AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
966

5serie vs 3serie (ekonomi) Behöver seriösa svar!

Ja
35
Jac
E36 320i Coupé -92
Sterligsilber
Hej alla BMW älskare där ute...
jag har en fråga som jag grubblat på länge...
överallt jag vänder mig så sägs de hur dyrt det är att äga BMW hur dyra dem är att reparera osv.
nu e de så att jag är väldig sugen på att göra mitt första BMW inköp..
jag har nämligen alltid tyckt om e34ans kaross..men ser även e36 som ett stabilt köp..även e30...
nu är min fråga såhär.. hur stor( om någon alls) skillnad är det att äga en e34 jämfört med en e30/36 (beroende på årsmod. å motorstorlek)...?
Jag tänker på att e34 har ju samma motor som e30 när det gäller de äldre e34orna.. för 3 å 5 serien har juh samma motor.. borde de inte rimligtvis vara samma kostnader...?
egentligen vill ja ju bara veta vilken jag borde köpa om jag inte har så stor budget ifall nått allvarligt skulle lägga av..
vilket är de klokaste valet?
Är det nått jag borde se upp med och dylikt... stämmer ryktena att BMW ÄR dyrt att äga å reparera eller e detta skrönor??

Tack på förhand:
Jac
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Tidigare var det förhållandevis dyrt att äga en BMW. Idag är det inget dyrare att äga en BMW än Saab, Volvo och alla de andra. Varken i inköp eller drift. BMWs prestandabilar, typ de med 12or och M bilarna, är ju dyrare att äga än en Saab 95 2.0t av förklarliga skäl.
Nu är jag ingen expert på E34 och E36 och dess kostnader, men jag har svårt att tro att driftspengen skiljer sig nämnvärt mellan t.ex. en 520 och en 320. Möjligvis, beroende på din situation, är 3serien dyrare att försäkra.

nofx16
BMWCS[syd]#5120
Jac,
Jag har ju gett dig svaret på denna fråga en miljon gånger, men visst om du nu inte litar på mig så får vi se vad andra har för inputs :)

Jag vidhåller att kostnaderna för en E36 320 24V är jämna med kostnaderna för en E34 med samma motor.

Det klokaste valet om du inte har så stor budget är en 518 eller 318: billiga i bensin, försäkring och delar. Att de sen inte har lika bra krut som motsvarande bil med större motor är en smäll man får ta, om ekonomin är en viktig aspekt. Alternativet är att köpa en äldre bil med större motor, som kan vara minst lika rolig, men inte fullt så modern.

///M vh
Kalle H, BMW CS(syd)#5120
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Du är på rätt väg - klart du ska ha en BMW! Tycker generellt att man får mycket bil för pengarna om man väljer BMW. Tom min gamla 318 känns stabil och pålitlig, trots sina 19 år. Tycker heller inte BMW är dyrare än andra märken vad gäller delar och service. Kan man skruva litet själv, finns chansen att sänka kostnaderna. BMW börjar bli så vanlig att det går att hitta delar även på skroten.

Sen var det valet, 3a eller 5a? Med begränsad kassa skulle jag nog välja en 318/320. Tycker ofta att 3or står sig bättre i pris, dvs tappar procentuellt inte lika mycket som en 5a. Lägg till detta hyfsade bensin- och försäkringskostnader. En 3a känns också litet piggare än en 5a med samma motor.

Lycka till!

per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Vad 518 och 318 beträffar så har jag upptäckt att de har dyrare reservdelar än t.ex. 520, 320. Ta t.ex. en vattenpump, som är dubbelt så dyr till en 518 som till en 525. 518 och 318 drar ju lite mindre än sexorna, men det är väldigt marginellt. Man måste gasa mera med de 4 cylindriga modellerna=drar mera bränsle.

Länk
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Vad jag har fått lära mig så har 5-serie bättre kvalitet än 3-serie, håller bättre i längden, så därför har jag personligen inte köpt en 3-serie än, men måste säga att jag är sugen på en e36 325cupe!
Jag tror att 520 är bättre köp en 518 om du vill ha både ekonomisk och hållbar drift. Sen är 525 bäst av alla det två 518 o 520. har bättre kvalitet på grejerna, visserligen så är många av delarna samma till alla tre.
Hoppas du får en egen uppfattning, alla säger olika, ähh provkör och se själv vad du gillar!
Lycka till!

MvH Bmw 4-ever

tjena jag kan bara jämmföra min gammla 328i med min 540 och säga att 540 är dyrare på allt dvs försäkring bensin resdelarar styling mm.

V8-POWER
Ja
35
Jac
E36 320i Coupé -92
Sterligsilber
Nu är jag förvirrad... har hört att 518 ska vara allmänt billigare än 520 å uppåt pga den 4 cyl motorn..
Bensin förbrukningen kan jag tänka mig ligger på samma nivå,..men reperationer är väl billigare??

