AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.497

Vilket vinterstuk kör du?

Sida 2 av 5
så Jeppe: Alu fälg på alltså...
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Det mesta ser snyggt ut som är integrerat dvs man slipper den påhängda looken..tycker original "turbin" plastkapslarna till E34an är klart snyggare än svarta
plåtisar...billiga plastkapslar ser plastiga ut och sticker ut från fälgen vilket leder till disharmoni, passar dock plastiga Japan bilar alldeles utmärkt.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Hade 17" aluminiumfälgar som vinterhjul innan, men det var någon som tyckte han behövde dom bättre och stal dom. Då fick jag snabbt ragga fatt i nytt och då blev det 16" svarta plåtfälgar. Dom får hänga med denna säsongen så får vi se vad det blir nästa vinter...

Jeppe

A real gentleman never travels with less than twelve cylinders!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

535:an rullar på 15' 100+ Qualifier....528:an på original 14' lm-fälgar.

Mvh Janne.
Chaffis
Navkapslar borde förbjudas!!!!!!!!!!!
17" M5 och fulldubbat!
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Jag har hittills inte sett några navkapslar som inte är fula. Riktiga lättmetallfälgar är snyggast. Hade org 16" alu fälg på E39:an och om jag nåon gång ska ha plåtfälg så ska de helst vara svarta och utan navkapslar. Det är minst fult. Fattar inte varför navkapslar av tradition ska se ut som "riktiga" fälgar. Det är ungefär som om man skulle silverlackera ett par hushållsrullar och använda dem som fejkade utblås.

wath
Volvo V70 T4 -16
Länk

snyggt va?

Har denna säsongen skärpt till mig och har nu originalkapslar

-----------
Länk
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Hejzzz

Givetvis är LM-fägar att föredra. När det gäller plåtfälgar måste jag säga att svart fälgar utan navkapslar är riktigt porrigt. Kör man med kapslar blir det lätt lite gubbe med keps varning på det hela.

Kör själv med navkaplsar...av ähuuhm "giftastekniska orsaker"...vafalls??? bil fan ser int klok ut!!! har den gått sönder måne?? vi har ju så fina LM-kåpor att sätta på....och på den vägen är det...

Hallå / Wallace
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Hmm, skitpassagen....ta bort sista g:et i jpg...enter och skriv dit det igen
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Måste säga att jag förstår inte riktigt varför man på sommaren åker runt med 18" för 15000kr medans man på vintern kan acceptera att åka runt i 14" med raaav fula navkapslar?!?!?!?!!? Det är inte riktigt genuint tycker jag....

Å lättmetallfälgarna blir inte förstörda. Ett lager vax och handtvätt varannan vecka gör att dom klarar sig minst lika bra som sommarfälgarna!

Jag kör lättmetall året runt förstås! Lagom stora 16" på sommaren och 15" på vintern.
Hellre det än dyra 18" och plåt 14"....fy fan

Detta är vad jag tycker....
Yo!

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Lika konstigt som att man kan köra en svindyr sportbil på sommaren och en rostig rishög på vintern. Nästan alla bilar tål vinterväglag om man bara vaxar och tvättar ordentligt!
Lika konstigt som folk som bara har sin svindyra kostym två gånger om året på begravningen eller bröllopet och går i trasiga jeans resten av året!

Listan kan göras lång, det handlar bara om hur man prioriterar!

Jeppe

A real gentleman never travels with less than twelve cylinders!
An
87
Andreas BMW
Bmw 328it-96
Visst Jesperado, det handlar om vad man prioiterar.. men efter att ha läst igenom alla inlägg, så har ju de flesta alufälgar på vinterfälgarna.
Hoppas ni inte glömmer bort att ni verkligen gillar bilar och då tycker man ju en viss sak.. Han som bara har en m5 -02 för att skjutsa arsle i bryr sig nog inte om vad det är för fälgar bara bilen går att framföra på vinterväglag.

Själv så har jag 15" plåtisar med fula navkaplsar, bryr mig inte så hårt, min går lika fort å axar lika snabbt som en 328 med m3paket och 17" vinterfälgar, vilket jag tycker är viktigast just på bmw:n som i detta fall är min bruksbil.

