|
|
|
|---|---|
|
Hej! Är det någon som har erfarenhet av rattlås till bil? Finns så många olika märken vad ska man köpa?Vill ha något som är enkelt och smidigt. | |
hogbergs |
Jag köpte ABUS carblock på OK för 749:-, gödkännt av stöldskyddsföreningen m.m, man ska tydligen få 2000 spänn kontant om dom lyckas forcera låset. Det väger ju en del så om det är så smidigt vet jag inte men det känns ju desto mer betryggande dock. Hälsningar Tomas |
|
Jag har MEGA Club, se länk, till båda mina bilar och det fungerar bra och troligtvis avskräcker det tjuven. De väger en del men de är bara att lägga under passagerarstolan när man kör bilen. Länk /Rickard |
|
|
MEGA club funkar bra för mig. Bra tt ha om det kommer några busar framm till dig med. Gött att åka BMW |
|
| Gå till länsförsäkringar. Jag köpte ett rattlås där. Det är godkänt mm. Tar bort själv risk om den blir stulen ändå. Den kostade bara 100kr... | |
|
Hade tills för några år sedan ett LF- rattlås då en kompis visade hur lätta de var att ta sönder. Har sedan dess en MEGA Club som verkar rejäl. //Henrik |
|
|
kör samma som hogbergs!är mkt nöjd med detta lås!bastant och bra, väger ju som sagt en del men det kan ha sina fördelar ifall någon försöker vara dum mot en själv och pärlan min ;)! /MVH Michael |
|
|
Använder också Mega Club och är nöjd med det. Dock måste jag berätta en liten anekdot jag hörde av en tullare när jag var på semester i Polen i somras: det är tydligen som så att oavsett vilket rattlås man har så är de nästan lika lätta att forcera för den duktige biltjuven. Det hela går nämligen ut på att proffstjuvar inte försöker forcera själva kryckan utan forcerar låset och detta är mycke lätt med den utrustningen de oftast har tillgång till. I de flesta fall brukar man låsa med låsöppningen pekandes mot en och då är det hur lätt som helst för tjuven att ge sig på låskolven och med rät utrustning skruvar de ur eller på annat sätt forcerar denna och vips är rattlåset oskadliggjort. Det man skall göra är att vända på kryckan och låsa den så att låsöppningen pekar mot instrumentpanelen och på så vis omöjliggör en eventuell forceringsförsök av låsmekanismen utifrån. Så tänk på det nästa gång ni låser ratten med en Mega Club eller vad ni nu använder. /Dominik |
|
| Är det proffesionella bil tjuvar kvittar det vad du har för rattkrycka.. Huvudsaken är att försäkringsbolaget har godkänt den så att du slipper självrisk om den ändå skulle blir stulen.. Ratt kryckan är bra mot "hobby" tjuvarna. | |
|
Visst, men om du kan försvåra för tjuvarna genom att göra det svårare för dem att komma åt låskolven så gör jag det gärna trots att jag vet att försäkringsbolaget har godkännt rattkryckan eller ej. /Dominik |
|
|
En liten tanke.. Är det inte bara att byta ut ratten, mot en egen??? |
|
|
Jo det är klart att allt går ju om man vill... Fast antingen måste ju tjuven veta exakt vad han ska ta för bil eller så får han ha många rattar med sig :) /Johan [CUL8ER] |
|
|
Man ska alltid göra det så svårt för tjuven som möjligt.. Det är därför ja har både ett stöldskyddsföreningens godkänt larm + rattlås. Har inget garage att ställa in bilen på och det får räcka med en stulen bil. Stal den förra i somras och använde den i ett bankrån men det är en annan tråd det.. Bra tips det med att vrida låset på kryckan neråt där.. |
|
|
Man skall precis göra det så svårt för den potentielle tjuven som möjligt. Själv har jag utöver fabrikslarm och startspärr även märkta rutor och Mega Club + dubbla uppsättningar fälglås. Visserligen räcker det för mitt f.b med enbart godkänt larm eller startspärr för att undvika stöldsjälvrisken men jag vill verkligen i det mån det är möjligt att undvika att hamna i den situationen att få min bil stulen så därför har jag alla dessa manicker. Och eftersom 3 tjuvar av 4 hör till gruppen joyriders som inte stjäl bilar för export har man klarat sig undan dessa. Dock mot eventuella bilmisshandlare, vilka det tydligen rent utsagt kryllar av i vårt vackra land, hjälper inga stöldanordningar. Har man otur och står parkerad i vägen för dessa avundsjuka bilister, som utgår ifrån att om jag inte har råd så får ingen annan det heller, så hjälper inga larm i världen. Vill de sparka på bilen eller repa lacken så gör de det tyvärr. Själv fick jag erfara detta mitt på blanka da'n några dagar efter att ha hämtat ut pärlan från åtf.:(((( /Dominik /Dominik |
|
X. |
Tjuven behöver inte ha med sig egen ratt, det räcker ju tyvärr med att såga sönder den befintliga lite grann så går det att lirka loss den mest härdade rattkrycka. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.