Var ute med min gode vän "nofx16", och kollade på en 518
Länk
Den va stabil, och hade inga uppenbara fel alls.. seviceboken verkade stämma och den hade inga speciella fel i besiktningen... MEN... men kammen måste bytas å spindelleden, de senast nämda måste bytas först efter nästa besik.
Men.. nu när ni säger att de är bättre med en 520 eller t om 525 börjar jag tveka...
Enligt folk ska ett kam byte gå på mellan 1000-1500kr..
o enligt säljaren så kostar spindelleden ca 700 kr.. men de e ju utan att nån sätter på de till en..
är detta dyrare att fixa på t ex 520 eller 525?.. Verkar köpet vettigt eller?..
Lite feedback skadar inte när man e osäker :)
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Visst måste 518 vara billigare i allt väsentligt än de sexcylindiga bröderna. Jag tycker att 518i är en mkt trevlig kärra med tanke på motorstorleken. Minns att jag hade en sådan som lånebil från BMW då jag hade min 325cab på service och blev positivt överraskad. Inget dumt köp alls i den prisklassen. 520i må vara lenare i motorgången men har inte mycket till motor prestandamässigt. Skulle nog enbart välja mellan 525i och 518i, beroende på om du prioriterar körglädje eller ekonomi.
Lycka till!
Mvh
Har prestandan nån betydelse? eller är du bara ute efter en komfortabel bil, Jag personligen tycker att 525 är det bästa valet, har haft både 520 och 525 och jag tycker att 520 är för slö det är en enorm skillnad vad gäller prestanda i 525:an samt att 525:an kostar lika i drift. Jag har däremot aldrig kört en 518 men kan tänka mig att den är rätt lika 520.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
*Ju högre modellserie desto högre kvalitet = man får vad man betalar för.

*En 5seriebil är billigare att försäkra än bil med motsvarande motoreffekt inom 3 och 6,7,8 serien generellt sett.

*Visst drar 4rorna mindre soppa än sexorna och en lättare mindre bil oftast mindre bensin än de större.

*Jag tycker man skall undvika att fixera sig helt och hållet på ägandekostnader i försäkring och bensin om man vill ha en ekonomisk bil. Det viktigaste är att hitta "rätt" bil..dvs en bil som har brukats och skötts väl under sin levnad. Generellt sett har väl en 318/518 körts snällare än de större med 6-orna...kan tänka mig 525an gått hårdast generellt sett då den bilen i bra skick ger mest valuta vad det gäller ägandekostnader samt prestanda per satsad krona..som också Jocce var inne på.

*Gör det enkelt för dig, hitta en fin 525 med rätt dokumentation och skick och betala en liten slant extra mot genomsnitts 525an så kommer du nog inte att få problem med dyra underhållskostnader iallafall.
En tidig 24ventils 525a från 1991 kanske är det bästa valet? (du slipper dålig kamaxel samt byte av kamrem samt något billigare i drift än 12v)
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Jac, Det var inte KAMMEN som skulle bytas, det var kammREMMEN, rätt väsentlig skillnad ;)

Jag förstår inte hur peter78w får det till att en 520 skulle vara mer ekonomisk än en 518: såväl delar som försäkring och bensinnotan blir ju dyrare.

Mvh
Kalle

Mvh
Kalle
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
nofx16: Rätta mig om jag har fel...520 har väl mer kvalitet än en 518 har eller?? Frifart nämner det själv. Sen vet jag inte rikrigt själv men 520 kan väl inte ha så mycket högre bensin förb. än 518 eller?? i alla fall inte när vanos kom 93. Försäkringen kan inte var så mycket dyrar heller 2-400kr om året! Sen har 520 många reserv delar faktiskt billigare än 518 eftersom dom passar även 525 och då blir tillverkningen billigare eller har jag fel???Kanske!
Motorfäste till 520 kostar runt 200 kr och till 518 runt 500kr! Sen har dom väl många delar likvärdiga!
OK Jag skrev kanske fel att 520 skulle bli billigare än 518, men så mycket kan det väl inte skilja, sen har du ju på 518 kamrem men 520 har väl kedja som inte behöver bytas på mycket långt tid! Och kamrem måste bytas vad 4000 mil och det kostar väl!
Prestanda på 518 är väl inget att imopnera lite bättre är det väl på 520. Själv så har jag ägt en 525ia 24v och tyckte inte den var så dyr i drift speciellt på lång färd så bick den billigt. Har nu en 530ia med v8, det märks att den är dyrare i drift än en 525 men det gäller mest på bensinförbrukning. Försäkringen skiljer sig inte så mycket 60 kr dyrare i månaden än 525 och än del reserdelar är nästan billigare på 530 än i 525. tex kylare kostar över tusen kr billigare till 530 än till 525.
Så man kan spekulera i oändlighet.
JAG tror att jac skulle nöja sig med en 3 serie lite bättre prestanda i den eftersom den väger inte lika mycket som 5-serie o är man ungdom så brukar man välja lite sportigare bil!
Lycka till Jac med att hitta rätt bil!

