AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.298

Obalans i kardanen?

Jag har fått obalans i kardanaxeln efter att jag hade den nere för att byta hardyskivan Finns de någon av er som vet hur man ska spänna upp mellanlagringen? Har hört att den ska ha en viss förspänning på ca 2mm men åt vilket håll framåt eller bakåt?för hardyskivan är de inte längre som de brukar vara går ej att misslyckas med vid montering så de är mellanlagringen o den är inte sliten men den har ju hamnat fel men hur?Gott Nytt År
Esa
Den inre och yttre stålringen ska vara i nivå med varandar, på E30 blir det till att trycka fram lagret ca: 5mm. Det borde vara lika på din.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

För mycket av det goda!
A fan tänkte jag inte på ska kolla imorgon stort tack hör av mig hur de går
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Delade du kardanaxeln vid mellanlagringen när du hade den nere?
Delar man en kardanaxel vid mellanlagringen är risken mycket stor att man får vibrationer i den efter ihopsättningen om man inte sätter tillbaks den i splinsen exakt som den satt innan! Det brukar finnas körnslag på dom två delarna som visar hur dom skall sitta i förhållande till varandra!

Per L

Fr
251
FredrikOlsson
M3 E46 2001 Phoenixgelb
Hej!
Det finns ett lager inne i medbringaren på vxllådan som styr kardanen, en liten tapp på kardanen går igenom hardyskivan in i medbringaren, om lagret är utslitet så blir det garanterat obalans, nämnda lager tar mycket stryk om hardyskivan är slut.
Tänk oxo på att det inte är allt för svårt att knäcka kardanen, alltså bryta i den så att det blir obalans.
Tror det ska vara 3-5 mm framåt på stödlagret.
Det är oxo väldigt viktigt med att sätta ihop kardanen rätt som Per L skriver.

/// Fredrik
Har fortfarande inte fått rätt på de hade inte isär kardanen när den var nere o lät den inte heller utsättas för belastningar var inne på BMW iveckan dom sa att de brukar aldrig vara problem när dom haft den nere o satt dit den igen dom sa även att man borde kolla upphängningen av diffklumpen så inte den var lös i bussningarna har även kollat detta men den satt benhårt misstänker nog ändå mellanlagret fast de ser friskt ut provade häromdan att både flytta fram o bak lagret men ingen skillnad provade även att flytta kardanen på hardyskivan ingen skillnad där heller jag blir snart knäpp de är typ vid 2500 varv på ettans växel de vibrerar till lite i stolarna ska in med bilen nu i veckan till en gubbe som ska va jävligt duktig får se vad han säger dom sa att dom aldrig bytat en kardanstång på en M3 men däremot på 750 var de vanligt
Fr
251
FredrikOlsson
M3 E46 2001 Phoenixgelb
Prova att ta bort hardyskivan och tryck in kardanen i medbringaren.... känn om det glappar radiellt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.