|
|
|
|---|---|
|
Mitt förra inlägg vart raderat så jag försöker väl igen. Vad kan det vara för fel på min bil som vitryker mycket när den är kall (mycket mindre när den är varm) och så drar den 2l/milen blandad körning. Jag har bytt alla packningar även toppackningen, kallstartsventilen (beg), tändspole, fördelarlock, rotor, databox, luftmängdmätare. Tomgången är rätt så hög när den är kall och håller isig tills bilen har blivit någelunda varm (ca 10min). Den kan även vara svårstartad ibland när den är varm. | |
ant |
att den ryker när den är kall beor nog på att det samlas kondensvatten i motor och avgassystem som förbränns när motorn körs. inget att oroa sig för. se bara till at köra motorn riktigt varm så att allt vatten avdunstar i olja osv. ========== Länk |
|
Tycker att det låter som otäta spridare,hur ser stiften ut? Länk Bmwcs 3381 |
|
|
ok, hoppas på att det bara är kondens vatten. Jag har bytt spridartätningarna så det borde inte vara det, har även sprutat på startgas överallt när motorn var igång utan reaktion. Stiften är något sotiga. |
|
|
Stiften ska va ljusbruna vid normal förbränning,hur är co halt, prova även att lyfta upp oljestickan lite på tomgång,varvet ska gå ner ett par hundra. Länk Bmwcs 3381 |
|
|
>>Tucker Eller menar du att spridarna inte stänger till ordentligt? Kan jag testa det genom att ta loss spridarna från toppen medans dom sitter kvar i bränsle röret o köra runt med startmotorn? |
|
|
co halten vet jag inte hur den är, ska lämna in den för kontroll nästa vecka. ja, varven går ner när jag lyfter oljestickan. |
|
|
du har mail Länk Bmwcs 3381 |
|
|
Vitröken kan ju vara kondensvatten, men när du bytte topplockspackningen, kollade du om toppen hade några sprickor eller andra märkbara skador? |
|
| Jag lämnade aldrig in den för provtryckning. Jag kunde inte se nåt med blotta ögat men den hade inte slagit sig så jag antog att den var ok. | |
|
Nu har jag bytt spridare o han vart mer lättstartad, men den vitryker fortfarande. Det verkar inte bättre än att toppen är sprucken. Toppen är väl det enda stället han kan ta in vatten på? Borde det inte märkas på stiften, oljan, motorn om den tar in vatten? Kan det finnas andra orsaker till att den vitryker? Jag tror inte att det är kondens, för jag åkte en runda på 6mil igår och den rök forfarande lika mycket när jag kom tebax. |
|
|
Med tanke på yttertemperaturen får du nog räkna med att även friska bilar vitryker. Dvs vanskligt att ställa diagnosen "sprucken topp" enbart med ledning av vita avgaser! Minskar kylarvätskenivån något? Mvh |
|
|
Ja självklart rycker även friska bilar i -20C men min bil ryker pinsamt mycket, även när den är genomvarm. Kylarvätskan minskar lite grann, men jag har ett lekage nåstans som jag inte har lyckats lokalisera, kan vara vattenpumpen. Det blir en blöt fläck av kylarvätska på backen när bilen har stått en stund. |
|
|
Marshal försök att låna en tryckprovare av nån ,så kan du kolla om det är ut eller inv läck.(jag har).lite långt kanske. Länk Bmwcs 3381 |
|
|
Hade en gång i tiden en gammal volvo.. som läckte in glyckol i motorn.. om det var av spucken topp eller nå annat vet jag inte.. jag körde och fyllde glyckol.. Men den rök ju ofantligt mycket när man just startat den.. å sen i typ 4-5km sen var det ju bra.. tills den stått en natt.. då hade det kommit in glyckol igen.. å samma sak där. Men som du sa så ska ju bilarna ryka mkt vid fullt gaspådrag då det är så här kallt.. Och eftersom du har ett läckage (blöt fläck) så är det ju säkert där du har förlusten av vätskan, å inte i motorn. Vattenpumpen är ju inte dyr 400-500kr orginal.. försök å se om den är blöt vid vattenpumpen.. Mvh Ante |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.