|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Har en ganska öppen fråga gällande M5 E34. Är själv sugen på att köpa en dylik som hobbybil. Har en god än som ligger i fas att köpa en sådan. Har själv haft E34á och vet att det är den snyggaste bilen BMW gjort...anser jag. Min enkla och väldigt individuella fråga: Hur är en M5 E34 att köra? både de tidiga och litet senare? Prestanda? upplevelse? Mekanik? osv. Är dom lite håriga eller uddlösa reliker? Mvh / Wallace | |
|
Helt Gudomliga! =) Lite väl understyrd, men när bakvagnen väl släpper i kurvorna så är dom väldigt väl balanserade, mycket lättkörd. Mvh Patrik |
|
Perkka |
Wallace: Hade du tänkt dig 3.6-an lr 3.8-an? Mvh Per "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
|
Håriga, råa, helt otroligt brutala är min upplevelse. Tror inte det finns något motstycke i bilvärden. Otroligt välbyggd och påkostad, kostade -95 ca 650', det jämfört mot nya M5 e39 som -00 kostade ca 670' säger en del... (absolut inget ont om nya m5) men det är mer än det ser ut att vara. Lasta i fullt med folk och 100kg öl, tält, grillutrustning och sätt sedan farthållaren på 250, det fungerar, det går fortfarande att sväga, bromsa och ANVÄNDA bilen. Ingen bil med så stor användbarhet uppträder lika sportigt/brutalt. Respekt. Bara en kan vara båda samtidigt. |
|
|
YEEEHAAA !!! Jag instämmer till fullo med föregående talare. Jag köpte min M5 i sommras, och jag är helnöjd, man åker hur bekvämt som helst, samtidigt som man har en sportig kärra, går som ett spjut och är rolig att köra. Kanon bil !!! /// Riktiga motorer suger /// |
|
| Jag älska min M5 oxå.. Efter att ha kört vinterbilen (Audi 100 Avant)så känns M5:an lika lätt och smidig som en M3 e30 dvs hur kul som helst trots att den är tyngre än dkw´n, och sen när den står nytvättad på gräsmattan så är den så snygg att det gör ont att se på den. | |
| Man blir lika glad varje gång man tar ut den. Bara det är sommar, för någon vinterbil är det inte. | |
|
Ahhh En hel del pekar mot det jag trodde. Vet egentligen inte om 3.6 eller 3.8án är att föredra. Antar att båda fortfarande "räcker" Är det mycket som skiljer dessa åt? teknik osv. För er info: Jag har inte nämt något för min fru, hon lär flyga i taket om jag avslöjar mina planer. Vi funderar på att köpa hus. Som grädde på moset har vi precis köpt 528án......det kommer inte att bli lätt kan jag lova....tyvärr kan jag inte släppa tanken på att ha en M5 E34 som "min hobby bil". Kanske det finns några tips på hur man ska göra? Mvh / Wallace |
|
|
Skillnaden är väll att 3.8 har mer effekt och Nürburgringpaket som standard (vad jag vet), sen är det ju 6vxl -95. För min del saknar jag inte ringenpaketet, har nya Bilstein Sprint och lägre fjädrar så bilen ligger som ett strykjärn på vägen, och komfort är inget för mej......... =) Tanten blir kanske gladare om du köper en 3.6 , men det vore ju inte fel med en 3.8 -95 ! Mvh Patrik |
|
|
Satan va man fick lust att ha en M5:a nu! =) Nu måste jag tänka över det där med hobbybil! ;) /Manray/ |
|
|
Wallace: Den typen av problem har jag brottats med några gånger... Du måste försöka få frugan att gilla bilen. Ta henne med på en vad du kallar spontan provkörning av bilen och börja med att köra själv och demonstrera vilket krut det är i bilen och låt henne sedan provköra själv samtidigt som du uppmanar henne att gasa mera, mera! :) Efter provkörningen berättar du hur säker bilen är och att den trots sin sportiga karaktär är extremt praktisk med goda lastegenskaper etc. Du kan även berätta vilket bra andrahandsvärde den kan betinga ifall ni behåller den länge, typ: "det kan rentav vara en riktigt bra investering om vi sköter den väl" ________________________________________ Länk |
