AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
379

Helskummt beteende!

BobaFett
Var och hämtade bruden på nyårsafton och på vägen hem så börjar (ABS) lampan att lysa, bromsar och visst fungerar de inte. Lägger också märke till att instrumentbelysningen är något svag. En bit senare slår jag på elslingerna i bakrutan och då försvinner radion och utan den kan man ju inte åka så jag stänger av slingorna igen. Men det immade på som satan så jag slår på slingorna igen efter ett tag och då försvinner varvräknare, hastighetsmätare och hela rubbet...:)

När jag senare ska parkera för att handla lite så gissa om bilen startar igen...näää! Farsan kommer med startkablar, bilen startar och allt är helt plötsligt normalt och allt fungerar som det ska och det gör det fortfarande...

Rätt skummt, någon som har en aning vad detta kan ha varit? Min gissning är att det måste ha haft och göra med att det var 15 grader kallt...
sebbe_bmw
Låter som om du haft problem med laddningen, konstigt att det är okej nu! Men du kanske hade kört många korta sträckor under en period?

Sebbe
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Dåligt batteri skulle jag tro!

Jeppe

A real gentleman never travels with less than twelve cylinders!
Låter som kolen i generatorn kärvar/frusit fast?

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Kanske en kombination av 3 saker.
1. Dålig batteri
2. Slitna kol i generatorn eller dålig fläktrem (dåligt spänd?)
3. Laddningsfel (Laddrelä etc.?)

Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag hade liknande problem förra vintern. Det löste sig helt när jag fick bytt batteriet. Tydligen kan ett köldskadat batteri ha svårt att ta emot laddströmmen även om generatorn laddar som den ska...

Jeppe

A real gentleman never travels with less than twelve cylinders!
BobaFett
Jag startade från jobbet i nacka och körde till bromma så det är ju en bit... Men själva motorn gick utan problem och fläktremmen är spänd... jag tror att generatorn måste ha laddat och att bilen envände den strömen till motorn men att batteriet inte fick någon kräm...
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Så länge motorn är igång har du ju laddning till batteriet, om du inte har dålig generator eller så. Men om du samtidigt har väldigt många strömförbrukare påslagna när det dessutom är kallt ute så får generatorn det tungt att ladda...

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.