|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Goofy |
Jag undrar var man hittar trimsystem med bra ljud till en 540iA -95. |
| Feritta eller Uppsala Avgasteknik skräddarsyr ett åt dig efter din önskemål | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Trim??:) möjligtvis lite mullrigare ljud, men nån effektökning är inte att räkna med..Supersprint är ett trevligt sportsystem, med lagom ljud. MVH Hasso Länk |
|
man får effekt men det är inte så mkt sätt på chip filter avgassystem och race kattar så har du nog 25-30hk det ger skillnad plus att chipett gör bilen mer gasrespons så upllever jag det (har drat jämnt med m3 3.0) V8-POWER |
|
|
Kolla effektskillnaden i senaste TV....... Hasso är så gammal att han inte alltid vet vad han säger så förlåt hellre än fäll... välstämd tretummare med F1 ambitioner Länk |
|
|
Rakarör ( rakaror.o.se ) har bra grejor men se till at du får garanti på resonansfri tt i bilen av de som monterar... välstämd tretummare med F1 ambitioner Länk |
|
|
Ang. effektökning avgassystem. Med ett sportsystem till en 540 på 4 liter kan du definitivt räkna med effektökning. Ljuddämparen fungerar pressar tillbaka "tryck" i ljuddämparen vilket blir en extra belastning för motorn. Genom att sätta dit en race system med "full flow" teknik så kommer avgaserna lättare att passera ut och minska "trycket ". Givetvis ska du inte behålla resonatorn, ta bort allt efter katten. Och givetvis är skillnaden större ju större motor man har. En 4 liters motor ger 33% mer effektökning jämfört med en 3 liters motor. De som inte märkt någon större skillnad har antingen väldigt liten motor eller behållt resonatorn som är en riktig "flaskhals" Dr. H |
|
|
dum fråga men vilken är resonatorn V8-POWER |
|
|
Om du följer avgasröret framåt från bakre ljuddämparen så kommer du till resonatorn som sitter mellan "katten" och bakre ljuddämparen. Du kan gå in på Hasso's sida där han visar när han byter till supersprint. Där ser du resonatorn sitta kvar. Hälsningar Henrik |
|
| Jag har Supersprint från kat. och bakåt och är mycket nöjd med det. Det mullrar lagom mycket precis som Hasso säger. Nackdelen är väl priset. | |
| Trimsystem i all ära men fabrikssystemen är mycket väl optimerade redan som std. Tex extraktorrör och kattar med mycket gott genomflöde. Ett bygge jag såg som moddat och lagt på flera pipor gick betydligt sämre än motsvarande stdbil dett berodde på att det inte fanns tillräckligt mottryck idet förvisso snygga men icke helt kompetent byggda systemet. Chip filter avgas har större potential att förgöra än att förbättra 4literns v8:A. | |
Asken (AutoPower) |
Den bil som INTE mappas indidivduellt efter system, chip och filter har INGEN chans i världen att lämna +25hk snarare -+10hk mot std...... Mvh |
|
Asken, har bu blivit shchitsofren? har du nu två signaturer? Det Dr H säger verkar vara underbygt med tillräkligt fakta för att övertyga mig. Hasso, ska inte du instalera om systemet därhär gången utan resonator? Dr. H: vad har resonatoer för funktion? Varför har man där om det är bara att ta bort den så får man mer klös? _________ More power! Vill ha kompressor jag med! Länk |
|
|
Resonatorns funktion är att minska resonans samt ljudnivå. Det torde rimligen vara ganska stor skillnad att behålla resonatorn i ljudnivå på bekostnad av lite mindre effekt effekt vid höga varv. Att original system skulle vara optimerade för högsta effekt är att blunda för verkliga fakta. Biltillverkarna vill inte sälja bilar som vrålar och sörplar högt, de vill sälja till så många bilar som möjligt som tillfredställer den stora mängden samt klarar satta krav. Då blir det tyvärr "babysång" från bilarna. Dr. H |
|
| z3c: Funkade inte att använda den 2 ggr då får man ta nödlösningen:) | |
|
Här kan Ni lyssna på ett fullflödes system monterat på en BRM V16 motor ;) Länk Mvh. Patric Länk |
|
|
Dr H: hmm med andra ord så kan man alltså ta bort resonatorn i ett vanligt system och få effekt utan att ta sig den relativt stora kostnaden att montera en Supersprint system? Är det det du säger? _________ More power! Vill ha kompressor jag med! Länk |
|
|
fy fan va gött den lät brm v16. man får rysningar i hela kroppen. Mvh Jonas Larsson Länk |
|
|
PJ. You made my day! |
|
|
Här finns det lite godsaker för den som vill vara värst.. Hade starka funderingar innan jag fick en tillökning.. Länk Peak Horsepower: 439 HP @ 6500 rpm Peak Torque: 391 lb/ft @ 6500 rpm Peak Horsepower Gain: 177 HP @ 6500 rpm Peak Torque Gain: 142 lb/ft @ 6500 rpm spar till en.... Länk |
|
|
Härligt ljud va ?:) Tänk vad de kunde klämma ur en 1,5 liters 16 cylindrig motor 1949. 600Hk på 1,5l=400hk/l . Somliga säger att utvecklingen går frammåt. Det vet de f*n ;) Bilder på skapelsen : Länk LNBT. Är det den här du spar till ? ;)Länk. Mkt. fin bil ivf. Mvh. Patric Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.