AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
774

försvinner kylarvätska

Hej jag har en 325iC 93 och bilen går skit bra men här om dagen när jafg var nere och skulle starta bilen så kollade på på kylarvätska så fattades det lite typ 5 centimeter jag undrar är det något allvarligt att det kan förvinner lite då opch då på på tanke att det är skit kallt osv osv, sjlva bilen är helt okej, körnigen, kylningen.
th
130
thias
323 -96 M-optik
behöver inte vara något allvarligt vatten nivån kan variera med ute tempen. lättast att kolla så allt är rätt är att kolla nivån en dag när det är kalt ute och sedan kolla det när ute tempen stigt om nivån då förfarande sjunker då kan börja oroa sig lite.
Jag har en sak till att tilläga det är att vattet sjunker till ett speiclet nivå sedan stannar det och det försvinner inget mer hur mycket man än kör? kan det vara något till hjälp?

Det är en sak till kan det vara så att jag har haft för mycket glukol i, för när jag kollade i ok hur mycket kyla den skulle tåla, så var den över -50 grader, kan det stämma?
Len
Tror att du bara kan komma "ned" till ca -35/-40 C, med mer glykol i så vänder det och fryspunkten kommer tidigare.
Om nivån sjunker men senare stabiliseras på en acceptabel (ej alltför låg) nivå så är väl allt ok, eller?

När det rullar så rullar det!
Och när det gnisslar så kostar det.

len
Men då måset det var ngåto fel på glykol grejen tgror du att glokol har lättare för att smita ut genom springer eller så?

plus jag har sett på mina kylarslangar så har jag sett att det blir luftbubblor mellan slangarana? kan det vara så att det försvinner däriårfn?
Glykolen minskar ytspänningen på vattnet och har därför lättare att tränga ut vid slanganslutnigar och liknande.

Henrik
då ska jag ta och prova att hälla mer vatten i kylaren och sen hälla ut glukol får se hur de blri sen men tack för tipset:)
Nu var jag kanske inte tydlig nog,det räcker med väldigt lite glykol i vattnet för att ytspänningen skall försvinna,så du får välja mellan frusen motor eller läckage vid slanganslutningarna i sådanafall ;)
Jämför med småskoleexperimentet att lägga en synål ovanpå vattenytan i ett glas och sedan släppa i en liten droppe diskmedel.
Åtgärda läckorna istället och kör med 50/50 blandning,bästa frys och rostskydd.

Henrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.