|
|
wolv: Jag är imponerad. Djupt imponerad. Det borde skrivas ett mekartips eller liknande om det. :) |
|
|
Sandgren>>>He.he...Det där med att frugan skulle gilla en M5 3,6 bättre än 3,8:an måste innebära att hon oxå har benmuskler som du ;) 3,6:an har mera macho i sig än 3,8:an vad beträffar lättkördheten ;) enligt min begränsade erfarenhet...eller vad tycker ni som har jämfört dem? Mvh Janne. |
|
|
Tänkte mest på att 3.6an ju oftast är billigare... Mvh Patrik |
|
///M5T |
Mindre risk att hon klagar på trög koppling med en 3.8 :-) |
|
Haglund2306: Haha, tack :) ________________________________________ Länk |
|
| Har precis köpt min andra M5:a. Gjorde missen att köra en väldigt modifeirad Volvo 855 T5R i några månader. Visst Volvon var nog lika snabb som BMW:n upp till 130-140 men kvallitets intrycket är som dag och natt mellan dessa bilar. Min sambo tvekade inte en sekund när jag sa att jag hade hittat en M5:a! Och vad har en turbomatad 5:a mot en 6:a med mycket kräm i? Inte en suck! Längtar bara efter torra fina vägar så att man kan sträcka ut ordentligt på en landsväg.... Är dock lite skeptisk mot den mjuka kopplingen. Förra M5:an kändes det att man hade lite kräm i. Men men det där äe ju petitesser. Hoppas du hittar en fin M-power!!! | |
|
Wallace: Det som Wolv säger med att man måste få frugan att gilla bilen var mitt problem åxå. Det är nämligen så att tjejen gillar gamla jenkare typ mustang -65 å -69. Jag citerar: "BMW skit, dom kan väll inte göra bilar, det blir bara en massa dyra reparationer med dyra reservdelar, för de där bilarna kan man ju inte meka med själv" slut citat. Jag slog näven i bordet, åkte och köpte en M5 -91, skit snygg. Till en början var hon fortfarande skeptisk för att få behålla sin stolthet. Men efter att ha kört den ett par gånger och dragit ifrån det mesta i byn så ändrade hon snart inställning. Nu längtar hon efter våren lika mycket som jag. Kontenta: Hon kommer att vara skeptisk i början, men kommer att älska bilen efter ett par åkturer, det lovar jag. /// Riktiga motorer suger /// |
|
|
Jag sticker imellan med en snabb fråga: Ni som har M5 E34, hur höga kostnader har ni för era bilar? Vilken är dyrast att ha, M5 eller 750i? Jag är sugen på en M-bil, men jag har fått för mig att de är mer känsliga (motorer, mekanik) än tex. min 750i? Hur ligger det till? BMW 7er-Burnouts is for wannabees! |
|
|
Där kom den mindre roliga biten.... Bilen e bland det dyrare du kan äga i bilväg. Jag är 28 år och bilen kostar mig ca 4-5k/mån, då är endast bensin + försäkring inräknat(17k/år).Sedan tillkommer underhållet som jag som tur är klarar själv.Däckkontot kan lätt dra iväg med lite tung höger doja.... Sköter man service och underhåll och är noga med varmkörning så är det faktiskt en driftsäker maskin. De som har pajat sina motorer,har- vid samtliga fall som jag känner till- testat toppfart. Det innbär tydligen en viss risk att ligga på maxbelastning på högsta växeln under för lång tid.Detta gäller både orginal/chippade motorer. |
|
|
3.8 an ska visst vara känsligare när det gäller chipning mm, har hört att kolvarna kan smälta pga. den ökade slaglängden, vet ej om detta stämmer Men kolla denna tråd iaf: Länk ///M-power for the folks!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.