AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.544

Skall man behöva fylla på AC egentligen?

Sida 2 av 2
Ja
760
JanF
530i-93
folke

Hej, låter superbra att kompressorn är varibel på E39, har väntat länge på det själv, Har ju själv en E34 som Jalle där den bara är på/av. En klar förbättring alltså.

Undrar dock hur det är med slangar och packboxar igentligen, sålde min gamla supra och den är snart 15 år nu. Den har aldrig efterfyllts någon gång, vet vem som har bilen ännu idag och träffar honom en gång i veckan. Där märks ingen minskning i volym eller tryck överhuvud taget, dessutom är kondensorn i något material som inte verkar korrodera.

Att kvaliten bara skulle gå upp undrar jag, i nya bilar är ju slangarna tunna som attan, bara 1/3 del av diametern i den gammla bilen (påminner om grävmaskinshydraulslangar där), rediga kopplingar och inte pressat skräp man hittar idag. Så du har säkert rätt vad gäller nya bilar, det pyser väl lite här och där, en del var bättre förr faktiskt.

Jag fattar inte att det är ok att sätta in metaller som korroderar bort på nolltid, men det är ju klart, man har ju inte ens rostfritt eller koppar till bromsrören och det är ju en säkerhetsgrej, så varför satsa på AC delarna.

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
JanF och Axel: Alltså Axel (struntar i resonemanget om förbrukningen nu) säger att man ska köra med AC-n på hela tiden. MEn JanF säger att det inte går om det är minusgrader ute??? Hur ska man tolka det hela nu då?

Dvs det är ingen idé att köra kompressorn här (-25 just nu) och lär inte vara det på minst ett par veckor vad jag förstår av vädrets utsikter just nu. Eller???

Vissa system startar upp kortvarigt när man trycker in knappen, oavsett kylan. Men vid låga temperaturer kommer annars givetvis AC:n att vara vilande..

FP
Ja
760
JanF
530i-93
Ja, vissa system startar en kort stund innan tempvakten slår ifrån på kylelementet. Annars kan du använda re-cirk funktionen när du har riktigt varmt i kupen, då kan man ibland köra lite längre stund eftersom den tar varm luft från kupen.

Men, jag har själv sommarbilen i vinterdvala, startar INTE upp den under hela vintern, så där får inte ACn heller någon motion.
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Startar fläktarna framför kondensorn om kylmedlet läckt ut?
Alltså om tryckvakten har löst ut?
Lars
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.