AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.418

M3 Vs Rs2

Sida 1 av 2
Hej..

Vilken är snabbast.

0-100
100-150
150-270

runt bana? Någon som har lite siffror eller har provat själva?

/A
T_J
0-100 km/h BMW M3 3.2l 5.5sek
0-100km/h Audi RS2 5.4sek

100-150km/h, har inget egentligt test från verkligheten. Men jag vet att RS2 är grymt snabb från 100, växla ned till 3:an och ge järnet, det bara smäller till så står mätaren på 180, men jag är säker på att M3 känns lika snabb så vi säger väl oavgjort där.

150-270km/h vinner RS2 för M3 är begrännsad till 250 ;)
OM inte M3 var begrännsad till 270 så skulle M3 vara snabbare, i farter över 200km/h så ökar M3 hela tiden avståndet till RS2, quattron är en klar nackdel i dom här fart-regionerna, förutom ur stabilitets synvinkel, en helt std RS2 med std fjädrar och dämpare är hur stabil som helts i 262km/h.

Runt bana hänger det på föraren, men om jag säger såhär, en normal/ovan förare kör snabbare runt en bana med en M3, att köra en quattro snabbt kräver en heldel kunskaper och egenskaper som en normal förare inte besitter, inte på samma sätt som att åka snabbt med rwd, det sitter lixom i ryggen.
Men sitter det en duktig pilot bakom spakarna båda i M3 och RS2 så är det nog återigen ganska jämnt. Men duktiga 4wd förare växer inte på träd..

Jag har en egen fråga till "Gustav"; vad har en 3.2l std men ostrypt M3 för ärlig ca toppfart?
Fanns en lång tråd om just de här nyligen men den va raderad såg ja.
Såvitt ja kommer ihåg så vann väl RS2 till 100 och sen e ja nästan säker på att M3 3.2 vinner upp till 200 och över 200 borde ju M3an vinna oxå.
På bana skulle ja bli förvånad om RS2an skulle vinna mot M3 då den väger en hel del.

mvh larsson
En kompis har en RS2 som var lite preppad (har havererat lite smått om han inte lagat den tills nu), låg jämte i 60-70 på 2:an och han på 4:an , ger fullgas, RS2an FLÖG iväg ifrån mej....... =(

Mvh
Patrik
Är ju en hel del som säger att M3'an ska vara snabbare 100 och uppåt. Ingen som testat?

hm. 100-150 på m3 är väl runt 5sek va?

/A
T_J
Jag har varit ägare till en RS2-96 så jag har provat. vid sk. street races är det ofta grymt jämnt, för det mesta så kommer RS2 iväg snabbare men vinnaren är ändå oviss, brukar max skilja en billängd över linjen.

Efter landsväg är det som jag säger jämt som tusan men ändå till M3 3.2l fördel hela tiden..
Men det är inga stora skillnader, men man ser hur M3 hela tiden drar ifrån i dom högre farterna, men just kring omkörnings hastighet 90 till 150 är RS2 riktigt explosiv, grym känsla..
Ja
285
Jantte
523iA Touring -99
535i -87

T_J

Har läst nånstans att den ska gå 284km/h utan toppfartsspärr.

Jan
BMWCS # 3966
T_J
284km/h, det lät otroligt snabbt, kan det verkligen stämma?
LN
497
LNBT
S6Plus
Vilken M3 pratar vi om, RS2 är ju en gammal bil o nya M3 senare teknik så jag tycker jämförelsen är orättvis. Är det 340 hk i nya M3 är inte så säker på den modellen, det är 315 i RS2 om inte jag minns fel. Det är VÄLDIGT lätt att få ut 450-500 hk ur RS2 ett chip o lite avgassystem är allt som behövs den är grymt lättrimmad. Ta den gamla M3 o jämför någon kan väl berätta vad den har för prestanda men det kanske var det som ni skrev om i så fall får ni förlåta en okunnig.

Länk

spar till en....
LNBT: De pratar såvitt jag vet om M3 E36. Alltså förra generationens M3.

