|
|
|
|---|---|
|
Jag har stora datorn och brukar använda verbr-funktionen som mäter medelförbrukningen på bilen. Jag har flera gånger lyckats få bilen att gå runt 0.70-0.75 i landsvägsfart (70-100km/h), alltså under en relativt lång sträcka. Bilen väger 1820 kg och jag tycker att det låter som en väldigt låg förbrukning. Hur säker är färdatorn egentligen? | |
| Fick ner min till 0,97 långkörn. i 90-100 km/h med bara några få kickdowns :). Bara det är rätt kalibrerad så tror jag den skall funka jäkligt bra. Det har stämt för mig varje gång jag kollat. | |
| Kalibrera, är det något man gör själv? | |
|
Kolla bland mektipsen "Korrigering färddator E32/E34 (OBC 4)" så hittar du tips på hur du skall kalibrera. /Martin |
|
|
Hej du, Tycker dina siffror verkar klart rimliga. Själv kommer jag aldrig ner under 0,8 i ovan nämnda hastigheter, men å andra sidan har jag lite äldre bil + lite större motor. Vilket gör sitt till. Men som sagt, att komma ner på den förbrukringen du har är klart rimlig, enklast att kolla om allt stämmer är ju att nolla mätarn o sen fylla på soppa och beräkna snittförbrukningen. Min brukar stämma med färddatorn... |
|
|
Hej! Ja det låter som en bra förbrukning på en så pass tung bil, du hamnar ju nästan på 525TDS förbrukning! Min drar också 0,7-0,75 L/mil i denna hastighet, men då väger min sedan 200 kg mindre och sen har jag gamla 525 motorn (12 ventiler.) Länk |
|
|
Jag har en bottennotering på 0,72 på en sträcka på 22 mil så det GÅR att åka snålt med en tung touring. Jag har ju dessutom V8:an. Min snittmätare stämmer nästan exakt. Skillnaden brukar ligga runt 0,04 på en tank och det är nära sanningen eller hur. _____ Micke Länk Länk |
|
|
Micke jag får inte ner min så mycket hade jönköping- bromölla 0,81 med hastighet på 130-140 på motorvägen men vid sträng kyla. Kan vara ju kylan som påverkar! MvH Bmw 4-ever |
|
|
Var glad för det du Peter, hade jag kört i de hastigheterna hade jag vart uppe i minst 1.3-1.4 l/m hej hej |
|
|
535:an kan vara väldigt törstig, men skall inte behöva vara det vid jämn fart. Men nyttjar man de +300nm som finns så är det klart att de hämtas i bränsletanken. Ren fysik. Jag tror ofta det rör sig om bilar med slitage eller mindre justeringsfel som dricker mkt. vid landsvägskörning. |
|
| Jag märker på min bil att den drar något mer nu när det är kallt...Vad det gäller färddatorn och förbr så verkar den vara lite glädjemätare...när jag kollar mot trippmätaren och ser hur mycket det går i när jag tankar fullt så visar färddatorn 0.06L/mil lägre förbrukning...sen är det en annan femma om trippmätaren stämmer iof.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.