|
|
|
|---|---|
storken25 |
Har en 525-91. Köpte pga att 24v ska hålla bättre än 12v. Pratde med en bilmeck som sa att 24v topparna var precis lika dåliga som 12v. Han menade att man skulle köpa med vanos som kom 92-93. Dom var bra sa han. Stämmer det att 24v topparna utan Vanos är dåliga oxå.....???? MVH |
|
är väl i stort sett samma stomme på toppen tror jag? /mvh jocke - www.raceinorr.com - Northern Streetrace Community. |
|
| He har du Vanos har du ytterligare något som kan gå sönder och kosta mycket pengar. Tror inte en sekund på att 24v topparna skulle vara sämre än 12v..fast det beror ju på hur man resonerar..iallafall slits 24v kammarna sällan ner i samma takt som 12ventilaren pga bättre gjutgodskvalitet. Folk på forumet säger att just kamaxelbyte hör till ovanligheter när det gäller 24v och jag har aldrig hört någon som haft problem med sliten kam heller. | |
Andreas |
Tror inte det beror på att kamaxelns kvalitet utan snarare motorernas konstruktion. |
|
Allt beror väl på hur väl man sköter sin bil, och hur man kör den. En 12V kan säkert hålla lika länge som en 24V OM man servar den som den skall, och om man inte blåvarvar den när den är kall etc. etc. Men 24V är ju en mera "underhållsfri" motor. Man behöver ju t.ex. inte byta kamrem, man behöver inte justera ventilerna. Så 12V behöver mera omtanke än en 24V, men jag tror båda maskinerna är mycket slitstarka! Länk |
|
Axel |
m20 kammarna brukar vara mogna för byte vid 25000mil hur man än har skött dom ,pga högt tryck på kammen och dåligt matriel i kammarna.M50 är mer slitstark,men förutom kammen är M20 en slitstark konstuktion. MVH Axel Bromsen är fartens värsta fiende. |
|
Jag har fått uppfattningen att 525 24V är en av de mest problemfria BMW-modellerna, det stämmer ej med andra ord då, eller? BMW 7er-Burnouts is for wannabees! |
|
| Vissa problem har funnits på vissa bilar. men detta beror inte huvudsakligen på sjäva toppen utan på bultarna, dessa har visst rent gått av med dyra kostnader som följd. Bultar av insextyp ska visst vara den bättre modellen. | |
|
Precis lika dåliga??? M20 är ingen dålig motor heller men kräver mera skötsel för att hålla i stort. Konstruktionen på hela 24v-motorn är bättre,som någon oxå skrev tidigare..Haverier pga brusten rem o slarvig övrig service(läs t.ex. ventiljust.) är jag ganska säker på ökar problemgraden på M20. Skeva/spruckna toppar har jag inte hört är ett stort problem på M50/52...Däremot har jag hört om sådana haverier på M20. Mvh Janne. |
|
|
GEN har rätt...På tidiga M20 var detta ett problem med följd att du kunde trycka in en avbruten bultskalle(mha kamaxelns nockar) rakt in i någon kylkanal o totalraset ett faktum.. Mvh Janne. |
|
|
Säger ju sig självt, en kam som trycker mot en smal välvd yta som i sin tur kan röra sig lite pga glapp i vipparmsaxel, sedan trycker excentern på vippan direkt på ventilskaftet, mycket lite anliggningsyta... (M20) Kammen trycker direkt mot en stor plan yta som rör sig linjärt, tryckaren trycker sedan på ventilskaftet EXAKT i dess riktning... (M50) M20 fungrar säkert bra om man sköter om dom men M50 (och övriga liknande DOHC motorer) är en flera ljusår bättre konstruktion! Tror att dom är MYCKET stabila. Undra hur en valvetronicmotor kommer att fungera efter 15år och typ 25000mil... Inte för att motorerna byggs för att vara på topp om 15 år men ändå. Har ni sett funktionsskiss på dom topparna?? Mycke grejer som rör sig... |
|
|
Har sett en liten glimt av valvtronicen...oops det var visst lite elmotorer inblandade i toppen oxå,undras hur bra dem fungerar efter ett tag. Hoppas bara att utvecklingsavdelningen haft gott om tid innan serieproduktionen var ett faktum ;) Mvh Janne. |
|
storken25 |
I vilken mod sitter Valvotronic? |
|
Valvetronicmotorn kom först till den nya modellen av 316 Ti compact,sen har bl.a nya 318 fått en dylik. Även nya 760Li(V12) har fått en motor med valvetronic+ även direktinsprutning av bränslet.. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.