|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
När jag hade varit och handlat skulle jag ställa in en pryl på passagerarsätet, när jag stängde dörren gick den inte i lås, utan bara studsade upp igen. Jag pillade lite på låset men fick det inte att låsa. -10 grader på en stor parkering utanför ett varuhus, goda råd är dyra. Jag fick ta fram verktygen och ta loss dörrsidan. Det var mörkt och jag hade bara en ficklampa så jag såg inte så bra, men jag pillade lite på stagen runt dörrlåsen och plötsligt gick dörren att stänga. Så långt allt väl, men jag vill ju inte att det ska hända igen. Att det har med temperaturen att göra är jag övertygad om, men vad kan jag göra för att undvika att det händer igen? Jag sprutade 5-56 runtom när jag hade dörrsidan av men vill gärna göra det bättre precis där det behövs. Tips? Jeppe A real gentleman never travels with less than twelve cylinders! | |
|
Jag har en vän som har en 740 e32 och när det är minus grader ute så har han med svårt att stänga dörren, så fort det blir varmt i kupen så går dörren att stänga. Det verkar som om många har detta problemet. Mitt tips är att inte spruta in 5-56, det så en kille på verkstaden utan att använda lås olja, lås spray det ska hjälpa. Lycka till och hoppas det hjälper har ej problem med mina dörrar än så länge. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Enkelt att lösa. Olja i dörren. Kör med kupevärmare (och förlängningssladd) för att driva ut fukt och frost. Med riktat handhållen kupevärmare 4 cm från dörrlåsanordningen tar det inte mer än 1 minut att fixa. Att man inte har det tillgängligt på p-plats utanför stormarknad är förstås oundviktligt. Men det hör till om man vill åka 750 på vintern att dörrerna fryser. De gör det nästan alltid efter biltvätt och högtryck. |
|
|
Det har aldrig hänt mig tidigare. Men jag får väl öppna dörrarna igen, torka ur ordentligt och smörja det som behöver smörjas och hoppas på det bästa. Vill aldrig att det ska hända igen. Jeppe A real gentleman never travels with less than twelve cylinders! |
|
| Min vänster bakdörr beter sig så ibland efter en bil tvätt. | |
|
Vad jag har hört så är det gmala rester av smuts och felaktiga smörjor som tillsamasn med kondens fryser ihop hela kittet till en klump. Plocka ner, rengör ordentligt och smörj upp med rött smörja! Vad som är rätt får någon annan svara på men det är INTE 5-56 som egentligen inte är bra på något.. (men ok till en hel del saker) www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! |
|
|
5-56 är kanske inte helt rätt, men sitter man på en parkering och råkar ha en burk 5-56 i verktygslådan så använder man det. Nu har det funkat hur bra som helst i flera dagar trots kallt väder, men jag får ju naturligtvis ändå göra vid det ordentligt vid tillfälle! Jeppe A real gentleman never travels with less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado själv så hade jag nog testat med 5-56 vid akut fall som din och jag mear inte att 5-56 är skit. Men det är råd vad jag fick...Ja ja..hoppas det löser sig för dig med dörrarna! MvH Bmw 4-ever |
|
|
Jag har sprungit på samma problem med en Mazda och min gamla 318i -86. Jag sprayade då med 5-56 vid tillfället, men sedan körde jag in och torkade ur hela bilen (låsen värmdes upp rejält så de torkade med hårtork) och sedan fungerade det och fungerar än i dag (på Mazdan som min mor använder). Dock sprang jag på ett liknande problem på min nuvarande E30 på nyårsdagen. Bakluckelåset hade frusit så det inte gick att stänga luckan. Upptäckte senare att det var själva knappen man trycker in som inte åkte ut igen och därmed inte kunde låsa luckan. Smörja upp rejält och torka ur så fungerar den utmärkt. |
|
|
Hej Jesperado (och alla andra) Det är lustigt. Jag tänkte precis skriva om samma problem på min 728. Det dök upp första vintern jag hade den när det var under 10 minusgrader ute. Vänster framdörr är mitt problem. Aldrig någon annan dörr. Ibland går den inte att få upp, men när man väl får upp den så bara studsar den. Hade problemet uppe med min auktoriserade verkstad för ca ett år sedan. De plockade isär dörren och smorde upp de delar som de ansåg behövde det med nån sorts silikonsmörja. I måndags var det samma problem igen. Hade tvättat bilen dagen innan och det var drygt 10 grader kallt ute. Dörren går inte att stänga trots att vi hade haft kupévärmaren på i ca 1 timme. Dörrjävel !!! Tycker at det är ynkligt att ¨man skall få ett så trivialt problem på en dyr, och i övrigt mycket väl fungerande, bil. Har aldrig upplevt något liknande på tidigare enklare (billigare) bilar. Jag verkar ju dock inte vara ensam, även om det är en klen tröst. Ser ju lite larvigt ut när man för säkerhets skull klättrar in genom höger framdörr och försöker ta sig över till andra sidan utan att skita ner allting. Hoppas att någon kommer med den ultimata lösningan. God fortsättning på Er allihopa !! / Nysse |
