AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.115

Vad är motorskillnaden på M3 motorerna 3,0 och 3,2

IX
11
IX power
325IX touring -89
Vad är det för skillnad på 3,0 och 3,2. Inte effekt och årsmodell utan mer fysiskt.
Jag vill ha mer fart i min 325 IX -89 och det finns ju dom som stoppat i M3:ans 3,0 men passar 3,2 också.
Man måste visst flytta över oljetråget är det samma?
Passar den mot vxl-lådan, koppling mm.
Jag är nybliven BMW-ägare och är inte alls insatt i era delar men vissa här i forumet verkar ha bra koll.

4 hjulsdrivet är dubbelt så roligt som 2 hjulsdrivet....
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
Koppling och växellåda måste du byta också, tror inte dina gamla grejjer står pall för den högre effekten å det högre vridet. växellådan kan hålla, men kopplingen ger sig. Sen vet jag inte om du kanske måste förstärka mellandiffen också..
M3 3.0 sägs vara en mycket bättre motor, bättre kvalitet osv. Vanosen (jättedyr) går tydligen sönder väldigt ofta och lätt på 3.2:an

E28 M535i TwinTurbo

johanedstrom
Jag har hört att det är samma mellandiff på din bil som sierra cosworth 4x4 så den borde ju hålla.. Men jag tror att drivknutarna är en svag pungt.
IX
11
IX power
325IX touring -89
Jag kommer inte att ha några problem med drivlinan förren motorn sitter på plats så jag tar dom haverierna då.
Drivlinan är nästan samma som cossi så den håller nog en bra bit på väg.
Jag har också fått höra att tråget inte passar rakt på så där får visst svetsen trolla lite innan bitarna passar.
Om det inte är någon som ser några stora problem så är det väl bara att sätta igång så fort vintern är slut.
Men om någon vet något så vill jag höra. Skulle vara bra om man kan få kontakt med någon som gjort denna grej innan.

Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Du måste som sagt göra om iX tråget, det är för kort. Jag svetsade ihop framdelen av S50 tråget med bakdelen av iX tråget. Om du vill kan jag fixa detta åt dej då jag har kvar alla fixturer och dyl. Detta är nog den pyssligaste delen av bygget.

Sen måste du göra nåt åt plenumkammaren som inte ryms (inte ens nära). Här finns några olika vägar att gå. Du kan modifiera originalplenumen, bygga en helt ny, flytta/byta bromsservo eller en kombination av ovanstående.
Själv tänker jag bygga ett helt nytt plenum.

Växellådan håller. Frågan är hur fördelningslådan och framdiffen reagerar. Drivknutarna fram lär också slitas rätt hårt, speciellt om du (som jag) skall köra bilen sänkt.

Kiip Spiiding!
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Och för att svara på originalfrågan: 3,0 och 3,2 har samma fysiska mått, båda passar fint.

Du måste givetvis använda M3 koppling (eller värre). Jag tror jag använde iX urtrampningslager dock.

Motorn passar rakt på iX växellådan. Du använder M20 motorfästen.

Kiip Spiiding!
IX
11
IX power
325IX touring -89
Jag tackar för ett riktigt svar.
Typiskt nu när man har hittat en 3,0:a.
Vart får man tag i en 3,2:a och till vilka pengar?

Jag tror inte att jag ska köra med sänkt bil. Jag har precis plockat bort sänkningssatsen som satt på, Jag föredrar traktor looken så att man kan köra över stock och sten.

Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
3,2 är inte lätt att hitta och de jag sett har legat runt 50.000...

Kör med 3,0 om du hittat en frisk sådan till någorlunda vettig peng!

Kiip Spiiding!
ha
46
halllon
E30 S50 -86
E36 318i -91
2002tii -72
Hur mycket skal en 3.0 med koppling, härva og bränslepump kosta?

Kan man bruke 323i E30 bränslepump med denne motoren?

Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Under 20.000 SEK.

Njae, jag skulle inte chansa på det, iaf inte utan en soppatrycksmätare monterad. Håller den trycket är det ju inga problem.

If you can´t drift it - ditch it!
ha
46
halllon
E30 S50 -86
E36 318i -91
2002tii -72
Takk!

Hvordan gjør man med styreservoen? Min 323i -84 har servo, og passer dynamo og servopumpe (med festet) fra m20b23 på s50-blokka?
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Jag tänker använda S50 generator och servopump. Vet ej om M20 pump och generator passar.

If you can´t drift it - ditch it!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.