önskar köpa sido M kjolar till E30 83-87
LN
497
LNBT
S6Plus
ok,
Men då borde 3.0l motorn var den rätta jämförelsen. Jag tycker draget i en sugmotor är betydligt härligare än turbon i alla väder, men det ska jag inte sticka under stolen med att känna en hästspark från en överladdat turbo kan också få smilgroparna att bli stora.

Länk

spar till en....
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
När det kommer till Bana Så kommer BMW:n att döda AUDI:n Iaf om jag ska döma efter tester med dom som Top Gear på BBC har gjort! DÄr syns det verkligen hur svårt det var att få ner RS2:an på bana! Den tar inte kurver vidare smidigt alls(Orginall då)! Sen gå rju allt att trimma! Ge en M3a Lika stor Turbo och lika många Bars tryck så kommer den Stackars Audin Att Gråta! men men.. Fast ogrinall mot orginall och samma förare så är aduins starka sida raka vägar och dess acc.. men Beemern snor kurvorna ifrån paddan.. ;)

Tjo
-

Den gör sig bäst på natten!
Älskar du inte BMW, kan du ju starta ett eget forum ;)
Sen får man väl inte 450hk med chip + avgas på en Rs2 iofs heller. :) Snarare 350 om man har tur.

Vet inte mycket om just Rs2, men hur snabba är M3 orna (även E46) 100-150 - toppfart?

Är E46 märkbart snabbare än E36?

/A
LN
497
LNBT
S6Plus
Cordone, det finns satser på 400+ hk till RS2 utan att du behöver råna en bank för att få ihop pengarna.
Länk
Tror nog att M3 är en mera upräglad banbil så den har nog inga problem med RS2.an där, Audin är nog som theprophet sade mer en "rödljusbil" men o andra sidan så i detta stad vad finns det mest av...?

Länk

spar till en....
T_J
theprophet: Konstigt att du säger att den var klumpig i kurvorna på bana, om du läser tester från när när den kom så prisades den just för sina fina vägegenskaper, jag har ett flertal tester med RS2 från 94` och i ingen av dem sägs något negativt om bilens "handling", tvärtom!

och en fråga; Varför säger många (yngre) BMW fanatiker "ge BMW en turbo så åker den där Audin/Volvon osv på stooorstryk".
Det är rent löjligt och underbyggs inte av så stora kunskaper vad gäller en motors uppbyggnad.

Och jag skulle vilja ha en länk till den där videon där dom testar RS2 på TopGear, skulle vara klart intressant, trodde jag ägde all info och pressmaterial angående RS2 men tydligen inte...
LN
497
LNBT
S6Plus
Här är lite som underlag.
Länk

Länk

spar till en....
LN
497
LNBT
S6Plus
Här är en test mellan M3, Masserati o RS2, håll till godo.
Länk

Länk

spar till en....
Visa användare
425
Gudis
530i Touring -94:a
Cordone: Ska du byta bil ??

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
cordone,

E46 M3 är klart snabbare än E36 M3 i alla farter.

th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
T_J: Jag berättar bara vad Tim, eller vad han nu heter, berätta om den på Top Gear och jag tar hans utlåtande som mer eller mindre lag ;) Tycker han kan äckligt mycket och har en enorm erfarenhet! Sen körde han mer eller mindre ur den vad som gick på bana och det syndes att den inte tyckte om det! Utan han tyckte att det var ett Autobahn lok mera (vet inte ej om han exact sa det men..)

Sen vad du (T_J) menar med att jag inte vet vad jag talar om när det gäller Turbo kontra BMW.. Så kan man i sånna fall fråga sig varför man trimmar bilar med det då??? Klart en M3:a med Turbo går bättre en med icke Turbo! Fast det måste ju vara gjort av nån som kan det så klart.. Hänger inte med på ditt resonemang eller vad du ville mena där! Varför har Audi en Turbo för?? För att den är ofördel aktig???

Tjo
-

th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
T_J: Försökte maila dig men det gick inte?! FEl på Mailadressen?

Johan
-

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.