|
|
Har precis kommit hem från affären, ni kan väl gissa vad som hände på parkeringen...vänster bakdörr bara studsade tillbaka när jag stängde den! Som tur var var vi två i bilen så passageraren fick sitta i i baksätet och hålla dörren. :-) Blir till att mecka imorgon. Känns iaf skönt att man inte är den enda som råkat ut för detta! |
|
|
Ok, för mej hände samma sak fast på ALLA dörrar när jag skulle fira jul 30 mil längre bort ...lagom roligt men jag kom på att det finns en liten spärr på bakkanten på dörrarna som man kan dra fram och tillbaka några ggr och sedan fungerade dom.... En nödlösning som jag tyckte fungerade bra när jag hadde brått. Tror att dom där piggarna är någon sorts nödlås eller nåt....rätta mej om jag har fel..:) |
|
|
Hej ! Vet att denna tråd är gammal men för mig är den tyvärr fortfarande aktuell. Senast i morse gick det inte att stänga förardörren trots kupévärmare ca 40 min. Fick för andra gången denna vinter gå in och hämta en hink med varmvatten som jag hällde över dörr j-veln. Då går det att stänga den direkt. Tack och lov har jag varmgarage på jobbet och varmvatten hemma, men ändå...... Vad är det för spärr som BMW Xtc talar om ? Har även E38 dessa spärrar som man kan pilla på och exakt var sitter de i så fall ? Någon som har en annan lösning så mottages allt med tacksamhet. / Nysse |
|
|
Hej ! Det tycks vara ett vanligt problem. Råkar ut för detta lite då och då, fast bara på bakdörrarna. Det händer alltid efter att det varit tö och sedan fryser. Då man känner att handtaget går tyngre än normalt är det fara å färde. Det brukar räcka att värma med handen och 'motionera' låsblecket ett tag, men det är inte så kul när det är flera minusgrader. Jag har testat att plocka ner låsen, göra ren dem ordentligt och smörja allt med silikonspray efter rekommendation från 7-series digest. Det blev bra ett tag, men kommer gärna tillbaka. 'Piggen' ni talar om är barnspärren, vet ej om e-38 har en sådan. God Jul Tord |
|
|
nu e man ju lagom uppskrämd när det är första riktigt svinkalla dagen jag använder min bmw730. blir lite spännande :-) 7-Series - The choice of your local pimp!. |
|
|
Tjena Wadel ! Se bara till att Du har en hink varmvatten i ena fickan och en batteridriven hårtork i den andra så ordnar det sig alltid. He, he, he...... God Jul !! / Nysse |
|
Paap Reeder |
Hej! Hände mig i förrgår. HB- dörr. Max - 3 grader. Vaddå? irriterande !"#¤%&/()=? 2 min med en värmefläkt så blev det OK. I sommar skall det undersökas. Tror att det måste vara nått med "dead-lock"-funktionen. MVH /// Paap R |
|
Bah ! så fort ja skulle stänga förardörren kärvade den. Men nu har jag rengjort och smörjt upp med grafitlåsolja. Några minuter efter råkar jag köra in lite i en stenhård snödriva (isklump) när jag skulle ut från en parkering , så hela höger dimljus släppte vilket jag inte kollade och sedan hängde det ner mot marken efter ett tag och lade sig vertikalt mot spoilern så att hela skiten sprack. sedan trilla dimljuset såklart ner på marken och en vanlig volvokärring kör över det ! fan det e ju stort och svårt att missa. säkert kärring med hund , radhus , lån óch volvokort. tyvärr ingen punktering på volvon. undra vad en ny frontspoiler kostar+dimljus. 7-Series - The choice of your local pimp!. |
|
|
Hej en snabb nödlösning är ett par bagagestroppar mellan innerhantagen, är alla dörrar frysta blir det många stroppar.... |
|
|
Bilbältena är en enklare lösning;) mvh/trucker Länk Länk NY |
|
|
Hattar min sjua på vinter är för fan helt värdelös....dörrarna fryser jämt. Har rengjort och smörjt själv och på verkstan=ingen effekt. Förra julen fick jag åka 5mil med dörren i ett stadigt grepp innan den gick och stänga....samtidigt som tjocka släcket ska på peka det varanan kilometer .... öppnar nu så få dörrar det går på vintern... Sen får man ju sota för att man kör import. Spolar vätskan fryser jämt så fort det är under -10 och man åker motorväg. Desutom så har man ingen strålkastar rengöring. Så inte nog med att de är mörkt som fan, inte fan skulle man se nått om man hade lycktrengörarare för hala jävla rutan är igensmetad med saltstänk då vindrutespolningen garanterat är frysen. Att man sen köpte en bil utan antispin svär man över varje vinter. Grannarna kallar en den där tokiga jäveln som ska leka med den där stora svarta BMW:n, när man igentligen bara försöker ta sig hem.... Men sen kommer ju den där jävla sommarn och man glömmer den där förbannade bilen man har på vintern och säger till tanten -:Ja för dom här pengarna kan man inte åka bättre... sen ska hon ju inflika förstås... -:varför snor du då min V40 på vintern jämt? Jo man undrar.... "Tänk vad kompliserat det blir när en sak leder till en annan" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.