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Köp en 316 Compact, stoppa i en kompressor och vips så har du en billig bil i både inköp och drift men med brutalt Nm
Roligt att se att du powerkjell slår tillbaka!!!

/Simon
to
141
tobbepersson
525i-90
318i-02 Touring
Hej
Om man bortser från bensin, försäkring odyl så hänger det nog på den (beg) bilens individuella skick och lite flyt som avgör vilken som är dyrast. Har en 525-90:a nu som jag har PLÖJT ner stålar i, hade förut en E30 318-89:a som ingenting pajade på. Det är trots allt samma prylar till stor del i bilarna.

"Det är bakom ratten man förstår"
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
Jeg anbefaler at du køber en mest mulig moderne E36 318i (1993-1998) med M43 motor. Den har 115 HK, 0-100 km/t på 11,3 sek. og 201 km/t i tophastighed. Benzinforbruget er respektable 0,81 pr. 10 km.

Alternativt anbefaler jeg at du køber E36 318iS (1996-1998) med M44 motor. Den har 140 HK, 0-100 km/t på 10,2 sek. og 213 km/t i tophastighed. Benzinforbruget er respektable 0,80 pr. 10 km.

BMW - Freude am Grazat fahren !
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Du måste nog sätta dig ner och tänka efter vad du nera exact är ute efter!! Prestanda? Inköpspris? Omkostander? Kan/vill du meka, har du råd med det? Har storleken betydelse? etc! Det gjorde jag iaf!

Japps jag är ung(21) men sjuskriven för en Whiplash och har stora problem med tunga matkassar och allt annat krävande! Så en kombi var på sin plats! Sen så Tycker jag om stora bilar = säkrare (har ju krockat, så därav den tanken) Sen så var det kostnader och motor.. Jag ville ha en bil med bra stolar och med lite klipp i, fast det får inte kosta skjortan.. Och jag ville då inte meka med den hela tiden heller! Så Touring, >92, Säkerhet, Motorn, om kostanderna. DEtta sumera jag till en 525i Touring á 94:a, svart med M:paketet! Inte för dyr drar lite i förhållande till prestanda, utrymmen och vikt. Underbar kvalité och körkänsla, trots skåpet därbak! Adekvat försäkring! Reservdelarna täknte jag inte så mkt på! Men jag känner en mek så att då blir det inte så fasansfullt och nu så mekar jag själv så =)

Jag hade dock lite otur och fick huvudkopplingscylindern paj nu! Men det kunde jag aldrig föranat!

Ett råd iaf! Köp inte en bil med fel på om du inte är 100% säker! Skaffa nån som verkligen kan BMW och ha han att grundligt gå igenom den! För risken är ju störrre att det är mera fel om det redan är ett/två där! Kan ju vara värt dom extra slantarna du lägger på bilen i inköp ändå!

Hoppas du fått dig en tanke ställare!

Cherrs Johan
-

Den gör sig bäst på natten!
Älskar du inte BMW, kan du ju starta ett eget forum ;)
Pa
368
Palle83
Mini Cooper Clubman D
Håller med peter78w att om man är ungdom så vill man ha lite sportigare bil. Kanske du inte tänker så nu men du kommer nog att ångra dig efter ett tag i en 518 :)

Så varför inte en 323 e30? Den lär väl vara billig att äga? Jag tycker ialf att min (dock e21) är billig att både försäkra(på far) att åka med, ca 1 liter milen blandad körning. Ett annat stort plus med den är att du kör ifrån alla kompisar med 320:s ;) :D
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Största fördelen med en E21a är att har man den i bra skick och fortsätter sköta den är värdeminskningen ca 0kr. 2013 blir samtliga E21or klassiker, vilket betyder besiktning vart annat år samt ingen skatt=billigt ägande. Är den i dåligt skick så trafikförsäkrar man den på tex Sockenbolagen så är den billig att äga iallafall. Går sönder gör ju alla bilar, men desto nyare och "större motor" ju mer kostar det generellt när det väl går sönder. Det kan löna sig att ha en risig BMW som går sönder ganska ofta gentemot en nyare och dyrare bil och man kan få tag på bra begagnade delar till eller göra "tattarlösningar" och använda billigare lösningar..dvs kan du mecka själv kan det bli bra billigt med en äldre BMW som fungerar som gör det själv bil. Jag tycker har man inte haft en gammal goding bör man se till att införskaffa sig en för om inte annat lär man sig en massa som man kan utnyttja på en nyare bil sedan till viss grad.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Kanske skulle man införa att det är olagligt att köpa en nyare BMW om man inte haft en gammal goding att börja med så man lär sig grunderna, likt det mesta här i livet måste man kvalificera sig för att kunna komma till nästa nivå :-) *svårt att bli VD på en gång utan att gått igenom den långa banan*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.