AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
57.538

Tråkigt dörrlås, varför?

Sida 3 av 4
ar
44
aran
740ia-93
Jag hade samma problem med förardörren,tog och sprutade in lite Omega 636 krypolja i låsmekanismen utan att ta isär nåt,har inte haft nå problem efter det.
Paap Reeder
...he,he .. åker man 7:a på vintern måste man ha med sig 2 st spännband från OKQ8 så man kan dra igen dörrarna ... främst bak på min ... för att kunna köra den 1:a kvarten ....
Förardörren kan man ju litet till nöds hålla med lillfingret den 1:a kvarten....

Tur är V12:an börjar producera värme väldigt fort.

Skall kika på detta härnäst! ... men visst är det superkass att man på en dryga halvmiljoners bil inte kan stänga dörrarna på vintern!!!!

BMW kanske inte körde några vinterprov i Arjeplog med 7:an innan den gick till försäljning?

MVH /// Paap R
an
18
anteisr
320ia Touring -04
Hej

Jag har ingen lösning men ett tips hur man får igen dörrarna kvickt. Detta har man lärt sig efter att ha kört volvo och saab på vintrarna. Man tror ju att de ska vara utvecklade för vårt klimat men ack vad man bedrog sig. Så till tipset. Ta en vanlig ica kasse el dylikt fyll i hetvatten och håll mot låsmekanismen. Då går dörrn att stänga för stunden iaf.
Använd inte 5-56.
Det gör så att det kan börja rosta.
Det var oslagbart när det kom men nu duger det inte längre.
WD-40 är mycket bättre.
Allra bäst är att använda antingen rostlösare eller smörjmedel.
Inte nåt kombinerat. som 5-56 och WD-40.
Ska vara antingen eller.
Men har man inget annat så får det gå bra förstås.
Visa användare
69
Christer B
525iA -89
Snart är det dax för detta elände igen :-( då det blir min första vinter i en 7:a (som dessutom varit bortskämd med garage tidigare) så vill jag gärna ligga steget före så att säga. Passagerar dörren kärvar redan. Min lilla fråga är helt enkelt hur får man/jag bort insidan av dörren? Är det försiktigt våld som gäller eller finns det några skruvar att skruva på?

Fd // Adrenalin. Får man ta BMW:n med sej in i himlen Länk ?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Christer B: Det finns några skruvar, sedan sitter den med clips runt om bortsett från i ovankant där listen är klämd runt plåtkanten.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Gammal tråd, jag vet! Men jag har nu råkat ut för detta på samtliga dörrar på min 750 -96, premiumbil my ass! -2 grader och det är kört, tur man har köpt sej en stabil 525 att ha över vintern....

*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Si
21
SimonM3E46
Bmw M3 E46 -01
Fyfan vad less jag blir... har likadant bekymmer på båda mina e39or..

Tjejen är måttligt glad varje gång detta händer och hon ska iväg, oftast har man lite brådis också när man beger sig iväg..

De
232
Depeche_Mode
E30/318 Cabrio, 1992 (16000 mil)
F15/X5 xDrive40d
Det här händer på min med.

När man stänger dörren och låset borde "greppa tag" så händer det inte utan dörren "studsar tillbaka". På min bil är det bara förardörren som beter sig såhär.

En workaround är att hålla igen dörren "hjälpligt" och sedan låsa centrallåset med knappen. Då blir det lite glapp, men trycker man till den försiktigt går den i lås fint. Ja, alltså - med betoning på "gå i lås", och som att inte gå att öppna från varken in eller utsidan, och det släpper efter exakt 1 timme - oavsett om man kör bilen, har motor/tänding av/på, låser den etc. Mao måste det ha med nån sorts "larm" att göra.

Kanske skulle försöka spraya lite... Men spraya sådär "måfå" känns ju inte 100... :|
ju
13
jukka
740iA -95
318d -08
Jag bytte låskistan i förardörren på min 740ia -95 + wiren som går till ytterhandtaget som höljet var sönder på.
Hadde typ samma problem vid kyla i början men blev värre efter en tid att få upp dörren och det såg ut som att dörren hängde fel (som det var fel på gångjärnet) men låset var slitet så den hakade fast i ett vist läge när man testade mekanismen efter urmonteringen.
skroten har billiga låsmekanismer så gott råd är att byta ut.
Låset 552:- inkl frakt + wiren 74:- på bmw

jh
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Na, tråkigt, på min lägger passagerardörren fram av när man minst behöver det och hugade fantaster som ser sin chans att "åka kungligt" förpassas till baksätet.......