Sen tycker jag inte det är konstigt att man har 2bilar för olika ändamål, inte heller konstigt aatt man har kostym 2ggr per år är inte heller så konstigt.

Tex detta med att ha 2bilar, som för mig.. jag bor i piteå (85mil norr om Sthlm) så känns det rätt meningslöst att köra med sommarbilen på vintern.. dessa 400hk kan man ju aldrig använda, sen att man måste vara x-tra rädd om den för att behålla skicket med att tvätta å sånt.. visst den skulle gå lika bra då det blev sommar.. + att bilens markfrigång är 7cm.. lätt att ta sig fram då?

Men som sagt.. det är ju iof en prio sak.. 328 funkar året om.. men jag har ändå en sommarbil :)

Stavros & Jesperado Håller med er fullt ut! Det ska användas.
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Jesperado:
Håller med dig.....nästan iaf :)
Det finns ju (sällsynta) undantagsfall, praktiska anledningar till att man inte vill använda vissa bilar på vintern.

Andreas BMW:
Det finns ingen som köper en M5 endast för att skjutsa arslet med.

Speddy
730i V8 -92
Har man plåtfälgar finns det anledningar att man inte sätter ditt navkapslar:

1: Orginal är hutlöst dyra.
2: Billiga är inte säkert att de är balanserade.
3: Det kan fastna snö & is i kapslarna vilket ger obalans.
4: Ligger det för mycket snö så hällsar kapslar av sämre kvalitet hejdå.

Själv så har jag Org LM på bumsen..både med kapslar & utan på övriga.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
På e23án är det silvermålade plåtfälgar med dubbdäck som gäller, orginal bbs fälgarna får ligga av tills det blir bättre väder...

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Länk
An
87
Andreas BMW
Bmw 328it-96
Självklart ska grejjerna användas och användas fullt ut, ingen vits att köpa en värstingbil om du aldrig varvar över 2000rpm, men som Wolv sa.. av praktiska skäl så kan man ju inte använda allt varje dag i ett helt år.. Men visst är det lite fjantigt att ha en 320i -87 standard och aldrig köra med den på vintern.. men är den sänkt och har låg markfrigång så kan man ju inte eller hur?

Wolv: Det finns dom som köper Porsche GT3 för att skjutsa arlset med och har GT2:or som busbil.. men jag säger inte att det är dom enda bilar han har.. Så varför kan man inte ha en M5:a som "skjutsa arlset bil" ?

Smaken är som baken kanske är ett bra svar...

JohanOS
Finns faktist ytterliggare en anledning att inte använda navkapslar. Har ni sett på byggen kring vägar i storstaden?. Där spikar dom ofta upp som souvenirer -mängder- av navkapslar på sina bygg-skjuls-väggar. På bara en vecka kommer det upp ett tio-tal. Alltså, dessa jäklarna lossar rätt ofta. Jag har faktist varit med om två (!) gånger att få en navkapsel rätt i grillen när jag kört förbi en bil på insidan (iofs inte rätt ställe att köra om på, men ändå). Det är mindre roligt.

Fotnot, ovannämnda kanske inte händer särskilt ofta. Men jag är benägen att hålla med om att det är verkligen skitfult med navkapslar. Och helt ärligt, svarta plåtfälgar ser rätt porrigt ut ibland... Och sen, hallå. Har alla glömt när man kört med svara plåtfälgar i 4-5 månader och sen får på dom där fräscha 18":arna för första gången den första fina vårdagen? Den känslan bekräftar bara hur underbart det kan vara att låta sommarhjulen vila ett par månader. :-)

/JohanOS
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Alu på både BMW och Opel.
15" med 5 rundade ekrar på BMW'n (JP tror jag dom hette) och 15" orginal 6 ekrat på Opeln.

---------------
Magnus M, BMWcs NORD 4047
---------------
325iX -87
Opel Sintra 2,2 DTI -98
Länk
Nuvarande åk:Länk
Gamla bettan: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.