lite varmare i kupén, kan det kanske ha med kylan att göra?

Om det är som wendtan säger, kan man inte bara ta en ficklampa och 5-56 med "sugrör" och peta in och spreja lite på måfå? Låter som en ganska invecklad operation annars..
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Sätt fläkten på fullt o spraya i luftintaget,defrost på o några trasor på utsläpp fixat.

Länk Bmwcs 3381
Att fläktlagren ger sig är inte helt ovanligt. och har man återkommane missljud som följer fläktens varvtal kan det vara dags att åtgärda..
Gör man det i tid kan en uppsmörjning räcka ganska länge, annars är det nog ett byte som krävs.
fläkten kostar ca 900 på skroten...
men på en 97:a, då är det nog nånting annat som låter....
(om den inte gått en sådär 20,000)
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Jag har oxå haft det där oljudet. Ska smörja.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.