AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
444

ventilinställning hos 323E21

323E21terror
Är det någon som vet exakt hur man ställer ventilerna på 323an? jag vet hur mycket man skall ställa dem både när bilen är kall och varm, men är lite osäker på exakt hur man gör detta?
Ma
385
Martinfs
E39 528iAT -97
E36 323ti BMWCup
tyvärr har jag glömt, men jag ringde BMW helsingborg, de förklarade på telefon. det är inte avancerat precis.

323i -81, 745iA -86, 535iA -86, 318iS -88, 323i -84
An
13
Andreas Eriksson
BMW 323 TOURING-96
Svar på din fråga!

OBS! Kall motor

Ta lös ventilkåpan 8 st muttrar använd 10:ans nyckel
Nu ser du kammen i mitten på toppen samt dom 2 vipparms axlarna. På vardera axel sitter 6 st vipparmar. Du ska titta efter ngn vipparm som inte ligger mot en nock på kammen, dvs nocken pekar neråt i topplocket. Ta ett 0.25 bladmått och för in detta i spelet mellan vipparm och ventil. Om detta mått går in men ej ett 0.30 så är allting bra. Men om ngt spel avviker så justerar du på följande sätt.

På vipparmen så sitter det en liten fingängad bult med 10:ans mutter på. Denna håller själva "justeringsbrickan" i ett låst läge. Låssa muttern och för in bladmåttet mellan ventilen och "Justeringsbrickan". För in tex en lien insexnyckel i hålet på brickan och vrid denna tills önskat spel uppnås. Dra åt muttern igen (Försiktigt men bestämt...fingängat) Justeringen är klar.

Vrid runt motorn med ett spärrskaft på vevaxelskivan, tills nästa ventil går att justera osv. Efter alla 12 ventilerna har kollats/justerats. På med ventilkåpan och tuta och kör.

Hoppas att förklaringen låter vettig, men jag tror att du förstår när du har tagit lös ventilkåpan och får se innehållet.

Andreas Eriksson
323E21terror
man tackar, men nu är det andra problem att fixa. HAr märkt att vattenpumpen har börjat läcka lite grann, det lär vara ett varningstecken så man i tid skall hinna byta ut den. Mycket jobbigt eftersom jag nyligen har renoverat toppen och bytt ut den mot en annan och vill ut på vägarna så fort som möjligt. Bilen är dessutom mycket svårstartad efter toppbytet, gick endast efter ett tag då jag gav full gas.vilket irriterar eftersom alla vacumslangar är kontrollerade och något annat har jag inte rört vid själva bytet.

farten är min drog
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.