Har hänt 2 ggr, funkar efter uppsmörjning och genomgång felfritt hela tiden (till nästa gång)? SAMMA DÖRR-@"!

/S
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Efter lång avställning skulle 7an avnjutas i vinter vad händer,,,
Kommer hem efter en repa till huvudstaden klockan är väl runt midnatt bilen står ute på firman med motorvärmaren kopplad.
Ställer in väskan i baksätet och ska stänga dörren tjena vad bra det går,får plötsligt en dejavuupplevelse och tänker att det var nog detta som gjorde att bilen sovit i garaget några år.

Svor en hel del ramsor medans fingrarna blev till fiskpinnar,gav tillslut upp o häktade fast bilbältet i dörren och åkte hem.
Har åkt 3ser 5ser senaste vintrarna utan prob,men bilfan ska få lite smörj så får jag se om den klarar en svensk vinter eller not.Bedrövligt är bara förnamnet.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
jo
90
johan6504
- 740iA -98
Jag tog och gjorde rent med bromsrengöring "bräkleen" för att torka upp efter flera år av tidigare ägares 5-56-ande eller liknande. Nu fungerar det bra igen...
Is
468
Ismo
735iA -87
Samma skit med min E32, VB dörr vill inte stänga eller låsa..

Så jag tog 4st 40mm 12V fläktar och såga hål i dörr sidorna, när det blir varmt i bilen så blåses det varmt luft in i dörrarna och förhoppningsvis tar bort fukten.. plus mindre chans till rost.
jo
90
johan6504
- 740iA -98
Jag tror inte det bara handlar om fukt, jag kännde efter i mina dörrar och det var snustort. Tror mer på temperaturkänsligt fett eller liknande. Är dock inte säker på det egentlilgen kärvar. Någon som tror sig veta?
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
I en bildörr finns det massor av stag, armar och annat som har med dörrstängning och låsning att göra.

I mina bilar har det utan undantag varit dåligt smort kombinerat med fukt som frusit som varit orsaken till att dörrarna betett sig som beskrivet.

Håller man mekanismen välsmord (spray har tyvärr ingen långtidseffekt) så minskar risken för att dörren inte går i lås när man stänger den.

Per L

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Men nog är det väl märkligt att det bara är 7an som bråkar,och före det var det även då en E32a.Jag har ju några till bmw och ingen annan bråkar på detta vis.Nån typ av felkonstuktion är bara förnamnet.

Som parantes kan jag nämna att bilen stått i varmgarage i flera år (avställd) men första frostnatten utomhus klarar visst inte en av bmws toppmodell.

Även märkligt att vänster bakdörr återkommer mkt som felcod.
Känns ju lite som en Granada från -78

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jag har detta problem ofta (om jag inte ser till att smörja regelbundet) på min gamla 3.0S -72 som jag kör året runt. Jag tror att en orsak kan vara att tätningslisten mot dörrfönstrets utsida har sett sina bästa dagar. Detta innebär att när det tex regnar rinner vattnet ner längs fönstret och in i dörren isf att vattnet rinner ner längs dörrens utsida.

Och det är klart att då ber man ju nästan om bekymmer.

Per L
Br
59
Braincooler
Porsche Panamera Turbo 2018
Jamen då var det dags att haka på denna tyvärr tidlösa tråd.
Har just inhandlat en jättefin E38 740-95. Fin både in och utvändigt och såväl maskinellt som drivlina. Tjejen ska i dag stänga passagerardörren som vanligt. Den studsar upp och hon drar igen den igen och gör ett litet"knyck" som får den att låsa. Väl framme och parkera´t, så går den inte att öppna på något sätt. det finns ju ingen låskolv i denna dörr och hur jag än använder min fantasi, gå dörrjäveln inte att öppna :-P

Mycket tacksam för råd och tips.

Mvh/Björn
jo
90
johan6504
- 740iA -98
Jag har strulat med detta två vintrar nu och det enda som verkar fungera är att ha bilen i varmgarage. Blir det fuktigt och kallgrader dårpå så slutar dörrlåset att fungera vad jag än gör :-( Byta bil är nogdet enda...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.