|
|
|
|---|---|
|
Var och besiktigade bilen idag Länk Vi fick köra en extra runda och sedan blev värdena godkända, jag noterade ändå att HC & Lambda var relativt höga, någon som vill läsa av och kommentera? Länk www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! | |
|
Med största sannolikhet bara temperaturen i katalysatorn. Ett eller två varv till så hade det antagligen blivit perfekta värden. Jeppe A real gentleman never travels with less than twelve cylinders! |
|
|
Låter tryggt att höra från dig.. HAde varit roligt med en komemntar på det jag skrev i dagboken jesperado, inte om gubben i fråga utan om detta är en tankegång ni har rent generellt att drive in kön suger BIGTIME www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! |
|
|
Så är det! Det är en dålig lösning både för oss anställda på ASB och för dom stackare som sitter i kön. Obokat är en bra idé för efterkontroller, men en usel idé för hela kontrollbesiktningar. Istället för att avsätta personal till detta arbete kunde man lagt ut deras dagsverk som bokningsbara tider. Det hade gett ett bättre tempo både för besiktningsteknikerna och kunderna. Meningen med Drive-in var att kunna ge en service till folk som av olika anledningar inte har haft möjlighet att beställa tid. Istället har det blivit ett alternativ till att beställa tid, vilket alltså inte var avsikten. Normalt sett har man 5 månaders inställelseperiod, och möjlighet att boka tid ca ytterligare ett halvår innan detta, då har i alla fall jag svårt att förstå att folk sitter upp till tio timmar i kö. Problemet är att det finns en policy inom företaget att alla stationer av en viss storlek ska ha servicen med Drive-in, men vi jobbar hårt på att det ska tas bort. Istället ska det vara Drive-in endast för efterkontroller och fler bokningsbara tider för kontrollbesiktningar. Detta kan kanske förklara varför man uttalar sig negativt om Drive in. Går man på Drive-in en dag får man höra minst 25 gånger: "Så långsamt det går, kan ni inte öka lite, vad är det här för jävla system, jag har väntat i flera timmar nu" Det enda bra svar vi har är "Vi har väntat på dig i fem månader, då kan du vänta på oss några timmar"... Jeppe A real gentleman never travels with less than twelve cylinders! |
|
|
Jag brukar inte klaga på att jag har fått vänta, tycker absolut att dom som bokat tid skall premieras. Men det du berättar är intressant och låter väl inte helt ologiskt. Sen tro jag det ligger lite i tiden att ta det när man hittar en lucka. Visst är det så att vi har 5 månader på oss och det är inte speciellt svårt att hitta en timmes lucka i sitt liv på 5 månader. Sista repliken borde väl tysta dom flesta... www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! |
|
|
Jesperado: Tänkte bara fråga dig om en sak. Min pärla ska besiktigas senast sissta januari, men jag tar inte ut henne för ens mars. Hur länge får jag köra innan jag måste ha besiktigat henne i vår?? Får jag köra över huvud taget?? Köp en BMW. Då får du visseligen ta med plånboken en gång, men du får världens bästa bil på köpet! -=$¤CimmenpoweR¤$=- |
|
|
Jesperado: Jag kan inte mer än hålla med. Jag har jobbat med kundkontakt i 1.5 år (slutkund) och har sedan en tid tillbaka jobbat med företagskunder. Där har du skillnaden. Företagskunder är gudomliga att göra med om man jämför med den tjurige, vanlige svensken. Varje svensk borde jobba med kundkontakt minst ett halvår för att förstå hur jobbiga och svårt fel ute för det mesta de är. |
|
|
Jadu m6... Inte för att jag är jesperado men vad vet kan du glömma att köra bilen i mars till besiktningen. När till och med avställda bilar måste besiktigas så får du nog allt köra dit i Januari. Får man fråga varför du inte gjorde det redan i Augusti/September??? |
|
|
Ska du besikta bilen i Mars har du ju körförbud pga utgånget föreläggande. Du får trots detta köra närmsta lämpliga väl till Bilprovningen. För avställda bilar finns även något som heter respitföreläggande, jag är inte helt införstådd med hur det fungerar, men såvitt jag vet är det någon form av dispens att köra en viss period efter avställningens upphörande innan kontrollbesiktning måste ske. Är du intresserad får du höra med Vägverket om mer information (berätta gärna här vad som gäller om du bestämmer dig för att kolla upp det). Hursomhelst så i Mars är det bara att ställa på bilen, försäkra den och köra till Bilprovningen och besikta, inga problem... Jeppe A real gentleman never travels with less than twelve cylinders! |
|
|
Jag var inne på DRIVE IN idag och tog bara 30 min. innan det var dags för mig fast det stog 5-6 bilar framför mig. Tycker det funkade bra med detta fast det var min första gång på DRIVE IN eftersom jag har aldrig fått några papper för besiktning! MvH Bmw 4-ever |
|
|
På vintern är Drive-in oftast bättre, dels för att färre fordon har inställelse på vintern, dels för att folk ogärna sitter i sin bil i timtal när det är svinkallt. De riktiga problemen kommer på våren, när det redan klockan sju på morgonen är dubbelt så många bilar i kö som man beräknar hinna på hela dagen, och kön bara växer. Jeppe A real gentleman never travels with less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado: När man ska åka och besikta en obesiktad avställd bil, då måste man försäkra den på något sätt innan va? önskar köpa sido M kjolar till E30 83-87 |
|
|
Ja, du måste ha trafikförsäkring på bilen! Jeppe A real gentleman never travels with less than twelve cylinders! |
|
|
Brukar inte var några problem att försäkra bilen under en dag om du ringer till ditt försäkringsbolag. Berätta som det är så löser dom detta åt dig oc antagligen utan kostnad. /Johan www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ställer du av bilen på vintern, och har den körförbud, så har du ca tre veckor på dig att besiktiga bilen efter att du ställt på den på våren. men se till att du beställt tid inom dessa veckor i förväg. Runt 1 maj när allt ska ställas på MC avställda jänkare mm så brukar det vara rejäla köer.Det är ju också bra att få köra ett par veckor så man ser att allt funkar normalt efter vintererns avställning. Försäkringen aktiveras så fort du ställt på bilen om du har en vilande garageförsäkring. Så funkade det i allafall under de 8 år jag körde amerikanskt sist 91-99.En mycket bra service, går ju utmärkt att ställa på bilen via telefonen om man har koden från regbeviset. MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.