AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
467

visst motstånd i ljuddämpare?

sp
77
spin
523iA Touring -98
Kan någon svara på detta?
Om man vill ha dubbla utblås, kan man då använda en slutdämpare från någon annan bil typ 525 och uppåt, som har två utblås? Jag vet-sätt dit ett ändrör med två utblås tänker ni, men rent teoretiskt, vad skulle kunna bli ett problem? Är det ett visst motstånd det ska vara eller?

lite nyfiken...

MVH Spin
I princip så ska avgassystemet ge ett visst mottryck för att genom gassvängningar hjälpa till att dra in issugsluften. I princip alltså. I praktiken är avgassystemet på en standardbil en kompromiss mellan i första hand ekonomi och ljudnivå.
Så länge du är i bakändan av avgassystemet så kan du lugnt göra precis som du tycker. Du påverkar bara ljudnivån. Ju längre fram du kommer desto större påverkan på effekten. Och då i regel negativ, dvs. på en modern bil är grenrör-främre rör så pass vettigt utformat att det är svårt att förbättra utan stora resurser (= eget motorlab).

Micke
Dr
113
Dr. H
540i -98
Nja, här måste en brasklapp läggas in.
Avgassystemet fungerar snarare som en "broms" för avgaserna. Det trycket som bildas i avgasröret "trycks" tillbaka till cylindern som måste jobba lite extra så att säga. Det är därför som alla race system är av typen "full flow", avgaserna ska lättare kunna passera och inte bygga upp ett "baktryck" mot motorn.
Avgassytemet är en kompromiss mellan ljudnivå samt "mottryck", ju mer dämpare desto högre mottryck

Mvh
Dr. H
sp
77
spin
523iA Touring -98
Ok...då blev jag lite klokare iallafall, tack så mkt

MVH Spin
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmmmm...Jag vet om en kille som "snickrade" ihop ett eget system i minst 3'...blev helt åt h-e,bilen hade max 100hk mot originalets 160...Blev ett j-a ljud men bilen gick som en påse nötter.

Så ett visst mottryck som är avstämt måste du ha på avgassystemet,dvs det är inte bara att "trycka dit" ett så stort system som möjligt utan att fundera på detta med mottryck..Då är risken stor att det blir helfel.

Men en 520 med bakre dämparen i 525 utförande gör ingenting negativt på bilen,möjligen ett lite häftigare ljud blir nog resultatet..

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.