|
|
|
|---|---|
blylod |
någon som vill hjälpa mig i mitt stundande ev. köp av 850 -91 12000 mil...vet ej så mycket om den...vill ju inte förlita mig enbart till säljarens ord..någon som äger/har ägt en? tips? |
|
Jag kan väl börja :) 91:an är den första årsmodellen av denna vagn(visste du redan)..Svårt med priser men från låt säga 85'-150' för en 91:a,stort spann jag vet men det är i dem regionerna det verkar röra sig om(beroende på skicket och omständigheterna då naturligtvis). Annars finns en hel del att läsa här på forumet om mekaniken iom att 750 har likadana grejor(i stort iaf). Se till att du i samband med ev köp bl.a. gör ett avgastest innan du slår till..Höga HC och CO halter gör ingen människa glad. Sen är det så här att en sådan bil bör du absolut låta någon som är hemma på 850i kolla upp tillsammans med dig.. Framför allt ta det lungt o stressa inte vid ditt ev köp... När man ser en extremt härlig bil som 850i finns en stor risk/chans(välj själv) att du plötsligt har den hemma utan att tankarna riktigt klarnat förrän försäkringspremien dimper ned i lådan ;) Lycka till med köpet hur som helst. Mvh Janne. |
|
|
Och lagom när du har betalt försäkringspremien kommer bensinräkningen..! Går att hitta väldigt billiga men lägg hellre typ 30' extra om du hittar ett fint ex. |
|
| 91an är inte första årsmodellen för 850, finns som 1990. Om det låga miltalet stämmer och det finns dokumentation samt bilen är i ett bra skick man kan förvänta sig borde 120.000 kr vara rimligt pris för en originalvagn. Annars 90.000kr anser jag. | |
|
Hej Blylod. Jag håller med S38B38 när han säger lägg hellre ut typ 30´mer på inköp. Det finns "billiga" 850 för runt 80-90 tusen men det är nog bilar man skall akta sig för. Det kostar att ha 850, det måste Du räkna med, och då menar jag inte bara försäkrings och bensinkostnader. Rådet om HC och CO-värden är bra. Själv fick jag skrämselhicka när min bil blev underkänd vid besiktningen senast just p.g.a detta. Nu visade det sig att det bara var lamdasonden på vänstra röret som lagt av. Kostade 1.500 att fixa. Hade det varit katalysatorn så hade det kostat 8.000, och glöm inte att på 850 finns det inte en utan två. Var även bekymrad över att sport-komfort-knappen till stötdämparna var ur funktion. Om dämparna slår över från det ena läget till det andra hur som helst resulterar det snart i att de havererar. En kostar 7.000, så runt om är det 30 papp! Även där klarade jag mig genom ett tips just härifrån forumet. Hoppas jag inte avskräckt Dig, det är alls inte meningen, för BMW 850 är en underbar bil. Vad den hade som standard finnns idag inte ens som tillval på många nya bilar. Kom också ihåg att den är fullproppad med elektronik så även om Du är händig är det inte mycket Du kan göra på den sidan själv. Det lär finnas runt 55-60 olika elmotorer som sköter ett eller annat, och börjar elen krångla, ja då... Mitt tips är två: För det första. Låt göra en M-test. Kostar runt 1.000-lappen. De går verkligen igenom bilen på ett objektivt sätt, inte bara som besiktningen gör, utan även motor och transmission. Där får Du ett bra omdöme. För det andra. Ta bilen till en auktoriserad BMW- verkstad och låt dem "koppla" upp bilen gentemot deras dator. Den söker då själv med hjälp av bilen upp eventuella fel. Helt fantastiskt. Om säljaren nekar Dig att göra detta, dra Dig ur. Spelar ingen roll hur vacker bilen är, han har något att dölja. Ha tålamod, är nyckelordet! Du kommer att hitta Din bil, men ha tålamod! Det finns idag 519 stycken 850 i Sverige. Dessutom 94 stycken 840. Du kommer säkert hitta Din bil! Lycka till, och kan jag bistå med svar på eventuella frågor, ring mig. Jag är ingen expert. Jerker. Tel:08-839320. Jerker |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.