AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
335

ABS inställning?

y.
35
y.ymer
525IA touring 92
När det blir halt då känns det som inte bak bromsarna tar alls måste ibland använda hand bromsen. Men vid besiktningen var bromsarna perfekta .Min fråga är finns det någon inställning att göra?ps det automat så bak hjulen fortsätter att driva på ds

y.ymer
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Det är nog inget fel på dina bromsar, kraften är fördelad mer till framhjulen därav detta fenomen. Nästa gång du bromsar tryck lite hårdare så låser även bakhjulen. Ja helt låser de ej, du har ju ABS.

NoFear
Paap Reeder
Hej!
Precis vad jag funderade över för en timme sedan när jag var ute och körde i snön.
I farter upp till 40-60 går det att förkorta bromssträckan avsevärt om man även "rycker i handbromsspaken".
Jäkligt oproffsigt konstruerat tycker jag. Bromskraftsfördelningen är ju visserligen avvägd för torr motorväg....typ 65 % fram 35% bak eller nått dylikt.
Varför kan inte ABS-en "ta hand om detta".
Nu med Ditt inlägg skall jag göra ytterligare experiment imorgon.
Metoden att trycka hårdare på pedalen med ABS- inkopplad tror jag f n inte fungerar.
Normalt brukar jag köra utan ABS inkopplad (drar loss HF givarkabel) och då kan man trycka till så att även bakhjulen låser sig.
Det här måste vidareutvecklas. Mina fordon är från -86 resp -90 ... är det likadant för sprillans bilar?
MVH /// Paap R
jocker18@home.se
jag tycker def. inte att mina abs fungerar bra. hävdar bestämt att jag stannar fortare själv. okey, man kan svänga samtidigt som bromsning. men bilen gick ändå rakt fram på djup snö. absén funkaade bara på is verkar det som

WmB SoundZ
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Killar bara för att det knattrar så är det inte klart kliv på hårdare ja lovar de håller o bilen stannar.Från en som är van o hejda 60ton.

Länk Bmwcs 3381
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Visst funkar det att trycka hårdare. Vanligtvis när man känner att ABS:en går in så bibehåller man trycket med tanken att ABS:en ändå motverkar vidare bromskraft. Men då känner du ABS:en på framhjulen och behöver teoretiskt inte ha någon bromskraft alls på bakhjulen. Trampar du däremot hårdare tar bakbromsarna successivt mer ju hårdare pedaltryck du ger, tills den gräns där ABS:en även går in på bakbromsarna.

Jeppe

A real gentleman never travels with less than twelve cylinders!
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Stämmer bra på min bil också Jeppe!

Diesel-räsern
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.