|
|
|
|---|---|
|
Ett lite men mycket jobbigt fel har drabbat min 535:a ! Hände bara från en dag till den andra , när bilen är kall så finns ingen tomgång alls (dör direkt om man släpper gasen) . Sedan när bilen blivit varm om man gör lugnt finns en lite tomgång , ca 600-700V/min . Vad kan vara trasigt ? Bilen går kanon bra när man kör och startat precis som den ska . Har nya stift/rotot/fördelare , sedan 50 mil tillbaka . Tacksam för svar MVH TONY B MVH TONY ///M3 | |
|
Kallstartventilproblem...dvs regleringen till denna den s.k. termotidkontakten KAN ha gjort sitt,sitter på termostathuset. Ev kan det oxå vara tomgångsregl.ventilen som kärvar. Kolla anslutningen till gasspjällkontakten oxå. Lite möjligheter iaf. Mvh Janne. |
|
|
Tack för snabbt svar janne ! Har tittat lite under huven igår , gick igenom alla kontakter runt insug/termostat . (blåst ut med tryckluft samt elektronik rengöring) . Om det är tomgångsregl.ventilen , var sitter den ? hur byts den ? Hur ser termotidkontakten ut ? tror mig veta men inte säkert ... Tacksam för svar MVH TONY ///M3 |
|
|
Termotidkontakten är den mittre av dessa tre givare som sitter på/vid termostathuset.. Tomgångsregleringsventilen sitter på bälgen mellan lm-mätaren och gasspjället,den är elektriskt styrd via boxen. Enkel att byta om du måste det. Mvh Janne. |
|
|
Kan oxå vara någon slang/undertryck som sitter i och omkring insuget som lossnat,eller någon som spruckit.. Jag hade ett liknande problem en gång,men då gick den inte alls på tomgången,spelade ingen roll om den var varm eller kall.Gällde iofs 528:an(som inte har en tomgångsreglering som 535:an). Den gången var det en slang som lossnat.. Mvh Janne. |
|
|
Hur går det med felsökningen phiber? Bara lite nyfiken :) Mvh Janne. |
|
|
Skall se efter ikväll , har haft problem med isproppar i helgen ! HELA kylaren var genomfrusen och termostaten hade pajat . Men nu fungerar det i alla fall ... återkommer imorgon med resultat . |
|
|
Ja då har jag gjort en mer grunligare kontroll av bilen : Inga slangar som verkar ha hoppat av eller vara gamla (flertalet byta) . Alla kontakter samt kablar genomgångna Tomgångsventilen ... ja svårt att svara på , skall låna en om en vecka på prov . Har funderat lite hur bilen better sig , detta kom jag fram till : Den har ingen tomgång de första 2 minuterna Efter 2 min så har den tomgång , men dålig och verkar vilja dö men klara sig precis då varvet går ner till noll och sedan upp till ca 750v/min . Men så ibland fungerar den som den ska när man är ute och kör , vare sig man har gasat eller kört som en kärring . Normalt i mina ögon 800-850V/min . Några tips nu ?? MVH TONY ///M3 |
|
|
Haj Phiber! Jag tycker det låter som en vakuumläcka. Hade det på min 528 nyligen, kan vara mycket svårt att hitta läckan behöver inte vara stor. Ett sätt att hitta en läcka är att lyssna med "stertoskåp" en 6mm slang ena ändan i örat och låta andra ändan åka runt över alla anslutningar och lyssna efter sugljud. Ett annat sätt är att spraya startgas mot mistänkta ställen finnes en läcka varvar motorn genast upp. Lycka till! mvh BLJ |
|
|
Hej igen...Svårt fall,men det låter som ett eventuellt problem med tomgångsregleringsventilen i första hand. Kanske något fel i styrboxen i "värsta" fall är oxå en möjlighet.. Om du nu får låna en tomgångsventil på prov är ju perfekt,då lär du kunna utesluta den sen iaf.. Hoppas du hittar felet för det är som du säger ett j-t irriterande fel. Skriv sedan gärna vad du kommer fram till i denna felsökning.. Mvh Janne. |
|
|
Och ja,bengts tips är bra för ev lokalisering av def slangar.. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.