|
|
|
|---|---|
|
Hur vet man om ens bil är strypt eller inte. Vad är en "riktig" toppfart för en 3.8 Micke K. bmwcs nr.05085 Länk | |
|
Enligt Kelleners ska en chippad 3.8 göra 278km/h , och en 3.6 ska göra 274km/h. I mitt fall som har en 3.6 så är det runt 290 på mätaren....... Vet inte hur mycket "moms" det är på dom senare 3.8orna? Länk Mvh Patrik |
|
|
tack. Original 3.8 måste väl ligga runt 270 Micke K. bmwcs nr.05085 Länk |
|
|
läste i nån tråd att 3,6 ska göra 272riktiga km och 284 ska 3,8 göra A.k.a Night'o Kid The driver ho race by night icq:137785585------------- - Team turbo addicts - The turbo ABusers www.come.to\turboaddict(snart) på en stripp nära dig nästa år När ska BMW sparka ner audi fråm toppen och ta över superstage!!! |
|
|
Låter lite väl mycket :-) Micke K. bmwcs nr.05085 Länk |
|
|
mitt bygge skulle efter regbes i tyskland göra 278 riktiga... men det får man ta med en nypa salt. fort går det iaf. Länk |
|
|
Spärren på min 3,8 grep in vid 265-268 på mätaren. Kopplade man ur vajern till servomotorn (spärren) gick det 10 km till, dvs. 275-278, sedan stängde motorn av helt ett par sek tills hastigheten sjunkt. Med spärren inkopplad grep den dock in mjukt. |
|
| S38B38.. äre sant?! motorn stängde av helt i 260 knut? trampade du ner kopplingen eller motorbromsade du ner då? vad hände när hastigheten sjunkit? hickade motorn igång igen då? låter helt sjukt :) | |
|
Öööh... Japp det är sant! Eller ja, den stängde av helt strax innan 280, men då var vajern till servomotorn som begränsar gasen (spärrmekanismen) bortkopplad. Tror att elektroniken känner utav att det går för fort och att den inte kan reglera ner hastigheten, då stryps motorn som en "nödåtgärd" för att få ner hastigheten. Den motorbromsade ju av sig själv typ..! Kanske släppte gasen oxo, vet inte, men hoppade igång sen när hastigheten sjunkit. |
|
|
284 riktiga låter lite för mycket, det skulle enligt omräkningstabellen betyda, nästan 7500 rpm på 5:an. Är det möjligt? För 3,6 är den riktiga toppfarten angiven till 267 km/h, drygt 7000 rpm på 5:an. 3,8 orkar nog inte ens 280 riktiga om jag får gissa. Vet någon säkert? Man kan se i ett tyskt Fahrzeugbrief tex, om bilen är ospärrad står den riktiga toppfarten med bland uppgifterna. //Sniffer |
|
|
Jag har iallafall haft 7500rpm (ej skryt) på 5an så visst ska 3.8an klara det, borde den fixa "lätt" ! Mvh Patrik |
|
| En M5 3,8 gör 278 km/h med 356 hk och 430 Nm enligt Kelleners som med största trolighet har haft mest erfarenhet av M5 E34 än någon av oss här. Tror inte en E34 går att skrämma upp t så mycket mer. | |
|
Jag menade inte 284km/h utan jag menade varvstoppet på 5an............. Mvh Patrik |
|
|
Förresten, skiljer sig utväxlingen mellan 3.6 och 3.8? Mvh Patrik |
|
| Länk | |
|
En M5 -95 har 6-växlad låda och en annan utväxling i diffen! Teoretiskt gör den vid 7250 rpm runt - 270-275 på 5:an - 325-330 på 6:an Per L |
|
|
Sandgren: Nej det är samma utväxling i båda, förutom 95 års 3,8 som har 6-växlad låda och 3,23 bakaxel. Du har alltså toppat din M5 och slagit i varvstoppet vid 7500 när den var original? Gick det segt på de sista 200-300 varven innan det slog i, var det ca 290 mätarfart då eller (som du nämnde ovan)? Var det på plan väg eller lutade det nerför något? //Sniffer |
|
|
sniffer: Orginal sånär som på trimchip och sportfilter, men det gör ju ingen större skillnad. Det sluttade lite, men det var ju inte direkt någon pulkabacke om jag säger så. Kör man på tex E4an så går det att varva ur den, men det krävs ju några kilmometer......och visst går det segt den sista biten. Mätaren stog på 285km/h (nu ligger varvstoppet på 8000rpm då chippet verkar tagit stryk av kylan, upptäckte det på sjön när jag var ute och lekte och då gjorde den drygt 290 vid 8000rpm, men så högt vågar jag inte varva mer....) Mvh Patrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.