AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.496

Vilket vinterstuk kör du?

Sida 3 av 5
Jag tycker inte det är så farligt med svarta plåtisar. Det ser ju lite sportigt "rått" ut på nått sätt. Hellre det än alu-wannabe-kapslar i alla fall.

Det finns ju såna där blanka plastskivor som man kan sätta innanför fälgarna för att få "skivbroms-look" på bilar med trumbromsar. Det är egentligen samma sak som att ha navkapslar och det är inte snyggt...
Kör med 16" Original Z3 Coupé fälgar på vintern med 225/50
Har 16" Rial VE på min Länk

Annars tycker jag silverfärgade plåtfälgar ser rätt cleant ut. Svarta plåtisar går väl bra också.
Skall man överhuvudtaget ha kapslar, skall de naturligtvis vara BMW-original. Allt annat ser hemskt ut.
322
jörgen nymann
BMW 528iAT -98
>>Jesperado<<

"Nästan alla bilar tål vinterväglag om man bara vaxar och tvättar ordentligt"
Jag tror att min sommarbil (635 CSi) är en av dom som inte tål vinterväglag om man vill ha den lika fin efter som före vintern,skulle aldrig drömma om att utsätta den för den här salthysterin som råder i sthlm. Även om jag haft en M5:a så åker man ju fortare/säkrare i en iX i vinterväglag (och har roligare)

//Jörgen

325 iX - "weather or not"
Jag åker MB.

:)

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Min erfarenhet är att 635:orna klarar vinterbruk lika bra som BMW:s övriga modeller.
Vad jag menar är inte alls att alla ska köra med sina dyrgripar på vintern i slask och salt, utan snarare att allt har sin tid. Lika väl som att man har fin bil på sommaren, och mindre fin på vintern kan man ha fina fälgar på sommaren, och mindre fina på vintern.

Jeppe

A real gentleman never travels with less than twelve cylinders!
Länk
Kör med Bmw fälg fälgar på vintern med 225/45-17 finns att beskåda i galleriet
Alla traktorer är inte snälla.

Det finns en 240 traktor i Väsby som knäpper rätt så många på fingrarna.
Jag vet! Jag blev från åkt på frestavägen även fast jag kan den vägen utan och innan.
Vid tillfället hade jag en steg 2 impreza.

:)
322
jörgen nymann
BMW 528iAT -98
>>Jesperado<<
Skulle en 70-tals-konstruktion som E24 vara lika bra rostskyddad som t.ex E46? Jag har sett vinterkörda 635:or,ingen vacker syn. Alla 635:or jag tittade på innan jag köpte min var t.ex rostiga vid nedre,inre hörnen på bakljusen,en klassiker på E24,rost runt bakrutan har jag också sett ett antal exempel på.

//Jörgen

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Menar du att detta skulle bero enbart på att de varit vinterkörda? Jag har själv ägt några 635:or och kört dom såväl sommar som vinter utan problem. Naturligtvis är nyare modernare bilar bättre skyddade än gamla bilar, men detta betyder inte att äldre bilar inte tål vinterväglag.

Jeppe

Länk
322
jörgen nymann
BMW 528iAT -98
>>Jesperado<<

Det beror ju självklart inte enbart på att de är vinterkörda,men det snabbar väl onekligen på rostprocessen om man kör i en salt/fuktig miljö för det är väl inte direkt hälsosamt för någon bil,gammal som ny. Alfa 156:or som finns i Sverige Har ju en del rostproblem redan fast dom nästan är nya ,det
går ju inte att förneka att saltade vintervägar är en ganska aggressiv miljö för metall.

//Jörgen

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är ju inte optimalt, men har man bara ett bra rostskydd och tvättar och vaxar noga så tror jag inte vinterbruk sliter märkbart mer än sommarbruk...
Men kan man undvika att använda bilen på vintern så är det klart att föredra, då är man ju ännu säkrare.

Jeppe

Länk
322
jörgen nymann
BMW 528iAT -98
Ja det är ju sant,just nu har jag ju två bilar fast det är ju inte säkert att man alltid kommer ha det ,så då blir det väl till att plocka fram vaxflaskan :)

//Jörgen

bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
I Danmark har vi et vinterklima der ikke er optimalt for biler i relation til at modstå rust. Bilerne køres i et miljø der ofte har en ekstrem luftfugtighed kombineret med meget salt på vejerne. Det er derfor ganske vanlig at helt nye biler (type: E46) bliver ekstra rustbeskyttet før bilerne bliver leveret til kunderne. Ekstra rustbeskyttelse virker...vi har mange E21/E24/E30/E32 der bliver kørt 365 dage i året ;-)

Jeg kender til en original Mercedes-Benz 230, 1965 der bliver kørt hver dag og bilen har selvfølgelig ekstra rustbeskyttelse !

Länk
Länk

BMW - Freude am Grazat fahren !
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Sen gäller det att även "fylla på" rostskyddet med jämna mellanrum. En ordentlig rostskyddsbehandling håller sällan mer än 5 år...

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk 1600/2-renovering...
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
Kristian Larsson;...i Danmark anbefaler man at "fylla på" hvert andet (2) år !

Länk

BMW - Freude am Grazat fahren !
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Hmm, otroligt hur en tråd kan spåra ur...

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!
322
jörgen nymann
BMW 528iAT -98
Varken första eller sista gången.Fast i det här fallet kanske jag får anse mig medskyldig,men om man inte håller med om något i ett inlägg så måste man ju få svara.

//Jörgen

17" Vinterpuckar. 18" sommar

M-POWER!!!!!!!!!

Länk
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Tycker väl också att bilen ska vara lika grym på vintern som på sommaren... därför köpte jag Hamann Design 72 fälgar till vinterdäcken... 18". Kolla in bilderna under... :)
Danne

- H U M A N R A G E -
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.