|
|
|
|---|---|
|
Visaren lämnar inte det blå fältet på temp-mätaren :-( ! | |
|
Låter som det är ett sprucket termostathus. Inte helt ovanligt tyvärr på M52-motorn. Hoppas bara att det inte har lossnat några plastflisor från termostathuset som har följt med in i motorn! Finns en del skrivet om detta problem och hur termostaten byts. Använd "sök inlägg" så kommer du åt de trådarna. Länk Om du tjatar på BMW kan det finnas en liten möjlighet att de kan ta termostatbyte på "Goodwillreparation" då det är ett känt fabrikationsfel. Mvh |
|
|
Rob: De kostar ca 1800 inkl allt och byta termostat samt termostathus inkl glykol. Om din bil är svensksåld så borde du kunna få det på goodwill, men även importbilar har lyckats o få de på goodwill så prova. Du har inget och förlora, påpeka att de är en erkänd svaghet, det vet dom om. De är väldigt vanligt som Johan skriver på e46:ans M52 och den är klen från fabrik. Detta om plast flisor frågade ja om när de bytte på min bil och de är tydligen så att dom blåser igenom systemet för att få ut de delarna. borde inte finnas någon chans att de blir kvar men man kan ju aldrig vara säker. Lycka till. Den som har flest BMW prylar när han dör vinner! Länk |
|
Sehlis |
Jag köpte min som reservdel då de vägrade att ta det som goodwill (bmw solna). Jag tror att den kostade ca 300-400 kr och tog mig ca en halvtimme att byta den. Den sitter lättillgängligt och är ej svårt att byta. Lycka till |
|
Johan B: Är det bara e46 med M52 motorn som har detta problem med sprucket termostathus eller är det även M54:an också Nisse |
|
|
Maveric, enligt vad jag har förstått är termostaterna förstärkta på M54. De termostater man byter till på M52 är kraftigare än de som sitter originalmonterade. Vet inte om de sena M53-motorerna fick den förstärkta varianten redan i procuktionen. Detta problem drabbar även en del bilar i 5-serien med M52! Mvh |
|
|
Hmm, var jag berusad när jag skrev förra inlägget? "...sena M52-motorerna" skall det ju stå! "produktionen" är bättre än "procuktionen"! ;o) Mvh |
|
|
Tja vännen jag har haft samma problem med min temp mätare visade upp den till en polare som jobbar skm bilmeck på bmw solna och han sa att det var termostaten som knasade han sa oxå att det gick att köra bilen ett tag till men att det kunde bara ge upp nån dag, så jag bytte ut den nästa dag . Kostade mig en liten slant men jag är iallafall på säkra sidan.. INDIVIDUAL MAN Killar med hjärna förtjänar bilar med stil.. |
|
|
Tack ska ni ha allihopa :-) Skall lufta, kolla nivån först. Om inte det hjälper ringer verkstan på tisdag för att se om jag kan få det på goodwill. Bilen är köpt hos dem och uttagen hösten 99 och har dessutom bara rullat 3000 mil ! Annars byter jag nog termostat själv :o) Rob 323Ci |
|
|
Förmodar att jag har detta problem!? Dock så stack min temp mätare helt plötsligt upp i toppen på MAX(rött) men ingen lampa tändes. Körde in på en mack och stängde av bilen i 10 sek och startade igen, mätaren låg då på blått igen. Detta hände efter ca 15 mils "normal" körning i kallt väder(-15). Någon som upplevt samma fenomen? // biten |
|
|
Vad sägs om det här då: BMW i USA beslutade att återkalla alla 323/328 för att byta ut termostatet på dem eftersom man ansåg att original konstruktionen inte fungerade som den skulle. Varför har inte BMW Sverige fattat samma beslut ? Är det för att man som Volvo inte bryr sig om sina kunder ? Jag är rätt förbannad !!! Köpte min 323Ci helt ny i sverige för 380000:- (inkl all extra utrustning). Hoppas verkligen att jag får den fixad som 'goodwill' :-) !!! Skall besöka BMW i Helsingborg i morgon :-o ! Rob 323Ci |
|
|
Besökte BMW i Helsingborg idag där jag köpte bilen hösten '99. Fick ett mycket starkt intryck av att jag INTE var deras första kund med det här problemet. De skulle skicka in en 'goodwill' ansökan till BMW Sverige och höra av sig. Jag berättar mer så fort de hört av sig ! Rob 323Ci |
|
|
Fick precis ett samtal från BMW i Helsingborg. De står för delarna men jag får betala arbetet som beräknas kosta ca 1000:- Bilen lämnas in redan nu på torsdag ! Den är visserligen 3,5 nu men har som sagt bara rullat 33000 km. Vad säger ni ? Skall man vara nöjd med det förslaget eller ? Rob 323Ci |
|
|
Hehe, 3,5 år skall det vara !!! Rob 323Ci |
|
|
Då har nog jag inte en chans att få det på goodwill. Men ett termostatbyte kan väl inte vara så svårt att ordna själv, inte efter vad jag har sett i detta forum. Köper man reservdelarna från BMW eller finns det billigare allternativ? //biten |
|
|
Bit: Rekomenderar att du köper delarna på bmw. Tycker ca 1600-1800 med arbete inkl glykol inte är överblodigt och med tanke på rådande väderlek så hade ja lämnat in bilen. Dina chanser att få termostaten samt huset på goodwill är nog ganska små, så var det iaf för mig. Själva luftnings momentet är inte helt lätt. Inte så kul om något tar skada pga luftfickor. Den som har flest BMW prylar när han dör vinner! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.